Finanční strasti se týkají společností Stoli Group USA a Kentucky Owl, která je v USA známá díky své prémiové značce bourbonu. Závazky těchto skupin dosahují částky mezi 50 až 100 miliony amerických dolarů (až 2,5 miliardy korun). I přes vleklé finanční problémy se ale vodka Stoli ani bourbon Kentucky Owl minimálně zatím z amerického trhu nestahují, upozorňuje agentura Reuters.
„Skupina Stoli čelí neustálým útokům ze strany Ruské federace již od svého vzniku téměř před pětadvaceti lety,“ okomentoval současnou situaci generální ředitel americké divize Stoli Group Chris Caldwell. Dodal, že společnost je již desítky let zapletena do právní bitvy s ruskou vládou. Ta se usilovně snaží získat zpět značku vodky, jež byla v 90. letech minulého století zprivatizována.
Odpor vůči ruskému režimu a válce na Ukrajině
V posledních měsících se k tomu navíc přidala snaha o ještě zřetelnější distanc společnosti Stoli Group od Ruska, který není pouze symbolický. Zakladatel firmy, miliardář ruského původu Jurij Šefler, totiž musel opustit Rusko již v roce 2000 kvůli odporu vůči režimu Vladimira Putina.
Po vypuknutí ruské války na Ukrajině se navíc vlajkový produkt značky přejmenoval, což Rusko ještě více pobouřilo. Vodka s původním názvem Stolichnaya se přejmenovala na Stoli, pod kterým je na americkém trhu známá dodnes. I proto ji ruská vláda před několika měsíci označila za extrémistickou entitu působící proti zájmům ruského režimu.
Výrobce baterií Northvolt požádal o bankrotovou ochranu. Pokračuje ve výrobě |
Mnoho zákazníků si značku Stoli dodnes spojuje právě hlavně s Ruskem. Její výroba ale už desítky let probíhá v Lotyšsku, odkud se její produkty exportují do světa. Mateřská společnost SPI Group, která proti americké divizi s úpadkem nebojuje, navíc sídlí v Lucembursku a vztah k ruskému režimu tedy momentálně žádný není. Přesto právní spor skupiny s ruským státem neutichl a v posledních letech vyšel společnost na desítky milionů amerických dolarů.
Stoličná versus StoliStoličná vodka (rusky Столичная) je značka vodky vyráběná v Sovětském svazu od roku 1938. Momentálně na trhu existují dvě verze této vodky: západní, potažmo americká se vyrábí v Lotyšsku, zatímco ruská verze pod původním názvem v Rusku. Po rozpadu Sovětského svazu se o vlastnictví značky vedly spory mezi ruskou státní společností FKP Sojuzplodoimport a soukromou společností SPI Group zaregistrovanou v Lucembursku. Ta prodává na Západě svou verzi pod názvem Stoli od roku 2022. |
Situaci nepomohl ani kybernetický útok
K dlouhodobému právnímu sporu se navíc v posledních měsících přidaly i důsledky masivního kybernetického útoku, který v srpnu letošního roku vážně narušil podnikový provoz. Firma se z tohoto útoku stále úplně nevzpamatovala a v jednu dobu musela dokonce přejít na manuální provoz.
Agentura Reuters upozorňuje, že proces obnovení systémů ve firmě stále probíhá a podle odhadů bude trvat ještě několik měsíců. Očekává se, že plnohodnotné obnovení původního provozu se skupině podaří plně zajistit nejdříve v prvním čtvrtletí příštího roku.
Firma zároveň upozornila na to, že její finanční situaci ovlivnilo i chování amerických spotřebitelů během koronavirové pandemie. V té době se totiž řada tamních domácností rozhodla alkoholickými nápoji předzásobit, i kvůli tomu poptávka po alkoholu v letech 2023 a 2024 zaostala za předpandemickými hodnotami. Řada Američanů navíc spotřebu alkoholu zásadně omezila, uzavírá CNN.