Odbory Škody odmítly nabídku zvýšení mezd o 10 procent a mimořádné prémie

  16:43aktualizováno  28. března 9:44
Škoda Auto odborářům nabídla růst tarifních mezd o 10 procent a vyplacení mimořádné prémie 5 000 korun ve mzdě za duben. Odbory nabídku odmítly, pokládají ji za nedostatečnou. Firma ale podle odborů označila tuto nabídku za konečnou.

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Odboráři jsou nyní připraveni vypovědět uzavřené dohody o vícesměnných systémech pracovní doby, na kterých se se Škodou domluvili koncem loňského roku.

V prosinci se automobilka s odbory dohodla na prodloužení dohod o práci ve vícesměnných systémech. Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému. Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.

Součástí první části kolektivního vyjednávání byla také dohoda o flexikontech, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Obě tyto dohody jsou nyní odboráři připraveni vypovědět. Firmě by tento krok mohl způsobit velké problémy, protože již nyní pracuje na hraně své kapacity.

Odboráři odmítli i předchozí nabídku

Firma před týdnem odborářům nabídla růst mezd o 8,3 procenta a růst osobního ohodnocení o 0,7 procenta. Odboráři již před samotným začátkem kolektivního vyjednávání uvedli, že chtějí dvouciferný růst mezd, který zároveň bude vyšší než deset procent. Minulou nabídku firmy proto odmítli. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent víc než v roce 2016.

Fotogalerie

Odbory zároveň odmítaly spojovat vyjednávání o mzdách s podmínkou zavedení vícesměnných systémů, tedy pracovních sobot v Mladé Boleslavi (podrobnosti v článku Škoda chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty odmítají). Zároveň chtěli, aby nová dohoda platila pouze na 12 měsíců, Škoda přitom nabízela původně platnost dohody na 27 měsíců. Na podmínky odborů nakonec automobilka přistoupila, nyní se tak již jedná pouze o výši růstu mezd.

Známá je už výše variabilního bonusu, kteří zaměstnanci dostávají v závislosti na loňských výsledcích firmy. Letošní bonus dosáhne rekordní hodnoty 57 083 korun. Znovu se jedná o mimořádný meziroční nárůst bonusu o 40 procent, který tarifní zaměstnanci obdrží v květnu jako součást mzdy za duben.

Škoda chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty odmítají

Celková výše letošního ročního bonusu, který se skládá z variabilní a garantované části, by tak v průměru u zaměstnanců s plným nárokem na něj, při zohlednění nabídky firmy v tarifním vyjednávání, mohla přesáhnout 100 tisíc korun.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala na trh rekordních 1 200 500 aut.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Najdete na iDNES.cz