"Časopis se čte nejen v Británii, ale i v USA. Okamžitě jsme zaznamenali ohlas - remosky žádají z Ameriky, Austrálie, Řecka. Hned se zvýšil i zájem v Anglii," líčí obchodní ředitel Remosky Ivo Svoboda.
Zakladatel firmy Jiří Blažek se přitom do výroby pustil před sedmi lety až poté, kdy s ní skončila českobrodská Karma. Specialisté na kuchyňskou techniku žili tehdy v domnění, že jednoduchá pečicí nádoba na padesát let starém principu nemá v době mikrovlnných a horkovzdušných trub perspektivu.
Na zahraniční trh pronikla remoska loni víceméně náhodou. Do Anglie ji přivezla britská Češka Milena Grenfellová-Bainesová, která si ji z nostalgie koupila při návštěvě staré vlasti a pak ji v Británii neúnavně propagovala.
Loni, na začátku "britského tažení", si Jiří Blažek dělal ambice na produkci nějakých dvaceti tisíc remosek. "Výroba kolem čtyřiadvaceti tisíc kusů ročně naši malou firmu bez problémů uživí," plánoval. Nakonec prodal o třetinu více, než původně plánoval - celých 30 tisíc remosek.
Do soutěže časopisu Good Housekeeping remosku nominovala Audrey Johnová ze Strockportu, která si ji původně koupila na dovolenou v karavanu. Dnes ji používá doma v kuchyni denně.
"Každý den dostáváme haldu tiskových oznámení o všemožných průkopnických produktech," napsal Good Housekeeping. "Často se však zjistí, že jsou to hračky nebo stará zařízení upravená tak, že nepřinášejí uživatelům nic nového."
Po testování remosky časopis napsal, že výsledky pečení "jsou stejně dobré jako v běžné troubě". V Anglii se remoska loni prodávala za 59,95 libry, letos podražila na 64,95 libry, což je asi 3400 korun.
Frenštátská Remoska dnes zaměstnává 35 lidí a provoz většinou jede na dvě směny. "Bez větších investic jsme schopni zvýšit výrobu na šedesát tisíc remosek ročně," říká Ivo Svoboda. "Máme nápady na inovaci výrobku, ale půjde jen o změny designu a lepší materiál. Podstata se nezmění." Inu, remoska to po padesáti letech zjevně nepotřebuje.