Uber je černá díra na peníze. Z červených čísel se dostane jen zázrakem

  15:47aktualizováno  15:47
Obchodní model společnosti Uber není životaschopný a veškerý růst společnosti je způsoben miliardovými dotacemi, vyplývá z analýzy servevu Nakedcapitalism. Podle ní se alternativní taxislužba dlouhodobě potýká s vysokými ztrátami. Jenom za letošní rok může skončit 5 miliard dolarů v mínusu. Provozní zisk si firma vylepšovala na úkor svých řidičů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: koláž Technet.czProfimedia.cz

Společnost Uber ve svém osmém roce působení vykazuje mnohamiliardové ztráty, ty se navíc prohlubují. Alternativní taxislužba přišla jenom v roce 2015 o 2,5 miliardy dolarů a letos je na cestě k tomu, aby odepsala dokonce 5 miliard USD, vyplývá z čísel zveřejněných agenturou Bloomberg. Tržní hodnota Uberu by se přitom měla pohybovat kolem 48 miliard dolarů. 

Hackerem, který Uberu ukradl data, byl dvacetiletý mladík z Floridy

Ztráty společnosti Uber za druhé a třetí čtvrtletí roku 2017 představovaly více než 2,5 miliardy dolarů, což firmu posílá do červeného pole zhruba pět miliard dolarů. „Mnoho začínajících společností utrpělo ve svých začátcích významné ztráty, žádná z nich ale v šestém roce svého působení nepřišla o téměř 2,7 miliardy dolarů – tak jako Uber, který o dva roky později tuto částku skoro zdvojnásobil,“ tvrdí Yves Smithová ve své analýze publikované na serveru Nakedcapitalism. Podle ní by zlomení a otočení tohoto trendu představovalo největší finanční zpátečku v novodobé historii.

Nic však zatím nenasvědčuje tomu, že se Uber ze své chmurné finanční situace dostane, o ziskovosti firmy ani nemluvě. „Marže firmy se v roce 2015 a 2016 sice zlepšily, ale jen na úkor řidičů,“ vysvětluje Smithová a dodává, že jinak by firma neměla na svých účtech ani dolar.

Výdaje převyšují zisky

Příjmy z plateb cestujících se v roce 2015 zvýšily oproti předchozímu roku o 200 procent, celkové příjmy společnosti potom vzrostly o 300 procent. Dodstatné ale je, jak toho společnost dosáhla. Uber rita svých řidičů z původních 83 procent na 77 procent. „Jednalo se o účetní převod 500 milionů dolarů od řidičů a investorů na účty Uberu,“ píše Smithová. Snížení kompenzací řidičů sice vylepšilo provozní zisk EBIDTA, Uber je ale kvůli zvýšeným výdajům stejně zcela odepsal.

Rok 2016 potom znamenal pro řidiče ještě větší ztráty. Společnost jejich podíl na příjmu snížila na 68 procent. Tato akce vynesla Uberu tři miliardy dolarů. „Obchodní model, kdy je zlepšení zisku tolik závislé na snížení odměn, je neudržitelný. Zvláště když klesnou na úroveň minimální mzdy,“ píše Nakedcapitalism.

Hromadné seškrtání kompenzací pro šoféry se ale ukázalo jako chybný krok, který by vedl k úplnému kolapsu společnosti. Uber byl letos donucen tyto změny otočit a zvýšil marže řidičů ze 68 procent na 80 procent. To znamenalo, že příjmy společnosti Uber, které v roce 2015 vzrostly o více než 300 procent a v roce 2016 o více než 200 procent, letos pravděpodobně narostou jen o zhruba 15 procent. Bez pomoci investorů by navíc Uber nejspíš padl již dávno. 

Finanční přehled Uberu
*částky jsou uváděny v milionech dolarů201220132014201520162017
celkové platby cestujících -6852,9578,90020,00036,900
hrubý příjem řidiče-

-2,4626, 89013,55029,560
podíl z jízdného, který připadl řidiči (%)--83 %77 %68 %80 %
příjmy Uberu161044952, 0106,4507,340
náklady Uberu351611,0603,3309,65011,428
(126 %)(54 %)(118 %)(66 %)(50 %)(56 %)
--(671)(2,660)-(5,040)
(136 %)(132 %)-(69 %)
zdroj: www.nakedcapitalism.com

Uber navíc nedělá příliš pro to, aby svou pošramocenou image vylepšil. „Vzhledem k tomu, že společnost nevysvětlila, jak se hodlá dostat do černých čísel, lze předpokládat, že to sama neví,“ dovozuje Smithová. „S tolika skandály je snadné ztratit přehled o jednom z největších problémů v kancelářích společnosti Uber v San Francisku: jak vydělat peníze. Nebo jak jich alespoň méně ztratit,“ dodává server Bloomberg.

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

Boj konkurenčních firem

S problémy se společnost Uber potýkala například v Číně, kde sváděla boj o zákazníky s konkurenční firmou Didi Chuxing. Ta nakonec aktivity Uberu odkoupila. „Nemám pochybnosti o tom, že Uber a Didi Chuxing budou společně silnější,“ komentoval tehdy uzavřený obchod generální ředitel UberuTravis Kalanick. Výsledný podíl slepence nyní v Číně činí necelých 6 procent trhu.

Do popředí zájmu se Uber dostal i v České republice, nejvíc potom v září letošního roku. Řada pražských taxikářů totiž nesouhlasí s obchodním modelem této společnosti, který považují za diskriminační. Šoféři Uberu totiž  nemusí skládat taxikářskou zkoušku nebo pořizovat drahý taxametr. Někteří taxikáři proti Uberu v polovině září proto protestovali na letišti Václava Havla. „Chceme jenom, aby řidiči Uberu plnili stejné podmínky jako my. Nebo ať magistrát uvolní pravidla i pro nás. Takhle získávají obrovskou konkurenční výhodu,“ řekl pro IDNES.cz jeden z taxikářů.

Pražským taxikářům leží Uber v žaludku, několikrát to dali jasně najevo:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Další z rubriky

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Pět podprsenek ve skříni už je dnes málo, říká ředitel Astratexu

Miroslav Tesař, obchodní ředitel společnosti Astratex

Spodní prádlo už není takové tabu, ženy nosí čím dál více odvážnější outfity. „Dá se říct, že v dnešní době se prádlo...

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Najdete na iDNES.cz