Během září se Český Telecom přejmenoval i s Eurotelem na O2.

Během září se Český Telecom přejmenoval i s Eurotelem na O2. | foto: Mobil iDNES.cz

V Česku letos mizely lokální značky

  • 25
Češi si musejí zvykat na nové názvy firem, nová loga a firemní barvy. Letošní rok byl totiž ve znamení velkých změn, a to především v oblasti telekomunikací. Loga Vodafone vystřídala na billboardech Oskara a Český Telecom s Eurotelem zaplavily bubliny O2.

"Česká republika je z pohledu globálních značek malý trh, zákazníci si proto museli zvyknout na to, že spousta lokálních značek zmizela a mizí i nadále," říká Ondřej Obluk ze společnosti Mather Communications.

Přestože se většinou velkým zahraničním firmám vyplatí zaštítit koupený podnik svoji světově známou značkou, existují i výjimky. Například Volkswagen zachoval značku Škoda, která je podle odborníků současnou nejúspěšnější českou značkou. - více zde

Telefónica O2 CR nahradila Český Telecom a Eurotel
Největší český provozovatel pevných linek Český Telecom a tuzemský mobilní operátor Eurotel fungují od 1. července jako jedna společnost pod hlavičkou Telefónica O2 Czech Republic.

Přeměna značek Český Telecom a Eurotel na jediný název O2 odstartovala počátkem září. Pod touto jednotnou značkou nabízí Telefónica služby v mobilní i pevné síti.

Španělská Telefónica ovládla společnosti v létě roku 2005 nákupem 51,1 procenta akcií v Českém Telecomu, který byl současně stoprocentním vlastníkem Eurotelu. Stát za svůj podíl v Telecomu od Telefóniky vyinkasoval 82,6 miliardy korun. - více zde

Oskar ustoupil značce Vodafone
Vodafone koupil Oskara v dubnu 2005 společně s rumunským operátorem MobiFon za zhruba 80 miliard korun.
 
Vodafone uspořádal zatím největší reklamní kampaň na změnu značky v Česku. Od 1. února zmizel Oskarův úsměv a nahradilo ho slza v logu Vodafonu. Rebrandingová kampaň trvala osm měsíců a podle odhadů odborníků stála kolem půl miliardy korun.

"Z pohledu pouze českého trhu jsou tyto náklady opravdu velmi vysoké, z pohledu Vodafone jako globální značky se tato investice ale stoprocentně vyplatí," domnívá se Obluk. Dodal, že u mobilních operátorů je přejmenování původních značek železným pravidlem.

V oblasti telekomunikací dochází ke změně značky nejčastěji. Jednou z prvních velkých změn na tuzemském trhu bylo přejmenování operátora Paegas na T-Mobile v roce 2003. Firmu tenkrát stála rebrandingová kampaň kolem půl miliardy korun.

Z Živnostenské banky bude Unicredit Bank
Živnostenská banka, která je nejstarším bankovním domem v Čechách, zanikne v červnu příštího roku. Její majoritní vlastník, kterým je italská skupina UniCredito Italiano, dokončí sloučení Živnostenské banky s HVB Bank.

Italové své rozhodnutí zdůvodnili sjednocováním značek v celém regionu. To má zajistit jednotnou image skupiny a jasné rozeznávání značek různých bank. "Tímto rozhodnutím zdůrazňujeme sílu mateřské značky skupiny UniCredit, která je jednou z předních bank v Evropě," prohlásil Erich Hampel, který zodpovídá za divizi střední a východní Evropy v řídícím výboru skupiny UniCredit.

Novým společným názvem všech finančních domů ze skupiny tak bude UniCredit Bank. Zanikne tak jedna z nejstarších a nejdražších českých značek. Živnostenská banka totiž v tuzemsku funguje již od roku 1868. - více zde

Z autobusů zmizí značka Karosa
Počátkem příštího roku se mezi zaniklé české značky zařadí i Karosa. Továrna na výrobu autobusů ve Vysokém Mýtě se po půl století, které uplynulo od jejího vzniku, přejmenuje na Iveco Česká republika. - více zde 

"Iveco je světová značka, která patří mezi největší hráče na trhu užitkových vozidel. Změna názvu z Karosy na Iveco tak může přispět k vyšším prodejům," řekl MF DNES ředitel firmy Brand Brothers Tomáš Papírník.

Italská společnost Iveco je od roku 2003 stoprocentním vlastníkem holdingu Irisbus, do kterého spadá i Karosa. Českému výrobci se v rámci holdingu dařilo, od roku 2003 každoročně navyšoval výrobu a letos dokončil více než 2200 autobusů.