Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Renault

Prodeje aut v Evropě rostou i po šrotovném, nejvíce loni posílila Dacia

  • 54
Konec šrotovného nepřinesl na evropském trhu s novými auty takový pád, jak věštili jeho odpůrci. I v prosinci totiž meziročně registrace nových osobních automobilů podle Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA)rostly - celkem o 16 procent. Vítězem za celý loňský rok se pak stala rumunská Dacia.

Prodeje tak rostou už šest měsíců v řadě. Půlroční růst však nakonec za celý rok nevymazal ztráty z první poloviny roku. Ukazují to čerstvé výsledky ACEA za uplynulý rok.

Podle nich prodeje aut za celý rok klesly o 1,6 procenta, v porovnání s rokem 2007 jsou prodeje o téměř desetinu níže. Vývoj se ale hodně lišil podle zemí.

Například v Německu nenastal i po konci šrotovného zdaleka takový pád prodejů, jak se řada analytiků obávala. Za celý rok stouply dealerům v Německu prodeje téměř o čtvrtinu, v prosinci pak registrace klesly jen o 4,6 procenta. Přesto i šéfové automobilek jsou opatrní a spíše pesimističtí.

Němci budou letos utrácet méně, bojí se výrobci 

"Paradoxně vzhledem k tomu, jak moc aut se v Německu prodalo, nejsou další výhledy pozitivní, protože zákazníci, kteří nové auto chtěli, jej již nejspíš mají právě díky šrotovnému," řekl v týdeníku Škodovácký odborář šéf automobilky Škoda Auto Reinhard Jung.

Šrotovné ale výsledky v řadě zemí řádně zamávalo: Německo se sice ze šrotovného raduje, ale Slovensko mnoho důvodů k veselí nemá. Za celý rok se sice prodeje zvedly téměř  o sedm procent, v prosinci ale spadly o celou třetinu.

Někteří Slováci si přitom sice nechali auto sešrotovat, prémii na koupi nového auta ale nakonec nevyužili, protože jim na pořízení nového vozu nestačily peníze. - čtěte Tisíce Slováků přišly o šrotovné. Stará auta odevzdali, nová nestihli vybrat

V nových členských zemí EU zaznamenaly automobilky největší pády, většinou o více než padesát procent. Například v Lotyšsku je to o osmdesát procent a v sousední Litvě téměř o sedmdesát.

Česko patří k mála výjimkám, kde prodeje rostly. Je to ale částečně dané koncem aut s mřížkami, která dříve patřila do výkazů s nákladními auty.

Vítězové šrotovného: Dacia a Hyundai

Na šrotovném nevydělaly zdaleka všechny automobilky. Největší růst zaznamenaly paradoxně automobilky, jejichž auta se vůbec nevyrábějí na území států, které mají šrotovací prémii.

Rumunská Dacia si zvýšila za rok prodeje téměř o třicet procent a jihokorejský Hyundai více než o čtvrtinu. Mladoboleslavská Škoda Auto v závěru roku přidala 14,5 procenta. Celkem za rok prodeje v Evropě zvýšila o čtyři procenta a nepatrně zvýšila svůj tržní podíl na 3,3 procenta.

Vůbec největší propad si do statistik zapsala krachující švédská automobilka Saab, které se prodeje v Evropě za rok propadly o šedesát procent, a americký Chrysler, kterému prodeje klesly přes čtyřicet procent.

Jak automobilky prodávaly v Evropě  
Značka Prosinec 09/Prosinec 08 v % 2009/2008 v %
5 největších meziročních růstů
Dacia 53,6 29,2
Hyundai 27,4 26,6
Nissan 96,3 9,0
Alfa Romeo - 6,5 8,1
Lancia 23,9 6,6
5 největších meziročních poklesů  
Saab - 63,3 - 59,1
Chrysler - 13,9 - 41,6
Lexus - 19,8 - 27,5
Land Rover 58,1 - 22,5
Jaguar 41,2 - 20,0
Pramen: ACEA  

,