Skutečný boom v Česku zažívá prosecco, tedy šumivé víno vyráběné v oblasti severní Itálie, již několik let. Zájem o něj v ČR stoupá nepřetržitě od roku 2016. V letošním roce navíc zaznamenalo nový prodejní úspěch.
Od února do června se v českém maloobchodě prodalo bezmála 2,2 milionu láhví italského šumivého a perlivého nápoje, to je o 47 procent víc než za stejné období loni.
Zažíváme boom prosecca, říká šéf Bohemia Sektu. Roste zájem i o nealko |
Aktuálně prosecco zaujímá v rámci kategorie šumivých a perlivých vín a dalších perlivých nápojů za stejné období (tzn. únor až červen 2021) patnácti procentní množstevní podíl, nejoblíbenějším nápojem zůstává tradičně sekt.
K růstu prodejů oblíbeného italského nápoje přispívají mimo jiné i nové značky a speciální varianty distribuované na tuzemský trh.
„Letos jsme uvedli na trh novou variantu prosecca rosé, o které je velký zájem. Stejně jako celá kategorie rostou i prodeje Prosecca Mionetto, jedné z celosvětově nejúspěšnějších značek prosecca,” komentuje nárůst prodeje Marek Žižkovský, manažer značky Mionetto pro Českou republiku.
Maloobchodní prodeje rostly i vlivem uzavření gastronomie v důsledku koronaviru a následné vyšší konzumaci v domácnostech.
Tři sta milionů láhví
Prosecco je italské šumivé a perlivé víno z hroznů odrůdy Glera, charakteristické svou oblastí výroby. Mohou jej vyrábět pouze vinaři v severní Itálii v oblasti Veneto a Friuli Venezia Giulia. Jejich produkce se stala chloubou regionu a proslula po celém světě.
Oblast Veneto vyprodukuje téměř tři sta milionů láhví šumivého vína ročně, a to buď s apelací Prosecco DOC, anebo přísněji definované, takzvané Prosecco Superiore (DOCG), jehož hrozny se sklízejí na malém území mezi městy Valdobbiadene a Conegliano na sever od Benátek. Označení DOCG znamená, že prosecco pochází z oblasti, která je proslulá vysokou kvalitou.