Dožínková prémie. Jak si měl říct šéf Hyundai o bonusový úplatek

  12:00aktualizováno  12:00
Šéf Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický si podle největšího dealera aut Hyundai v Česku řekl o úplatek ve výši 25 procent z prodejního bonusu. Jednatel společnosti Hyundai Fischer CZ Anton Fischer kvůli tomu předal na policii trestní oznámení a přestal prodávat nová auta této značky. Vošický obvinění odmítá.

Fischer v trestním oznámení popisuje, jak k žádosti došlo: centrála navýšila jeho čtyřem autosalonům plány o více než třicet procent, které ale nemohl splnit. Od plnění plánu jsou přitom odvislé bonusy, bez kterých by byl prodej nových aut ztrátový. Vošický si měl podle trestního oznámení požádat o 25 procent z bonusu.

Poprvé si měl o úplatek říct v červnu na výletě s pěti nejlepšími dealery na zápas fotbalové reprezentace na Islandu. „Vladimír Vošický mne zde v soukromí požádal o 25 procent z bonusů, které přijdou v měsíci červenci 2015 jako bonusy za druhý kvartál roku 2015. Tento požadavek jsem nebral vážně s ohledem i na jinak celkem osobitý humor Vladimíra Vošického,“ popisuje Fischer.

Fotogalerie

Vošického kritici v úterý v poledne demonstrovali před pražským sídlem firmy. Vznikla také internetová stránka www.vladimireodstup.cz, na které ho vyzývají k rezignaci.

„Kategoricky odmítám tvrzení dealera Hyundai Fischer pana Antona Fischera, jak jsou prezentována v článcích v médiích. Jsou to lživá nařčení, nezakládající se na pravdě. K této záležitosti se dále nebudeme pro média vyjadřovat, protože není možné ani obvyklé vést veřejně diskusi o obchodních podmínkách mezi dvěma soukromými subjekty – dealerem a výrobcem. Lživými nařčeními pana Fischera se již zabývá naše právní oddělení a v nejbližší době podnikne právní kroky,“ reagoval ředitel Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický.

Vošický Fischera po návratu z Islandu podle trestního oznámení kontaktoval s žádostí o provizi znovu. V červenci firma dostala i bez vyplacení úplatku bonus, pár dní poté ale přišla Fischerovi textová zpráva od Vošického. „Antone, už máte detailní kalkulaci bonusů? Nyní navíc s dožínkovou prémií. Držím palce, V. Vošický.“

Fischer to pochopil jako opětovnou žádost o vyplacení provize. „Uklidnil jsem ho SMS zprávou, že na tom pracuji, nicméně proplacení provize jsem samozřejmě neměl v úmyslu,“ dodal. Podle něj následně obdržel výhrůžky o tom, že centrála podpoří otevření nových dealerství v Jihočeském kraji a také měl Vošický informovat společnost Artesa, spořitelní družstvo, o rozporech s centrálou, čímž chtěl docílit zesplatnění poskytnutého úvěru.

Fischer se do byznysu s autosalony Hyundai vrhl až v roce 2012. „Jsem náročný zákazník, moje spokojenost skončila někdy při nákupu nějakého auta, nejpozději při první reklamaci či návštěvě servisu,“ řekl Fischer, proč se do byznysu vrhl. V Českých Budějovicích postavil za desítky milionů korun nový autosalon, poté koupil ještě další dealery na jihu Čech.

Šikana, tvrdí i asociace podnikatelů

Fischer se nepřipojil k první vzpouře dealerů proti Vošickému, která skončila odchodem zhruba třetiny z nich. „Koupil si trh lacinými auty přes zbývající dealery na důkaz toho, že si vzbouřenci jen vymýšlí a nám se vlastně daří bez nich lépe,“ říká Fischer. Jenže letos oficiální distributor značky zvýšil ceny a snížil podporu prodeje. „Na splnění plánu pod hrozbou milionových sankcí začali dealeři sami podvádět samoregistracemi a reexporty,“ dodal Fischer. Na problém s falšováním statistik už dříve upozornil iDNES.cz.

Hyundai Fischer přestal kvůli podmínkám prodávat úplně nová auta. „Za těchto podmínek bych na tom prodělával,“ dodal Fischer. Do autosalonu investoval 60 milionů korun, dvě třetiny splácí úvěrem, část měl ze svého. „Když jsem už měl konečně vydělávat, přijde nějaký pomatenec a začne si říkat o všimné za bezproblémové fungování,“ říká Fischer.

Proti praktikám Hyundai se už ozvala i Asociace malých a středních podnikatelů, podle které je postup firmy neakceptovatelný. „Způsob, jakým se Hyundai chová ke svým prodejcům, kteří dlouhodobě investují do značky Hyundai, vybudovali na společném partnerství často rodinné firmy, je podle našeho názoru zcela v rozporu s etikou, kterou dovozce paradoxně vyžaduje od svých dealerů. Nutit prodejce prodávat pod nákupní cenou a vytvářet tím jejich záporný hospodářský výsledek bez faktické garance dorovnání vzniklé ztráty je šikana a nemá s regulérním obchodem nic společného,“ řekl předseda Karel Havlíček.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Nenechte se podvést a koření kupujte vcelku, radí expertka na potraviny

Stres u zvířat snižuje kvalitu masa, říká auditorka bezpečnosti potravin Leona...

Nejen med a víno, často se se šidí také koření a ryby. „Podvádí se hlavně u mletého koření,“ říká auditorka bezpečnosti...

Další z rubriky

Poznáte, že náš steak není jako ze supermarketu, říká šéf online obchodu

„Českým podnikatelům chybí sebevědomí,“ říká čtyřiatřicetiletý Tomáš Čupr.

Tomáš Čupr chce, aby jeho online obchod Rohlík nakupoval co nejvíce dobrého jídla v Česku. I proto plánuje investovat...

S daty klientů nebudeme nikdy šmelit, říká šéf Komerční banky

Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky

Většina českých bank se pustila do velkých změn uvnitř své struktury, aby dokázaly pružněji reagovat na to, co se kolem...

IKEA Point v centru Prahy po roce skončí

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

Nábytkářský řetězec IKEA na konci srpna zavře svůj malý obchod IKEA Point, který teprve loni na podzim otevřela v...

Najdete na iDNES.cz