Tým Microsoftu posílí Jágr, Ronaldo a O'Neal

I taková sportovní esa typu Jágra či Ronalda lze ovládat z křesla obýváku - objevují se coby největší taháky nových videoher. Jejich hráči přitom po celém světě za jediný rok utratí na potřebném vybavení celkem tři čtvrtě bilionu korun. Tedy tolik, co celá česká ekonomika vytvoří za téměř plných pět měsíců. Všechny významné firmy podnikající v oboru videoher - Sony, Microsoft, Sega i Nintendo - se proto snaží z tohoto koláče získat co největší podíl pro sebe.

Ostré souboje přitom začínají i dlouho předtím, než se samotné zařízení pro hraní videoher, takzvaná konzole, objeví na pultech prodejen.

Konzoli XBox od Microsoftu si bude možné koupit nejdříve na podzim příštího roku, už nyní však softwarový kolos učinil důležitý krok pro její úspěch. Podařilo se mu uzavřít kontrakt s největším světovým herním producentem - společností Electronic Arts.

Ta v oblasti videoher zatím vyráběla pouze pro systém PlayStation firmy Sony a Nintendo64.

„Myslíme, že XBox bude úspěšný - je jednoduché na něm programovat, Microsoft bude schopen jej finančně podporovat po řadu let a tento obchod pro nás bude finančně výhodný,“ uvedl pro magazín Redherring.com šéf Electronic Arts Larry Probst.

Spolupráce s předními výrobci her, jako je třeba právě Electronic Arts, se považuje za jednu z klíčových podmínek pro získání podílu na trhu videoher. Firma Electronic Arts s ročními tržbami kolem 1,3 miliardy dolarů, která je v tuzemsku známá zejména sportovními hrami NHL, FIFA či NBA, odmítla vyvíjet hry pro konzoli Sega Dreamcast. Ta tak musí o zákazníky bojovat především nižší cenou - stojí zhruba polovinu toho, co konkurenční Sony PlayStation2.

Nejmodernějšímu hernímu zařízení současnosti z dílny Sony někteří kritici vyčítali, že nemělo při nástupu do obchodů dostatek kvalitních her. Dohoda, kterou nyní Microsoft s Electronic Arts uzavřel, se snaží podobné situaci zamezit. Výrobce her se zavázal vypustit deset titulů během šesti měsíců od příchodu XBoxu na trh.

Obdobných partnerství uzavřel Microsoft už zhruba sto padesát, především s menšími vývojářskými firmami, ale také třeba s druhým největším hráčem Activision. Teprve smlouva s Electronic Arts mu však dává šanci zaútočit na dosud dominantní postavení Sony PlayStation. „Není pochyb o tom, že tohle je rozhodující vztah. Pokud by se jej nepodařilo uzavřít, nebylo by sice zcela nemožné s XBoxem prorazit, ale měl by do začátku výrazné minus,“ říká analytik firmy META Group Steve Kleynhans.

Vedle přislíbené desítky her v prvním půlroce jsou Electronic Arts připraveni spolupracovat s Microsoftem i v dalším období.

„Bude ovšem hodně záležet na tom, jak se XBox mezi hráči uchytí. Podpoříme každý herní systém, který bude úspěšný,“ sdělil Probst.

Aby se XBox opravdu prosadil, je potřeba ještě něco. „Zákazníky přitáhnou hry vytvořené exkluzivně pro Microsoft, jaké nebude možné hrát jinde. Důležitá tak bude práce vlastních studií Microsoftu a výhradní smlouvy s externími firmami,“ dodává analytik Edward Williams.

,