V Česku vznikl první košer hotel, má i vlastní synagogu

  10:43aktualizováno  10:43
Viliam Sivek, majitel české hotelové sítě EuroAgentur Hotels & Travel, bojuje s nižšími výnosy v branži po svém. Na počátku listopadu otevřel v pražské Žitné ulici první košer hotel v Česku. Další specializované hotely by měly začít fungovat příští rok.

EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Na Lipně Sivek plánuje rozjet hotel, kde by mohli rodiče na několik hodin denně svěřit své děti do péče profesionálů, a v Hradci Králové zvažuje speciální pobyty pro páry v problémech. "Byly by to několikadenní pobyty pro lidi, kteří chtějí společně řešit neshody ve svém vztahu. Třeba i za účasti psychologa,“ upřesnil Sivek pro MF DNES.

Zlepšování služeb a vymýšlení nových lákadel pro hosty se samozřejmě děje ve jménu boje s krizí, která hotelový obor tvrdě zasáhla.

Sivkův hotelový řetězec, jenž čítá 46 vlastních či pronajatých hotelů po celém Česku i na Slovensku, se stejně jako konkurence potýká s propadem tržeb. Podle Sivka je letos situace nejvážnější, jakou kdy v oboru zažil.

Jak se daří Sivkovi

Síť hotelů společnosti EuroAgentur Hotels & Travel tvoří 46 vlastních či pronajatých hotelů. Firma nyní otevřela v Praze košer hotel, v plánu má také ubytovací zařízení pro rozhádané páry nebo hotel nabízející hlídání dětí.

"V Praze se nám meziročně daří držet stejnou obsazenost, ovšem ceny jsou o dvacet až třicet procent níže,“ říká muž číslo dvě a výkonný ředitel firmy EuroAgentur Josef Bára. Naopak v mimopražských regionech podle Báry ceny kvůli menší konkurenci nespadly, ale snížila se obsazenost hotelů.

Specialita rovná se vyšší cena a více hostů

Firma se proto snaží cílit na určité skupiny hostů a vymýšlet nadstavby pro běžné ubytování. "Ve hře bylo i otevření hotelu pro gaye. Když jsme se však s jejich komunitou blíže seznámili, zjistili jsme, že by o něco takového asi neměli zájem,“ zmiňuje další z nápadů Bára.

Naopak projekt prvního košer hotelu v Česku dostal zelenou.

Čtyřměsíční příprava na předělání běžného hotelu na "kosher friendly“ zahrnovala kompletní výměnu kuchyně včetně příborů a nádobí, angažování francouzského rabína, jenž v hotelu stále bydlí a na košer provoz dohlíží, i částečnou rekonstrukci pokojů.

Výsledkem těchto nákladů je možnost zvýšit zhruba dvojnásobně ceny oproti běžnému pražskému ubytování. Čtyřhvězdičkový DownTown košer hotel teď za dvoulůžkový pokoj a noc může účtovat zhruba 120 eur.

EuroAgentur zatím spolupracuje s izraelskou cestovní kanceláří Maagalim Tour, která tak může nabízet pobyty v Praze i ortodoxním Židům. "Do budoucna se samozřejmě chceme obrátit také na turisty ze Spojených států a Ruska, kde je židovská komunita velmi rozsáhlá a samozřejmě bohatá,“ plánuje Bára.

Provozování košer hotelu má velká specifika.

Ortodoxní Židé mají například od pátečního setmění do sobotního západu slunce - tedy v době, kdy slaví šábes - zakázáno pracovat, dotýkat se elektrických přístrojů nebo je zapínat a vypínat.

V této době tedy musí hotel upustit od používání obvyklých elektronických karet místo klíčů od pokojů a přejít na klasické klíče nebo vyřadit z provozu elektrické fotobuňky na automatické rozsvěcování. I tento pohyb vedoucí k rozsvícení je totiž v době šábesu zakázaný.

Z košer hotelů se může stát síť

"Před otevřením bylo nutné vyčlenit jeden z prostorů také pro synagogu, která byla následně rituálně vysvěcena,“ vysvětluje provozní ředitelka hotelu Gabriela Wenischová.

Košer kuchyň, která včetně nádobí prošla také vysvěcením, je kapitola sama pro sebe a pracují v ní čtyři zahraniční specialisté.

Košer suroviny, které jsou u nás nedostatkové - hlavně maso - se obvykle dovážejí z Vídně a z Paříže.

EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. "Důvěra je nejzásadnější, košer kvalita musí být stoprocentně ohlídána,“ upozorňuje Bára.

Podle něj není vyloučeno, že pokud koncept v Praze uspěje, přemění EuroAgentur na košer i některé další hotely. "Nabízí se například spolupráce s naším nedalekým hotelem Sonata,“ dodává Bára. První vyhodnocení projektu by mělo být zhruba za půl roku.

Síť hotelů společnosti EuroAgentur Hotels & Travel tvoří 46 vlastních či pronajatých hotelů. Firma nyní otevřela v Praze košer hotel, v plánu má také ubytovací zařízení pro rozhádané páry nebo hotel nabízející hlídání dětí.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Agrofert má svolení koupit United Bakeries. Musí však prodat závody

Sídlo společnosti Agrofert na pražském Chodovci.

Holding Agrofert může prostřednictvím své firmy Penam koupit pekárny United Bakeries. Aby však nebyla narušena...

Bezos sesadil Apple s Googlem. Amazon se stal nejhodnotnější značkou světa

„Amazon: and you’re done“ lze přeložit jako „a máte hotovo“, nebo „a jste...

Americký internetový obchod Amazon se podle studie BrandZ stal nejhodnotnější značkou světa. Pokořil tak technologické...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Najdete na iDNES.cz