Sekty Rotkäppchen (v překladu Červená karkulka) dodává na český trh od října český distributor alkoholických nápojů United Brands. K dostání jsou ve většině velkých řetězců.
Načasování příchodu na trh před koncem roku je podle Petera Claussena, šéfa firemní komunikace společnosti Rotkäppchen-Mumm Sektkellereien, náhoda. Největšímu německému výrobci sektů však přijde vhod.
„Je to šťastná náhoda, že v nejdůležitější části sezony jsme již v nabídce,“ uvedl pro MF DNES Claussen. Právě v období Vánoc a následných oslav příchodu nového roku se v Česku vypije až třetina roční spotřeby šumivých vín.
Příchod Červené karkulky do Česka doprovází masivní marketingová kampaň. Řetězce víno zařadily do svých akčních nabídek, prodej je podpořen billboardy, kampaní na internetu i ochutnávkami zdarma. Kolik peněz firma za kampaň utratila, však Claussen odmítl sdělit.
Podobní jako vejce vejci
Příběh Rotkäppchen se v mnohém podobá českému Bohemia Sektu. Značka vznikla ve Freyburgu nedaleko Lipska už v roce 1894. Po znárodnění výroby a vzniku NDR se továrna stala jediným producentem sektů ve východním Německu.
Na rozdíl od jiných tamních podniků však přežila pád Berlínské zdi a úspěšně se rozšířila i na západ země. Rotkäppchen-Mumm Sektkellereien navíc začal polykat výrobce alkoholu ze západních zemí a výrobní portfolio rozšířil o tichá vína i vysokoprocentní nápoje. Vedle domovského Freyburgu vyrábí dnes na dalších čtyřech místech.
Rotkäppchen ovládá podle vlastních údajů 52,9 procenta z celkového německého trhu šumivých vín, ve východních zemích potom prakticky nemá konkurenci.
A právě v tom se podobá tuzemské bohemce. Zatímco jinde ve světě je trh sektů roztříštěný mezi několik značek, českému trhu dominuje s 66 procenty Bohemia Sekt. Kolik z toho chce Rotkäppchen ukousnout, nechtěl Claussen předjímat. „Náš cíl je však jasný: stát se na trhu sektů v Česku v budoucnu významným hráčem,“ uvedl.
Co se týče velikosti firmy, operuje německý výrobce na zcela jiné úrovni než domácí značka. Za 246,5 milionu lahví sektů, tichých vín a vysokoprocentních nápojů vyrobených v loňském roce utržila společnost 897,2 milionu eur, tedy přes 24 miliard korun. Bohemia Sekt vyrobil 26 milionů lahví a jeho tržby dosáhly 1,6 miliardy.
Bohemia Sekt nechce novou konkurenci podcenit. „Počítáme s tím, že určitá část zákazníků mezi značkami přebíhá. Vybírají si například podle ceny a neřeší, čím si k oslavám konce roku připijí. Zda se konkurenčním značkám vyplatí jejich marketingová kampaň, zjistíme až v lednu, v tuto chvíli si nedovolím ani spekulovat,“ říká Ondřej Beránek, ředitel Bohemia Sektu.
Dodává však, že stejně jako u Rotkäppchenu spočívá síla sektů ze Starého Plzence hlavně v zavedené značce. „Konkurenci nikdy nebereme na lehkou váhu, ale z našich dlouhodobých průzkumů vyplývá, že Češi sekty ze Starého Plzence milují a značku Bohemia Sekt vnímají jako symbol oslav a šťastných okamžiků života,“ dodává Beránek.
Podívejte se na výrobu sektu, reportáž z prosince 2008:
30. prosince 2008 |