Vítkovice miliardáře Světlíka pod palbou, čelí insolvenčním návrhům

  8:49aktualizováno  14:02
Investiční skupina Wetag v pátek podala dva insolvenční návrhy na společnosti ze skupiny tuzemské strojírenské jedničky Vítkovice miliardáře Jana Světlíka. K podobnému kroku se dlouho schylovalo, skupina totiž dlouhodobě nehradí své závazky. Vítkovice se brání, že jde jen o reklamní trik.

Dluh v součtu za jednotlivé firmy skupiny Vítkovice už přesahuje tři miliardy korun. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostravský krajský soud zahájil v pátek insolvenční řízení s firmou Vítkovice Power Engineering ze strojírenské skupiny Vítkovice Holding podnikatele Jana Světlíka. Návrh podala brněnská společnost Wetag Invest, vyplývá z údajů v insolvenčním rejstříku.

Dluh v součtu za jednotlivé firmy skupiny Vítkovice už přesahuje tři miliardy korun. Jak přiznali šéfové Vítkovic na nedávné valné hromadě, v potížích jsou hned tři společnosti holdingu včetně firmy Vítkovice Power Engineering, jednoho z pilířů skupiny. A právě na ní míří jeden z insolvenčních návrhů, který v pátek podala skupina Wetag. Druhý se týká společnosti Vítkovice Mechanika.

Skupina Wetag skupuje pohledávky po splatnosti od jednotlivých dodavatelů skupiny Vítkovice už několik měsíců. Chce na tom vydělat.

Strojařský král Světlík musí rozprodávat obrazy, půjčí si i v kampeličce

„Naše skupina se zabývá obchodováním s pohledávkami. Už delší dobu jsme v médiích registrovali informace o špatné platební morálce Vítkovic. Množily se nabídky dodavatelů k prodeji jejich pohledávek vůči Vítkovicím. Situace pro ně již byla neudržitelná. Sami se začali dostávat do finančních problémů jen kvůli tomu, že jim Vítkovice neplatily,“ informovala mediální zástupkyně skupiny Wetag Radka Háčková.

„Využili jsme obchodní příležitost, která se nabízela s cílem generovat zisk. Bohužel z posledních dnů vyplynulo, že je situace těchto dlužníků vážná a nejsou schopni své závazky hradit. Nezbylo nám proto, než aktuálním návrhem usilovat o jediné přípustné řešení těchto pohledávek, kterým je v úpadkové situaci dlužníků insolvenční řízení. Naším cílem je úhrada pohledávek. O nic jiného nám nejde,“ doplnila.

Do insolvenčního řízení byly přihlášeny pohledávky ve výši 5 972 837 korun za společností Vítkovice Power Engineering a 475 000 korun za společností Vítkovice Mechanika.

Skupina Wetag nyní uzavírá dohody s dalšími dodavateli, jejichž pohledávky v řádech desítek milionů korun plánuje připojit do podaných insolvenčních návrhů.

Podle mluvčí Vítkovic Ey Kijonkové ale skupina Wetag u Vítkovic nevymáhala žádné pohledávky a návrhy na insolvenci jsou podle ní pochybnou reklamní vábničkou. V tuto chvíli prý vítkovická skupina pracuje na tom, aby soudu velmi rychle doložila, že má i na úhradu teoretických pohledávek skupiny Wetag.

Povede se spor o možnost prodat pohledávky

U dodavatelů mají Vítkovice čím dál horší pověst firmy, která neplatí. „Rádi bychom naši pohledávku za Vítkovicemi prodali, ale hledáme cestu, jak to udělat. Vítkovice mají tuto situaci dobře ošetřenou, ve všeobecných podmínkách svých smluv mají výslovně napsáno, že se jejich dluhy postupovat nedají,“ posteskl si šéf jedné z firem, kterým Vítkovice dluží peníze řadu měsíců po splatnosti.

Tři dcery holdingu Vítkovice bojují s problémy. Nahrává to Komárkovi

Světlíkových finančních potíží by mohl využít minoritní akcionář Vítkovic, miliardář Karel Komárek, který se přes deset let snaží do strojařského impéria nepřátelsky nabourat. Kdyby se mu dostaly do rukou nesplácené pohledávky za Vítkovicemi, mohl by navrhnout bankrot skupiny či některé ze zadlužených dcer. Jako velký věřitel by pak měl na průběh insolvenčního procesu vliv. Tomu ale zatím brání zákaz prodeje vítkovických pohledávek. „Pokud by je někdo koupil, bude mít v ruce jen neexistující pohledávku,“ varuje mluvčí Eva Kijonková.

Podle ní se ten, kdo postoupil pohledávku za Vítkovicemi, ocitá v nevýhodné situaci – s největší pravděpodobností prodal pod cenou a ještě s rizikem, že akt postoupení je od samého začátku neplatný. „Údajný věřitel zdůvodňuje návrh na insolvenci články v médiích bez toho, aby s námi jednal a ověřil schopnost úhrady. To je absurdní. Je to reklamní trik, většina našich pohledávek se nedá platně postoupit,“ říká obchodní ředitel Vítkovic Jiří Skuhra.

O tom, zda je převod pohledávek platný, se povede spor mezi právníky a obchodníky. Vítkovice si ošetřily, aby převod nebyl možný, věřitelé ale hledají cestu, jak se nesplácených pohledávek zbavit.

„Předtím, než věřitelé Vítkovic postoupili své pohledávky společnostem skupiny Wetag, byl proveden velmi detailní screening kompletní smluvní dokumentace každé jednotlivé pohledávky. U pohledávek přihlášených do insolvenčního řízení neexistuje žádný zákaz, který by jakkoli omezoval věřiteli možnost postoupit pohledávky. Tedy i z tohoto pohledu jsou insolvenční návrhy právně zcela v pořádku,“ tvrdí zástupkyně Wetagu Háčková.

Ta se ohradila proti spekulacím, že by za insolvenčními návrhy mohl být podnikatel David Beran nebo skupina KKCG Karla Komárka. Beran vede se Světlíkem spor o akcie Vítkovice Holding. „Naše obchodní aktivity jsou striktně a pouze našimi obchodními aktivitami. S panem Beranem nebo skupinou KKCG nemají nic společného,“ uvedla Háčková.

Vítkovice Power Engineering patří k hlavním součástem skupiny Vítkovice Holding. Skupinu tvoří více než tři desítky firem s ročním obratem přes 25 miliard korun. Podniky ze skupiny zaměstnávají 8000 lidí.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Zoot míří do reorganizace, majitelem se má stát společnost Natland

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Český internetový obchod s módou Zoot, který se dostal do problémů, bude pokračovat dál ve svém fungování s novými...

Najdete na iDNES.cz