Po odstoupení Air One zůstává jediným zájemcem o Alitalii americký investiční fond MatlinPatterson. Jeho dosavadní aktivitu v přípravných jednáních však italský ministr dopravy Alessandro Bianchi označil za téměř nulovou.
"Celá privatizace prakticky zkrachovala, protože jediný věrohodný uchazeč odstoupil," řekl Mauro Rossi, šéf jedné z odborových skupin fungujících v Alitalii.
Air One zdůvodnila svůj krok tím, že vláda během příprav na tendr změnila a zhoršila podmínky prodeje. Dodala však, že zájem o Alitalii neztrácí a bude sledovat další vývoj. Za stanovení příliš omezujících podmínek prodeje kritizovala vládu i Air France.
Domácí média naznačují, že vláda by nyní mohla tendr zrušit a jednat s možnými kupci jednotlivě. Další možní kandidáti, kteří se do tendru nepřihlásili, jsou podle tisku Air France nebo Lufthansa.
Nepovedená privatizace přitíží Prodimu
Nezdar v privatizaci Alitalie by pro vládu Romana Prodiho znamenal významnou porážku. Vláda oznámila tendr před sedmi měsíci poté, co předchozí snahy o ozdravení společnosti selhaly. - více zde
Podle analytiků je bez privatizace ohroženo přežití vlajkového přepravce. Firma potřebuje k provozu další finanční injekci, snaha o vládní pomoc by se však setkala s tvrdým odporem Evropské komise.
Na krok Air One dnes reagovaly akcie Alitalie propadem o osm procent. Nové problémy pro firmu věští další stávka, kterou palubní personál plánuje ode dneška na 24 hodin.
Alitalia nebyla od roku 1999 schopna vytvořit zisk. Stát má v Alitalii 49,9 procenta akcií a vláda naznačila, že v případě potřeby tento podíl prodá celý. Podnik tíží vysoké náklady i požadavky odborářů, kterým se nelíbí plány propouštění a další úspory.