"Chceme v Česku vyrábět více než teď, ale bohužel se dostáváme do pasti pracovního trhu. Nenacházíme dost zaměstnanců," říká generální ředitel Siemens ČR Pavel Kafka, vyhlášený na konci dubna tuzemským Manažerem roku 2005.
Siemens v Česku za posledních patnáct let už dvě desítky miliard korun proinvestoval. V současné době ovládá 23 firem a v jeho jedenácti továrnách pracuje celkem čtrnáct tisíc lidí.
"Ve výrobách, které tady máme, jsou připraveny projekty na rozšíření. Česko si udělalo v koncernu Siemens výbornou image a s dalším kapitálem není problém. Už teď nám ale chybějí v továrnách stovky lidí," upozorňuje Kafka.
Například firma Siemens kolejová vozidla, která vyrábí vlaky, vagony metra či tramvaje, postrádá stovky lidí v technických profesích. "Ze škol nevycházejí technicky vzdělaní lidé. Nebo jsou špatně motivovaní. Určitě to ale není tím, že platíme špatně, firma Siemens má v této oblasti dobré jméno. Jde spíš o nevyhovující strukturu nezaměstnaných," vysvětluje svůj pohled Kafka.
Dalším problémem v zemi je podle něj zneužívání nemocenské. "V minulých letech jsem si vytvořil teorii, že u nás existuje jasná korelace mezi výskytem nemocí a agrotechnickými termíny," říká Kafka.
Největší starosti s nemocnými zaměstnanci měla v minulých letech továrna Siemensu v západočeském Stříbře. Zaměstnanci, kteří byli na nemocenské, pracovali zároveň na svých farmách. Tento provoz však už firma prodala.
"Nejsem přesvědčen, že nyní přijatá úprava nemocenské, kdy mají nemocné kontrolovat samy firmy, je krok správným směrem. My se chceme věnovat svému byznysu, a ne tomu, abychom měli rozsáhlou skupinu kontrolorů. Dokud se nezmění motivace lidí, že je lepší pracovat, tak se to stejně nezmění," upozorňuje Kafka.
Siemens se v tuzemsku angažuje v sedmi hlavních oborech – jde o informační a komunikační technologie, automatizaci a řízení, energetiku, dopravu, zdravotní techniku, domácní spotřebiče, osvětlení a elektrotechnické součástky.
Za nejperspektivnější obor, kam by Siemens mohl nasměrovat nejvíce peněz, považuje Kafka výrobu elektrotechniky pro automobilový průmysl.
V Česku se vyrábějí součástky jak pro Škodu Auto, tak pro další automobilky ve světě, mimo jiné i pro značky jako Rolls-Royce či Lamborghini. Firma má už teď připravený speciální tým, který bude jednat o subdodávkách pro automobilku Hyundai, která by měla začít stavět svůj závod v severomoravských Nošovicích.
V českých továrnách také koncern Siemens vyrábí největší typy elektromotorů, které tato skupina produkuje. Teď chce firma doplnit sortiment vyráběný v tuzemsku i o malé motory.
"U všech firem v České republice máme i přidružený výzkum a vývoj. A i tuto oblast bychom chtěli rozšířit," říká Kafka. Ale ani v této oblasti "nejsou lidi". "Chybějí nám stovky vývojářů," vysvětluje potíže šéf Siemensu.
Firma chce v tuzemsku také využít příležitosti masivní obnovy a výstavby nových elektráren, kterou zahájil energetický kolos ČEZ. "Investiční program ČEZ je pro nás obrovská šance," uvedl Kafka.
Siemens vyrábí hlavně řídící systémy pro elektrárny, ale i další technologie související s výrobou a distribucí energie. Siemens dosáhl loni v Česku 49,5 miliardy korun celkových tržeb a je po Škodě Auto druhým největším vývozcem. Za poslední půlrok prodal v zahraničí zboží za 17,5 miliardy korun, což je o pět miliard víc než v předchozím roce.