K obdobným protestům se odbory a zaměstnanci naposledy uchýlili ještě před...

K obdobným protestům se odbory a zaměstnanci naposledy uchýlili ještě před krizí. Snímek ze stávky v roce 2015. | foto: MAFRA

Škoda nabízí odborářům růst platů o 15 procent a pravidelné bonusy

  • 285
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v kolektivním vyjednávání s odbory nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců. Zaměstnanci by také obdrželi prémie nad rámec pravidelného bonusového systému v celkové výši 25 000 korun. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě loni dosahovala se všemi bonusy v některých tarifních třídách kolem 40 000 korun.

S informací přišla Česká tisková kancelář, která se odvolává na důvěryhodný zdroj. Reakci odborářů zjišťujeme. Složitá kolektivní vyjednávání o mzdách se odehrávají od začátku roku.

Škoda chce tarifní dohodu s odbory uzavřít na 27 měsíců. Podle zdroje ČTK je totiž pro firmu důležitý dlouhodobý horizont, například kvůli investicím do nových technologií. Škoda zvýšení platů zároveň podmiňuje dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. Cílem tohoto kroku má být zajištění nutného budoucího objemu výroby a také nezbytné plánovací jistoty pro společnost, zaměstnance i region. Rozšíření atypických směnných systému do Mladé Boleslavi ale odboráři důrazně odmítají.

Průměrná mzda 40 000

Škoda nabídla navýšení osobního ohodnocení o 0,7 procenta. Navýšení tarifů pak bude celkem o 14,3 procenta. Navýšení mezd bude během 27 měsíců celkem čtyřikrát, poprvé od 1. dubna, kdy má nová kolektivní smlouva vejít v platnost. Zaměstnanci by dostali přidáno o 4,3 procenta. Další navýšení je naplánováno na 1. října, kdy by se platy zvedly o tři procenta. Další navýšení by přišla 1. června 2019 a 1. ledna 2020, shodně o tři procenta.

Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto činila v loňském roce 40 557 korun, tedy o zhruba o deset procent více než v roce 2016. Zaměstnanci mají nad rámec mzdy řadu příplatků, například za práci v noci, za práci v taktu, za ztížené pracovní podmínky nebo za práci v atypických směnných systémech, který oproti 15směnnému systému přidává další směny až do počtu 18 směn, kdy zaměstnanci pracují také v sobotu. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů.

Cílem společnosti je podle informací ČTK nabídnout zaměstnancům takovou odměnu, která odpovídá jejich výjimečnému pracovnímu nasazení, kterým se podílí na úspěchů vozů značky Škoda. Zároveň však musí garantovat budoucí udržitelný růst společnosti.

Úterní nabídka Škody je již druhou nabídkou v rámci kolektivního vyjednávání. První nabídku odboráři odmítli. Firma nabízela zvýšení platů o 14 procent během 27 měsíců. Odboráři na začátku kolektivního vyjednávání oznámili, že požadují růst mezd celkem o 18 procent. První nabídku firmy označil odborový předák Jaroslav Povšík jako „kopnutí do zadku“.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,200 500 aut.

,