Zájem nových možných investorů je vážný: už SkyEurope půjčili deset milionů dolarů na přežití letošní zimy. V podniku chtějí získat kontrolní podíl. "Myslíme si, že SkyEurope mají potenciál, sledujeme je již delší dobu," řekl MF DNES Theodor Polykandriotas z firmy Sapo International, jíž šéfuje Georges Samaha.
Řekové působí na trhu od roku 1984 a zabývají se hlavně luxusní dopravou: od soukromých tryskáčů přes pronájem drahých aut až po půjčování jachet. Skupina Longstock má zdroje peněz v Portugalsku a Kanadě. Mezi letadly nejsou nováčky, i když ne zrovna úspěšnými: ke konci přivedli ke krachu například leteckou společnost Air Luxor. Firma se neúspěšně pokoušela získat například španělský Spanair.
Nový zájemce o aerolinky tvrdí, že chce do firmy nalít hotovost a ozdravit ji. Dosud peníze do aerolinek pumpoval hlavně americký fond York, který je jejím největším akcionářem.
Od holdingu, kde má třetinu, chtěl York převzít kompletně celé aerolinie, valná hromada s tímto jednáním však nakonec ani neproběhla. York SkyEurope půjčil na přežití 25 milionů dolarů, splatnost další půjčky opět o měsíc prodloužil do poloviny ledna 2009. Podle rakouského listu Die Presse má nový investor převzít právě podíl Yorku, ten se však k prodeji nevyjadřuje.
Sázkaři čekají krach, firma tvrdí, že je zdravá
SkyEurope, na jejichž krach v září britská sázková kancelář Paddy Power vypsala kurz 12:1, od svého vzniku prodělávají, navíc jim ubývají i peníze. K poslednímu září byl na účtech firmy zhruba jen milion eur.
Šéf SkyEurope Jason Bitter tvrdí, že po extrémně velkých propadech je už hospodaření SkyEurope na dobré cestě. "Zmenšili jsme kapacitu a máme teď linky, které mají budoucnost," říká. Zda se dostane firma do zisku, však nechce říci.
Do karet SkyEurope hraje, že si na letošní zimu nezmrazily cenu paliva. To, co se loni pro firmu ukázalo jako téměř smrtící, je teď výhodou: cena ropy spadla prudce dolů. "To nám teď opravdu pomáhá," připouští Bitter. Ten nyní za nejlepší základnu označuje Prahu.