Ta za prvních šest měsíců vzrostla meziročně o 83 procent. Číňané si tak od ledna do června koupili přes 84 tisíc vozů. Jejich chuť nakupovat škodovky přitom roste, v červnu si jich koupili přes 15 tisíc, tedy o více než polovinu víc než před rokem.
Automobilka si ale vedle Číny pochvaluje i některá další odbytiště. "V zámořských regionech se podařilo zvýšit odbyt téměř o polovinu na 25 tisíc vozů. Zotavení vykazují i trhy ve východní Evropě," říká mluvčí automobilky Jaroslav Černý.
Konec šrotovného ovlivňuje prodeje v Evropě
V západní Evropě ale prodeje Škodovky stagnovaly. Může za to propad poptávky v Německu, kde se za pololetí prodalo 58 tisíc aut, tedy o více než třetinu méně než před rokem. "Je to dáno ukončením šrotovného, ta dvě období nelze srovnávat," řekl iDNES.cz Černý.
Pokud by se Německo ze statistik "vypustilo", zvedly by se západoevropské prodeje automobilky více než o třetinu. Jen ve Velké Británii totiž zájem nakupovat škodovky stoupl přes šedesát procent a ve Španělsku, které peníze na podporu nákupu nových aut začalo vyplácet až letos, vzrostl o polovinu.
V Česku, kde Škodě Auto patří 35 procent trhu, si její vozy koupilo za prvních šest měsíců téměř o 17 procent více kupců než před rokem.
Nejprodávanějším modelem automobilky je Škoda Octavia. V pololetí stoupl její prodej o pětinu na 158 024 aut.
Další pololetí je nejisté
V hodnocení dalších měsíců je ale už Škodovka opatrnější. "V některých zemích je automobilový trh po loňském obtížném roce ještě velmi nestabilní. Proto druhá polovina roku 2010 v sobě skrývá velké výzvy," upozorňuje Reinhard Fleger, člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing.
Za touto opatrnější poznámkou se skrývá právě obava z faktu, že evropské státy přestaly vyplácet šrotovné a Evropané tak už třetí měsíc po sobě nakupují méně aut než před rokem. Samotná Škoda Auto tak v červnu pocítila téměř osmiprocentní ochlazení poptávky po jejích modelech. (Evropské automobilky teskní po šrotovném, jejich prodeje dál klesají)