Výroba škodovek v Kvasinách

Výroba škodovek v Kvasinách | foto: Škoda Auto

Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

  • 584
Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené technologie, uvedla agentura Reuters. Chtějí tím omezit konkurenci, kterou pro značku Volkswagen představuje sesterská značka Škoda.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle agentury Reuters stupňují rivalitu uvnitř koncernu Volkswagen v době, kdy značka Volkswagen směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranné lano. Podle zdroje blízkého dozorčí radě ve Volkswangu požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se také, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Šéf značky Volkswagen Herbert Diess podle agentury Reuters také usiluje o to, aby ochránil budoucí modely Volkswagenu před přímou konkurencí ze strany levnějších škodovek.

Na nedávné schůzce vedoucích pracovníků podle zdrojů obeznámených se situací vyzval k větší diferenciaci mezi značkami Volkswagen a Škoda z hlediska cílových trhů a zákazníků.

„Zabýváme se budoucím postavením značek, ale diskuse stále pokračují,“ uvedl podle Reuters mluvčí koncernu. Odmítl ale k této problematice poskytnout další komentář.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík již minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. „Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ řekl tehdy Povšík (psali jsme zde). 

„Jednou z klíčových komparativních výhod koncernu Volkswagen je možnost sdílení výrobních kapacit napříč značkami. Škoda Auto takto například zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách a nebo naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo. Vozy Škoda se také vyrábějí ve stejných závodech jako vozy dalších značek koncernu Volkswagen například v Rusku nebo Alžírsku,“ reagoval na středeční zprávu agentury Reuters mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Nepoctivá výhoda Škody

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou.

Cílem značky Volkswagen je upevnit si vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. Zástupci Volkswagenu se podle zdrojů domnívají, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly. V České republice činí mzdy ve zpracovatelském sektoru v průměru 10,10 eura na hodinu, zatímco v Německu je to 38,70 eura na hodinu, plyne podle Reuters z údajů německých statistiků.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard Kč). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta, uvedl Reuters.

Volkswagen se podle agentury snaží na veřejnosti vzájemnou rivalitu mezi koncernovými značkami bagatelizovat. Diess v rozhovoru s Reuters upozornil, že v sortimentu koncernu se vzhledem k jeho šíři bude vždy objevovat určitá duplicita. „Určitá vnitřní konkurence je ale i přínosná,“ prohlásil Diess.

Po přesunu výroby by mohlo zaniknout až 2 000 míst

Odborový předák Škody Auto Jaroslav Povšík tvrdí, že přesunem výroby z Česka do Německa by mohlo zaniknout až 2 000 pracovních míst.  Podle Povšíka nelze zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně. „Firma může snížit počet zaměstnanců přirozenou cestou, například omezit počet agenturních zaměstnanců,“ dodal. Na „lámání chleba“ dojde podle předsedy odborů v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

Středula: VW si chce pomoct po dieselgate

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula vidí za záměrem německé automobilky Volkswagen přesunout část produkce Škody do Německa a zvýšení poplatků za sdílené technologie snahu získat peníze na ztráty vzniklé po dieselgate. 

"Tady se hledá prostě způsob, jak peníze do Německa legální cestou dostat. Myslím si, že by měl velmi zbystřit český stát, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo financí, jestli jsou takové poplatky adekvátní," řekl Středula. Škoda je podle něj extrémně výdělečnou jednotkou koncernu, a to i kvůli násobně nižším platům českých zaměstnanců.

Ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) věří, že všechny plánované investice německého koncernu Volkswagen (VW) ve Škodě Auto budou dále pokračovat.  „Bližší informace v této věci dosud nemáme k dispozici,“ řekl Havlíček. Ministerstvo podle něj ví pouze o vnitřní diskusi, která se v rámci koncernu už nějaký čas odehrává.

O případných přesunech výrobních aktivit uvnitř koncernu proto podle něj nyní nemá smysl spekulovat. „Vyčkejme na případná konkrétní rozhodnutí managementu společnosti, tedy zda vůbec a v jaké podobě by mohlo k přesunům výroby některých budoucích modelů dojít,“ zdůraznil.

Doplnil, že Škoda Auto a automobilový průmysl jako takový hrají v české ekonomice velmi významnou roli. „A mým jednoznačným cílem je, aby i do budoucna zůstaly konkurenceschopné a byly i nadále vlajkovou lodí našeho zpracovatelského průmyslu,“ dodal.

„Dopad bude hlavně v rovině prestiže. Superb jako vlajková loď českého průmyslu by se měl vyrábět v České republice,“ uvedl analytik Antonín Šípek. Výrobní kapacity Škody Auto jsou podle něj momentálně vyčerpány a přesun části výroby do zahraničí je logický. „Je ale otázkou, zda bude případně možný přesun výroby zpět,“ dodal Šípek.

„Znamenalo by to snížení prestiže společnosti Škoda Auto zpět do pozice výrobce levného zboží,“ řekl předseda Dopravní sekce Hospodářské komry ČR Emanuel Šíp. Velmi závažný by pak byl technologický důsledek. „Vozy vyšší střední třídy jsou už na úrovni, na které se uplatňují prvky nejnovějších technologií, takže by automobilka ztratila významný impuls k dalšímu technologickému rozvoji,“ upozornil Šíp.

Škoda Auto má v Česku tři výrobní závody - v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Automobilka loni zvýšila čistý zisk o 34 procent na 951 milionů eur, tedy v přepočtu 25,7 miliardy korun. Tržby vzrostly o desetinu na rekordních 13,7 miliardy eur (370 miliard Kč). Počet aut dodaných zákazníkům se zvýšil o 6,7 procenta na 1,127 milionu aut (třetí rok po sobě přes milion vozů). Z toho na největším trhu v Číně prodala automobilka 317 000 aut. 

Podívejte se na montážní linku škodovky v Kvasinách:

20. listopadu 2013

, ,