Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Přidejte nám méně, žádají odboráři Škodovky

  • 52
Zaměstnanci Škody Auto mohou zapomenout na dvojciferné růsty platů z minulých let. Krize se promítla i do požadavků nejsilnějších odborářů v zemi v největším českém průmyslovém podniku. "Nemohu vyloučit, že některým lidem reálná mzda i klesne. Tím, jak se ruší směny, přišli o některé příplatky a i přes růst tarifů si vydělají méně," připouští šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík.

Ostře sledované jednání odborů s vedením o nové kolektivní smlouvě začne příští týden. Povšík tvrdí, že ještě nemá přesné číslo, s jakým požadavkem na růst přijdou.

"Každopádně to bude v řádu jednotek procent," nastínil Povšík. Zatímco loňská jednání začínali odboráři s požadavkem na desetiprocentní růst, letos by první požadavek neměl přesáhnout osm procent. Škodu Auto ročně stojí její zaměstnanci 14 miliard korun.

Když mzdy neporostou, zablokují odbory továrnu Škodovácké odbory svými požadavky často vzbudily ostrou kritiku ekonomů. Před třemi lety požadovaly například zvýšení platů o čtvrtinu.

S odstupem času Povšík připouští, že to byla částečně provokace, za takovým návrhem si však stojí. "Můj cíl je dostat se v mzdových nákladech na dělníky na úroveň koncernu v Portugalsku," říká Povšík. Sám však uznává, že neví, zda se toho ještě někdy dožije.

V Česku stojí firmu hodina dělníka podle odborů kolem sedmi eur, v Portugalsku je to 13 eur. Zcela jiná úroveň je v Německu: 49 eur za hodinu. V německém Volkswagenu si na letošek vymohli zaměstnanci zvýšení platů o 4 procenta po několika letech zmražení.

Škodováci sice vypadají chudě v evropském srovnání, v Česku jsou ovšem s průměrnou mzdou kolem třiceti tisíc placeni nadprůměrně. Platy naposledy rostly ve Škodě Auto loni v dubnu o 4,8 procenta. Ani letos příliš mzdy v průmyslu nerostou, řada firem výplaty zcela zmrazila.

Výroba přibržďuje, odboráři také

Skromnější požadavky mají svůj důvod. O auta není takový zájem, firma například celý únor bude vyrábět fabie a roomstery jen čtyři dny v týdnu. - čtěte Škoda bude vyrábět roomster i fabie jen čtyři dny v týdnu, nejdou na odbyt

Pád výroby po skončení šrotovného však zatím není takový, jak mnozí předpovídali. I proto chtějí odboráři jen roční novou smlouvu, aby mohli za rok licitovat o vyšším zvýšení. Letos se spokojí s menším růstem, jen aby udrželi zaměstnanost. Někteří lidé se ve Škodě Auto udrželi i tím, že se jim uměle vytvořila nová práce.

I tak mají letos odejít ještě tři procenta zaměstnanců - zejména techniků a z administrativy. Také počty agenturních pracovníků klesnou zřejmě až k nule.

Tarif, o jehož výši odboráři budou jednat, tvoří zhruba sedmdesát procent platu. Vedení automobilky se jeho podíl na mzdě snaží pravidelně snížit a více odrazit v platu například nemocnost či výsledky automobilky. Bonus za výsledek ovšem letos kvůli špatnému hospodaření podle odhadů Povšíka klesne o 40 procent.

Ve vyjednávání často radikální odbory letos nemají prý přichystanou žádnou písničku podobnou té, v níž si dělali v minulosti legraci z tehdejšího personálního šéfa Martina Jahna. Přesto hodlají v případě nouze znovu ukázat svou sílu: například okupační stávku. Hrozí s ní pro případ, že by automobilka nezvýšila mzdy ani o korunu. - čtěte Odboráři vytáhli proti Škodě Auto písničku

"Do práce by se nedostali ani manažeři," varuje Povšík. Síla odborů ve firmě je extrémní: průkazku odboráře má přes 19 tisíc lidí ze zhruba 23 tisíc kmenových zaměstnanců. Automobilka zatím kolektivní vyjednávání nechce komentovat.