Sdružení napadá Prazdroj: Kvalita vašeho piva klesá

  14:31aktualizováno  14:31
Plzeňskému Prazdroji roste protivník, kterého zatím žádný jiný pivovar v zemi nemá. Je jím uskupení s výmluvným názvem Sdružení za poctivou plzeňskou dvanáctku, které se pasovalo do role hlídače kvality plzeňského moku. Vzniklo údajně proto, že s jeho jakostí to jde z kopce, a na největší tuzemský pivovar podalo žalobu za údajné klamání spotřebitele. Lidé z oboru za touto iniciativou vidí konkurenční boj.
Sdružení žaluje největší tuzemský pivovar za údajné klamání spotřebitele kvůli údajně špatnému označování piva Pilsner Urquell. Prazdroj to odmítá. Ilustrační foto

Sdružení žaluje největší tuzemský pivovar za údajné klamání spotřebitele kvůli údajně špatnému označování piva Pilsner Urquell. Prazdroj to odmítá. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Sdružení se domnívá, že Prazdroj mate zákazníky tím, že vydává ležák Pilsner Urquell za dvanáctku, i když jde o jedenáctku. Údajně má v ruce důkazy, které to potvrzují. "Dle našeho zjištění označuje Plzeňský Prazdroj pivo Pilsner Urquell jako dvanáctistupňové zcela běžně v rámci své obchodní činnosti," sdělil iDNES.cz předseda sdružení Jiří Žák.

Prazdroj však jakékoli porušování zákona odmítá. Firma je přesvědčena, že žaloba má za cíl poškodit její dobré jméno, a zvažuje, že dá sdružení k soudu. "Tuto iniciativu považujeme za namířenou proti dobré pověsti našeho piva. V této chvíli zvažujeme využití všech právních prostředků k zastavení této klamavé a pomlouvačné kampaně," uvedl vrchní sládek Prazdroje Jan Hlaváček.

Verzi o možném konkurenčním boji nahrává situace na pivním trhu. Vztahy mezi pivovary jsou podle lidí z oboru napjaté kvůli propadu prodejů, a je proto možné, že za žalobou stojí někdo z konkurence. "Trh léta rostl a najednou se kvůli krizi zastavil. Všichni jsou z toho nervózní a kopou kolem sebe," řekl iDNES.cz pod podmínkou anonymity zdroj obeznámený ze situací.

Sdružení: Podpoře od konkurentů Prazdroje se nebráníme

Předseda Sdružení za poctivou plzeňskou dvanáctku Jiří Žák napojení na jiný pivovar odmítl, do budoucna by se prý ale takové spolupráci nebránil. "Uvádím, že naše sdružení je zatím soukromou iniciativou, ale vůbec by nám nevadilo, kdybychom časem mohli být spojování a eventuálně i podporováni ze strany konkurentů Plzeňského Prazdroje," uvedl.

Sdružení podle dostupných informací vzniklo letos v květnu a sídlí v Praze. Podle Žáka má zatím tři členy - dva muže a jednu ženu. Na spor s Prazdrojem si najalo největší advokátní kancelář v zemi Havel & Holásek. I to podle lidí z oboru nahrává verzi, že žalobu si "objednala" spíše firma než fyzická osoba.

Impulzem pro podání žaloby byl podle Žáka test MF DNES z letošního března, který u vzorku Pilsner Urquell naměřil extrakt původní mladiny (zkráceně EMP - vyjadřuje v minulosti používanou stupňovitost piv) hodnotu 11,69. Podle množství extraktu se piva mohou označovat za desítku, jedenáctku nebo dvanáctku. Pokud by se takové označování používalo, spadal by Pilsner Urquell do kategorie jedenáctek, protože EMP se zaokrouhluje na celá čísla směrem dolů.

Nižší obsah extraktu znamená nižší spotřební daň

Dnešní legislativa ale uvádění stupňovitosti nenařizuje, vyžaduje pouze označení, zda pivo spadá do kategorie výčepní, nebo ležák. Do první skupiny spadá pivo od osmičky po desítku, do druhé pak jedenáctka a dvanáctka.

"Samotná žaloba je bezpředmětná. Plzeňský Prazdroj nikde ve svých materiálech pivo Pilsner Urquell jako dvanáctku neoznačuje, označuje ho správně jako ležák, což odpovídá zákonu," myslí si šéfredaktor Pivního magazínu Jaroslav Novák Večerníček.

Extrakt pod hranicí dvanáctky má dnes řada pivovarů. Podle jeho výše se totiž platí spotřební daň, pivo se podle této hodnoty zařazuje do daňových skupin. Pivovar tak zaplatí nižší daň a rozdíl v chuti podle odborníků není nijak patrný.

Podle vrchního sládka Prazdroje Hlaváčka může stupňovitost piva kolísat, mimo jiné i v závislosti na kvalitě surovin.

Co musí obsahovat pivní etiketa

Pivo musí být označeno názvem druhu, tedy zda jde o pivo, nebo nápoj na bázi piva. Dále názvem skupiny (lehké pivo, výčepní pivo, ležák, speciální pivo, porter, pivo se sníženým obsahem alkoholu, pivo se sníženým obsahem cukrů, pšeničné pivo, kvasnicové pivo, nealkoholické pivo, ochucené pivo).

Mezi další povinné údaje patří obsah alkoholu v procentech, způsob kvašení (jde-li o pivo vyrobené svrchním kvašením, nebo kvašením v lahvi) a také to, zda jde o pivo světlé, tmavé, polotmavé, nebo řezané.

Pokud jde o nefiltrované pivo, je třeba to na etiketě uvést. To samé musí výrobce udělat v případě, že na výrobu piva použil přírodní minerální vodu.

Zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

Další módní značka stahuje rasistický výrobek. Gucci se zbavuje svetru

Módní značka Gucci stáhla z prodeje svetr, který údajně připomíná rasistické...

Luxusní značka Gucci po rozsáhlé kritice na sociálních sítích ve čtvrtek stáhla z prodeje nejnovější model svetru...

Lidé jsou na slevách závislí jak na cukru, řekl šéf H&M. Omezí je

Logo H&M

Zboží švédského oděvního řetězce H&M si Američané zvykli často nakupovat ve slevách. Nový šéf v USA Martino Pessina to...

Najdete na iDNES.cz