Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejlepší prodavače mají obchody s elektrem, horší jsou v módní branži

  3:59
Ochota prodavačů často rozhoduje o tom, kam si pro daný výrobek přijdeme či jestli se ho rozhodneme zakoupit. Podle posledního průzkumu bývají nejochotnější prodavači v prodejnách s elektrem, hůře jsou na tom v módní branži. Zatímco nejlepších výsledků dosáhl prodejce kosmetiky Yves Rocher, nejhůře dopadl Asko nábytek a dm drogerie.

Prodavačky v obchodech s módou se často střídají, a proto v testech nedopadly nejlépe. Nejhůře na tom ale nejsou... (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Prodavači se znuděně baví opřeni o prodejní pult. "Nemáme," odpovídají bez zaváhání a jakéhokoliv náznaku zájmu zákazníkovi, který se na ně obrátil s prosbou o radu. Snaha pomoci nebo cokoliv prodat je nulová. Zákazník z prodejny naštvaně odchází, požadovaný produkt nakoupí u konkurence a obchodník přichází o zisk.

Podobné situace prý nejsou v tuzemských prodejnách nijak ojedinělé. Tvrdí to průzkum švédské společnosti Daymaker, který probíhal během července a srpna v 31 řetězcích působících v Česku.

Utajovaní zákazníci postupně navštívili na 155 prodejen nábytku, elektroniky, módy, obuvi, sportovních potřeb a drogerie a vyhodnocovali přístup prodavačů k zákazníkům. Stejnou metodu běžně využívají interně samy řetězce a Daymaker doufá, že se mu díky průzkumu podaří po Skandinávii a Polsku prosadit také na českém trhu.

V průzkumu zabodovali především prodejci elektra, naopak příliš neuspěly obchody s módou. Zadní příčky žebříčku obsadily prodejny s logy firem, jako je New Yorker, Takko, H&M nebo Reserved. Výjimku v oděvní branži tvoří pouze Marks & Spencer a Blažek, kteří se naopak ocitli mezi desítkou nejlepších.

Proč v testu uspěli prodejci elektra a naopak obchody s módou si vedly hůře? "Zaměstnance elektra je potřeba hodně školit. U módy je naopak velká fluktuace zaměstnanců. Často jde o studentky, které mění brigády," nabízí vysvětlení Veronika Málková z Daymaker.

Na prodavače elektra se kladou vyšší nároky

Podobně to vidí i Lucie Tomišková, mluvčí prodejce kosmetiky Yves Rocher, absolutního vítěze testu, který dosáhl v hodnocení prodejen 88 procent.

Mystery shopping

Mystery shopping je metoda, jak zjistit kvalitu služeb obchodníků či jiných firem. Průzkum společnosti Daymaker zahrnoval 31 obchodních řetězců působících v Česku. Fiktivní zákazníci postupně pětkrát navštívili prodejny každého z hodnocených řetězců a zaznamenávali, zda prodavači zdraví, začnou zákazníkovi věnovat pozornost do 30 sekund, mají dostatečné znalosti o nabízených produktech, ale také například to, zda jsou schopni informace o výrobcích prezentovat zákazníkům dost srozumitelně.
Stejný postup pak autoři studie zopakovali i na telefonních zákaznických linkách a e-mailech. Výsledky průzkumu vyhodnotili v procentech, přičemž 100 procent se rovná absolutní spokojenosti.

"Pokaždé, když přijde na trh nový výrobek, proběhne k němu školení. A ani fluktuace není vysoká. Máme samozřejmě zaměstnance i kratší dobu, ale i takové, kteří jsou u nás patnáct let," říká Tomišková. Společnost sama testuje své zaměstnance pomocí fiktivních nákupů, podobně jako to dělá Daymaker.

Majitel sítě Datart Pavel Sláma nabízí ještě další vysvětlení, proč v průzkumu uspěli právě prodejci elektroniky. Podle něj je pro Čechy ještě z doby komunistického režimu typická záliba v elektronice a na prodejce tak kladou mnohem vyšší nároky než v ostatních odvětvích. "Celý trh s elektrem proto musí být lepší," míní Sláma.

Dvě poslední místa nezabírá oblečení, ale překvapivě dm drogerie a Asko nábytek. Prvnímu z nich vytýkají autoři studie neochotu zaměstnanců. "Snažila jsem se zjistit, kdy by daný odstín (make-up, pozn. red.) mohl být, a bylo mi řečeno, že když není, tak ani nebude," popsala fiktivní zákaznice přístup prodavačky v prodejně dm. Přitom měla předem zjištěno, že obchodník má výrobek běžně v nabídce.

V Asku je zase podle studie problém najít vůbec na rozlehlé ploše obchodu prodavače. Když se to podaří, bývá prý tak vytížen jinými zákazníky, že nedokáže smysluplně poradit.

Špatně hodnocené řetězce pochybení odmítají

"Můžeme s určitostí říct, že v dm máme naopak zkušenosti spíše s kladným hodnocením personálu našich prodejen, a to jak z velmi čitelné zpětné vazby na Facebooku, tak ze zákaznické linky," uvedla Lenka Černá z PR oddělení dm.

Ani Asko nábytek nesouhlasí s tím, že by na prodejnách bylo málo zaměstnanců. "Plán nasazení personálu pro každou prodejnu připravují vedoucí obchodů, oblastní ředitelé prodeje a personální oddělení, zatím jsme se nepotkali s problémem v rámci těchto záležitostí," reagovala marketingová ředitelka Lenka Dominiková.

Asko i dm drogerie se zase velmi dobře umístily v testu, jak firmy komunikují po mailu. Obě patří do první desítky.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...