Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

První nápoj se sladidlem stévie půjde do obchodů v březnu, říká majitel Kofoly

  13:47aktualizováno  13:47
Majitel Kofoly a nový držitel ocenění Podnikatel roku Jannis Samaras svojí firmou žije. Stejnojmenný nápoj každý den on i jeho rodina popíjejí a k prodeji firmy se nechystá. I když sám říká: "Jsem schopný všeho."

Majitel Kofoly Jannis Samaras | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Nyní jako první z výrobců col přichystal novou kofolu, kde část umělých sladidel nahradí v listopadu Evropskou unií schválená stévia, přírodní sladidlo. Nápoj půjde do prodeje začátkem března.

Co je pro vás Kofola - práce, koníček, srdeční záležitost?
Obojí, ale už se z toho stává světonázor. Snažíme se klást dopředu i jiné hodnoty než čísla. Snažíme se v tom odrážet kus sebe, jak to má fungovat kolem nás, v rodině, ve firmě.

Byl byste schopen firmu prodat?
Jsem schopen všeho.

Tak je to takové vypiplané dítě...
Člověk se nemá fixovat na nic. Máte milovat, ale i děti jednou odejdou, mají svůj život. I to se může stát s Kofolou. Dnes si pořád myslíme, že tomu našemu dítěti máme co dát. Něco mu předávat. Až zjistíme, že ne, bude to moment k prodeji. Až se budeme cítit brzdou.

Jannis Samaras (40)

V polovině 90. let se vrhl do podnikání se svým otcem, který přišel do Česka z Řecka po 2. světové válce. Nejprve zkoušeli dovážet citronový koncentrát, poté začali sami vyrábět nápoje.

Zlom přišel v roce 2002, kdy za zhruba 210 milionů korun koupili licenci na výrobu kofoly. Dnes jsou kromě Česka i na slovenském a polském trhu a v Rusku.

Tržby přesahují sedm miliard korun. Samaras je ženatý, má tři děti, žije na severní Moravě v Hradci nad Moravicí. Volný čas věnuje rodině, lákají ho hory a lodě.

Trh s nealko nápoji se zdá v Česku poměrně rozdělený. Co se tady dá ještě dělat, abyste rostli?
Když máte něco technologického, může přijít lepší technologie. Když máte vodu, tak lepší voda přijít nemůže. Kvalitní voda je kvalitní voda, tu moc nezlepšíte. Buď ji lépe zabalíte, prodáte přes jiné prodejní kanály, nebo něco. A to něco se snažíme vymyslet. Už jsme na konci v tom, že bychom vymysleli novou příchuť. I když je to pěkné, je nutné lidi bavit. Snažíme se produktu, kterému zákazník věnuje při nákupu třicet sekund, přinést duši, předat pozitivní energii. I to je způsob, jak se zlepšovat. Jdeme na to přes duchovní i materiální stránku.

Chybí něco ve vašem portfoliu?
Máme spoustu inovací. Kofolu bez cukru postupně překlápíme na kofolu se stévií. Nahrazujeme umělé náhražky cukru stévií.

Takže kofola bez cukru bude úplně bez umělých náhražek cukru?
Teď bude půl na půl. Postupně je nahrazujeme. Stévia má svoje slabiny, třeba chuť, nemůže tam být samostatně. To by zase nikdo nepil. (směje se) Ale v kombinaci s cukrem funguje dobře. Budeme snižovat kalorickou hodnotu i u dalších produktů. Zákazník vypije svůj produkt a dostane méně kalorií. A kalorie jsou dnes problém půlky populace.

Půjde stévia i do klasické kofoly?
Tam ne. To je originál, snažíme se zachovat recepturu. Ale bude v kofole bez cukru a v některých ochucených verzích. Bude to první colový nápoj na českém trhu se stévií. Teď začne distribuce a koncem února, začátkem března bude v obchodech.

Jak se vám loni dařilo? Rok 2010 byl špatný, prodeje potravin šly dolů, loni to bylo lepší?
Rok 2010 byl nejhorší z pohledu byznysu. Projevily se ceny komodit, snažili jsme se přetlačit slabou poptávku, což stojí peníze. To jsme měli s bídou 60 milionů zisku. Za loňský rok to bude lepší. Máme růst tržeb i zisku. Byl to těžší rok, ale lépe jsme dokázali zareagovat. Pochopili jsme, že svět funguje podle jiných hodinek než do roku 2008.

Jak jste zareagovali?
Je třeba přizpůsobit aktivity, které se dělají. Není to o extenzivním růstu, je třeba hledat segmenty, co mají schopnost růst. Smrskly se marže, tlačí se na náklady. Ale tým to pochopil a od druhé poloviny loňského roku se nám podařilo dramaticky zlepšit výkon.

Na podzim jste vy i konkurence výrazně zdražili. To vás nezasáhlo? Na ceny jsou lidé citliví...
Určitě zasáhne. Snažíme se to kompenzovat různými prodejními akcemi, novinkami. Zatím se nám to daří. Ale všechny suroviny, ovocné šťávy, plasty, cukry, fruktózy, jsou dražší o desítky procent proti roku 2009. Navíc obchody se koncentrují, agresivita řetězců roste, je mezi nimi lítý boj a snaží se to přenášet na dodavatele. To je logické, to jim nelze vyčítat, ale některé sítě překročily Rubikon slušného chování v byznysu. To se nám nelíbí a s těmi nebudeme obchodovat.

Kdo to je?
To nechci říkat.

Ceny jsou teď v řetězcích rozházené. Dříve byla nejdražší Coca-Cola, pak Pepsi, pak vy. Teď je to různé...
Má to dvě příčiny, zuřivý boj mezi sítěmi. V Penny si řeknou, že Kaufland má kofolu za 17,90, tak oni za 16,90. To nám vadí, spotřebitelé pak nevědí, kolik má produkt stát. Stávají se z nich lovci slev, důraz je jen na cenu. Měli by mít důvěru v produkt, měli by si vybírat podle své chuti a myslet na zdraví. V tom vidíme příležitost, že to může krize změnit. Lidé mají méně peněz, ale začnou třeba více přemýšlet, jestli si koupí třetí boty, co nepotřebují, nebo lepší jídlo.

Obchodní řetězce přitom v porovnání s restauracemi nabývají na důležitosti. Je to tak?
To tak je, ale v pohostinství máme velký prostor pro růst. V obchodech jsme s některými produkty všude. Ale v gastru máme relativně distribuční mezery.

Ale není tam těžké se procpat, soupeřit s Coca-Colou?
Máme výhodu, že kofola přináší nějakou unikátnost. Coca-Cola jako dominantní hráč nemůže uzavírat smlouvy o exkluzivitě, takže jsme schopni se tam dostat třeba jen s kofolou či vineou.

Takže tam jdete někdy jako doplněk, nesnažíte se Coca-Colu vytlačit?
To záleží na dané hospodě. Někde je má Coca-Cola tendenci uzavírat. Někde se dostaneme s širokým portfoliem, někdy jen s největšími taháky. Někdy vidí restaurace Kofolu jako výhodu a možnost se odlišit od konkurence.

  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

E-shop od Facebooku vyhnal akcie vzhůru, jsou na historickém maximu

Hodnota akcií společnosti Facebook ve středu dosáhla rekordní hodnoty. Prodávaly se za 230,75 dolaru za kus. Na začátku...

Kellnerově skupině PPF loni stoupl zisk na 27 miliard korun

Skupině PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera stoupl v loňském roce zisk o 16 procent na 26,7 miliardy korun. Dařilo se...

Propouštějí, krátí platy, šetří. Epidemie postihla i průmyslové podniky

Následky opatření proti šíření koronaviru na jihu Moravy nedopadly zdaleka pouze na podnikatele ve službách,...

Odboráři ostravské huti budou řešit problémy firmy přímo s majitelem

Odboráři hutního podniku Liberty Ostrava se dnes s majitelem firmy Sanjeevem Guptou domluvili, že spolu do budoucna...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...