Poslední roky se živě spekuluje o odchodu řetězce Tesco z českého trhu i o tom, kdo jej koupí. Pověsti přiživily špatné hospodářské výsledky.
Tesco v posledním finančním roce, který skončil v únoru roku 2017, vytvořilo ztrátu 1,1 miliardy korun. Navýšilo tím celkovou ztrátu z minulých let na 7,2 miliardy. Rok 2015 byl přitom z hlediska tržeb rekordní a pro firmu skončil ziskem 3,3 miliardy korun.
„Záporný hospodářský výsledek je způsoben přehodnocením aktuální účetní ceny majetku,“ komentovalo Tesco loňský rok, ve kterém naopak tržby vzrostly o 933 milionů na 44,5 miliardy korun. Tesco připouští, že mírně zdražovalo. Přesto lidé díky konjunktuře více utráceli.
Od loňska firma rozprodává nepotřebný majetek, především některé obchodní domy. Co konkrétně prodává, to nijak nekomentuje. Vlastní třeba obchodní dům My v centru Prahy nebo bývalé domy Prior v Pardubicích či Hradci Králové. Dvě obchodní centra – liberecké Forum a OC Letňany – loni prodala s miliardovými zisky. O prodeji dalších se spekuluje. Nahrává tomu i loňské vyčlenění realit do samostatných firem. A právě to má být důvodem loňských ztrát, které Tesco detailně nevysvětlilo. Účetní závěrka zmiňuje přecenění majetku z 51,6 miliardy na 28 miliard korun. Podle firmy však jde o odpisy za dlouhou dobu.
„Jsou to stoprocentně přeceňovací efekty z majetkových přeměn,“ komentoval přecenění Vlastimil Sojka, daňový poradce a jednatel společnosti KODAP. „Při fúzích se to stává. Často si vlastník ve svých společnostech přehazuje vlastní kapitál podle budoucích plánů a potřeb a vůbec mu nevadí, že u někoho vznikne taková ztráta,“ dodal.
Účetní operace vedly také k navýšení loňského zisku, kdy Tesco upravilo hodnoty dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku celkem o 2,4 miliardy korun. „Je zajímavé, že v předchozím účetním období dosáhli zisku 3,323 milionů korun právě díky těmto úpravám hodnot. Částka 4,167 milionů korun v minulém účetním období zvýšila hospodářský výsledek,“ uvedla Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společností TaxVision a eDaně.
Tesco zvažuje prodej obchodů ve střední Evropě, spekulují v Maďarsku |
Odcházení Tesca
Již delší dobu se mluví o tom, že se Tesco připravuje na odchod z některých středoevropských trhů. Naposledy letos v říjnu zmínil maďarský list Magyar Idők úmysl britské matky prodat aktivity v ČR, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Objevila se zpráva, že maďarská divize propouští a že se nepočítá s dalším růstem mezd. Tesco to popřelo. „Byla to spekulace maďarských médií, kterou jsme rezolutně odmítli. Bylo to spojeno s vyjednáváním odborů o mzdách,“ namítá mluvčí Tesco Václav Koukolíček.
Zamýšlených exitů bylo ale už několik. O tom, že si Tesco balí kufry, se mluví minimálně dva roky - od doby kdy britský vlastník vykázal obří ztrátu 6,4 miliardy liber, v přepočtu téměř čtvrt bilionu korun.
„Nemám z trhu pocit, že by to tady zavírali. Ale prodej realitních aktiv je očekávatelný,“ myslí si Tomáš Soukup, ředitel divize maloobchodu společnosti JLL, která radí v realitách a spravuje komerční nemovitosti. Považuje za logické, že Tesco prodává své obchodní domy a centra v době, kdy jsou ceny nemovitostí na vrcholu. S jejich údržbou jsou spojeny vysoké náklady. Firma tak může ušetřit a peníze investovat ve vysoce konkurenčním prostředí prodeje potravin do modernizace obchodů nebo on-line prodejů.
„Prodej realit mi dává smysl. Tesco je hlavně maloobchodník, který se zabývá prodejem potravin. Nejsou developerem v pravém slova smyslu,“ uvedl.