Slevové portály se chtějí zaměřit na zážitky, cestování a potraviny

  5:00aktualizováno  5:00
Trh slevových portálů je mrtvý a dva největší hráči, co vydrželi, převlékají dres. Jednička na trhu Slevomat se chce profilovat jako zážitkový portál, kde si lze koupit nejen online pobyt, zájezd nebo masáž, ale chce začít více i s potravinami. Dvojka na trhu, Slevoking, orientující se také na cestování, se dokonce přejmenovává na Travelking.
Marie Havlíčková, ředitelka portálu Slevomat.

Marie Havlíčková, ředitelka portálu Slevomat. | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Trh slevových portálů pro nás vůbec není zajímavý, i když to zní absurdně, protože jsme byli první. Dnes vnímáme svou pozici jinde, zajímavý je pro nás trh tuzemského cestování, který má šestnáct miliard, trh gastra, masáží. To jsou všechno miliardové trhy, kde se snažíme uspět,“ popisuje nynější situaci Marie Havlíčková, dvaatřicetiletá šéfka Slevomatu, které ve firmě nikdo neřekne jinak než Maruška.

Marie Havlíčková přišla do čela Slevomatu v roce 2014 a od té doby se snaží změnit směr firmy, která stejně jako ostatní na trhu začínala jako portál hromadného nakupování. Neboli když se našel dostatečný počet lidí, co si koupil kupon na večeři v restauraci, dostal slevu. Slevové portály, co nic jiného nedělají, už však podle Havlíčkové nemají šanci.

Dnes se Slevomat snaží profilovat hlavně jako inspirační a zážitkový web, kde si lze koupit balíček v tuzemském či zahraničním hotelu, masáž nebo střihání vlasů, ale rozhlíží se i dalšími směry. Loni Slevomat spustil vlastní cestovku na exotické destinace a rozšířil nabídky pobytů v ­okolních státech hlavně díky svému majiteli, britské společnosti Secret Escapes. (čtěte Slevomat rozjel cestovku do exotiky)

Slevoking se zaměří na cestování

Podobným směrem jde i dvojka na trhu, společnost Slevoking. „Pokračujeme v nastaveném směru vzdalování se od slevových portálů, chceme být specialistou v online cestování. S rebrandingem, který proběhne na naše páté narozeniny nyní v dubnu, z trhu slevových portálů oficiálně vystoupíme,“ popisuje spolumajitel Slevokingu, nově Travelkingu, Peter Koša. „Uvědomili jsme si, že název Slevoking nás jednak nevystihuje a jednak je spíše překážkou dalšímu rozvoji,“ vysvětluje Koša. Cílem Travelkingu je být jedničkou v segmentu krátkých dovolených vlastní dopravou.

Naopak Slevomat měnit značku nechce. „Nemáme důvod to udělat. Značka je silná, má důvěru. Snažíme se transformaci dělat organicky, přes služby, ne přes název,“ vysvětluje Havlíčková.

Jedním z důvodů, proč se společnosti na novou cestu pustily, je i fakt, že trh hodně prořídl. Z původních až čtyř stovek slevových portálů jich zbylo jen pár, přičemž konec často nebyl bezbolestný. Jen v posledních měsících hlásily finanční problémy například portály Hyperslevy.cz nebo Pepa.cz.

„Několik neseriózních firem skončilo s velkými dluhy, poškodily desítky hotelů a tisíce zákazníků. Pro nás to má vždy hořkosladkou chuť. Na jedné straně část zákazníků zanevře na portály jako takové, na straně druhé se část zákazníků přesune k­ nám,“ uvádí Koša.

Změny potvrzuje i Matěj Dvorský řídící portál Skrz.cz, spadající pod stejnou mateřskou firmu jako Slevomat, který začínal jako agregátor slevových portálů. „Nabídky ze slevových portálů stále propagujeme a pořád tvoří významnou část našeho byznysu, ale čím dál tím více se už nějakou dobu zaměřujeme i na jiné typy partnerů. Naším hlavním cílem je cestování, takže spolupracujeme kromě prodejců pobytových balíčků s cestovními kancelářemi a­agenturami a ­rezervačními portály,“ popisuje Dvorský.

Podle Marie Havlíčkové už se jim změna směru osvědčila, protože loni měli 270 tisíc nových zákazníků. Slevomat pokročil i v tom, co hodně lidí vnímalo jako brzdu, a to, že si zákazník musel tisknout voucher, někam volat a rezervovat termín. Dnes už má podle Havlíčkové většina nabídek v cestování přímé rezervace. O ­totéž se pokouší i v lokálních službách, jako jsou zmíněné masáže nebo kadeřník.

Slevomat zavede dynamické ceny

Další změnou je úkrok od dosavadního modelu, kdy se zákazník musel přizpůsobovat a uvedené ceny třeba platily pro tři osoby od pondělí do čtvrtka a za dalších podobných podmínek. Nově by si měl podle Havlíčkové vybírat zákazník, kdy a kam chce. Jak to ale skloubit s tím, že slevy a nižší ceny jsou většinou jen na méně naplněné dny?

„Proto zavedeme ještě do letní sezony dynamické ceny. Mělo by to fungovat jako letenky, dnes bude jedna cena a zítra jiná, protože se změnila kapacita hotelu,“ popisuje šéfka Slevomatu. S blížící se sezonou a ubýváním kapacit půjdou ceny nahoru.

Další částí, kterou se šéfka Slevomatu snaží vyladit, je nabídka zboží na jejich webu. „Chceme být i u zboží v ­roli trendsetterů, jako je tomu třeba u zážitků,“ popisuje Havlíčková. Začali proto oživovat kategorii potravin, kde dosud byly k mání hlavně suché plody a takzvané superpotraviny. „Třeba jsme ukázali Čechům chia semínka, před dvěma lety jsme jich prodali asi dvanáct tun,“ vzpomíná Havlíčková. Nyní se ale chtějí zaměřit i na čerstvé, hlavně farmářské potraviny a vlastně trošku konkurovat i svému zakladateli Tomáši Čuprovi a jeho Rohlíku.

I přes to, že Slevomat už nechce být vnímán jako slevový portál, se slevami úplně nekončí. „Chceme, aby každá nabídka měla nějakou přidanou hodnotu a jednou z nich je sleva. Ale není to nejklíčovější věc,“ uzavírá ředitelka, která se kvůli tomu, aby lépe stíhala práci skloubit s­ půlroční dcerkou, přestěhovala za novým sídlem Slevomatu do Karlína.

VIDEO: Úžas, řev i pády z výšek. Vyzkoušeli jsme vodní zážitky, které nabízejí slevové portály:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Pět podprsenek ve skříni už je dnes málo, říká ředitel Astratexu

Miroslav Tesař, obchodní ředitel společnosti Astratex

Spodní prádlo už není takové tabu, ženy nosí čím dál více odvážnější outfity. „Dá se říct, že v dnešní době se prádlo...

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Najdete na iDNES.cz