Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

  19:55aktualizováno  19:55
Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Muzeum Tatry láká návštěvníky hlavně na auta s logem Tatra, svůj záběr by ale klidně mohlo rozšířit i na dokumentaci nepovedené privatizace.

Firma prošla kupónovou privatizací, ovládly ji investiční fondy. Ve firmě se střídaly různí manažeři věhlasných jmen: například zachránci amerického Chrysleru. Do Tatry nakonec musel opět vstoupit stát, který ji pak prodal firmě SDC Čechoameričana Miloty K. Srkala. Ale ani začlenění do americké společnosti Terex se neukázalo jako šťastný krok. Firma dál strádala.

Fotogalerie

V roce 2006 se k firmě dostal Ronald Adams, který chtěl část firmy prodat výrobci nákladních vozidel DAF. Z obchodu sešlo a čím dál ztrátovější Tatra se dostala až do exekuce. Více než stoletá tradice výroby nákladních aut měla nejvíce namále před dvěma lety. Po působení skupiny investorů v čele s Američanem Adamsem se firma ocitla na kolenou. Zachránce automobilky byl nečekaný.

Automobilku, vyčerpanou výměnami vlastníků po nepodařené privatizaci, převzal v tandemu s René Materou Jaroslav Strnad. Jeho firma Excalibur Group je dnes největším zbrojařem v Česku. Strnada na Kopřivnici lákala „celosvětově mimořádně silná značka a unikátní technologie“. Navíc se automobilka doplňuje s dalšími firmami jeho skupiny, třeba s výrobcem nástaveb z Hořic. Zadlužený, na krach zralý podnik koupili Strnad s Materou v exekuční dražbě za 176 milionů korun.

Návrat na zahraniční trhy

Tatru zachraňoval ze svých peněz, u bank neměla ani náhodou šanci na úvěr. Strnad si vzal do týmu řadu zkušených manažerů. Obrat firmy vedl Petr Karásek, který dříve pracoval například v Jablonexu nebo Ivecu a nyní je generálním ředitelem Tatry. Dlouhou pracovní zkušenost u výrobce autobusů Iveco (dříve Karosa) má i stávající předseda představenstva a obchodní ředitel společnosti Petr Rusek. Radami přispěl například někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek, který dodnes na tuto práci rád vzpomíná.

Příběhy českých značek

Primky pro davy i celebrity

Tatra definitivně s novými majiteli pochopila, že nemůže konkurovat velkosériovou výrobou, ale auty na přání konkrétních zákazníků. Zaměřuje se proto například na auta pro hasiče. Tatře se díky tomu podařilo vrátit i na zahraniční trhy, například do Indie, rozjíždí se montáž v Saudské Arábii. Doba, kdy v Kopřivnici ročně vyráběli 15 tisíc aut, je v nenávratnu. Po rozpadu hlavních trhů RVHP je v podstatě zázrak, že automobilka přežila.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 87
Prototyp malého lidového vozu Tatra V570 s aerodynamickou karosérií z roku 1933
Jeden z prototypů Tatry 77. Všimněte si neobvyklého jednodílného čelního skla a...

Tatra letos od ledna do srpna vyrobila v Česku 535 vozidel, o 5 procent více než před rokem. Automobilka má získat i velký kontrakt od ministerstva obrany, armáda chce bez soutěže od Tatry koupit 41 vozů za půl miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny produkce automobilky jsou určeny k exportu. Hlavním obchodním úspěchem letošního roku je návrat společnosti na indický trh.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Za každý den důchodu 100 tisíc. Mercedes se o svého šéfa štědře postará

Dieter Zetsche na archivním snímku 2006: tehdy uváděl luxusní SUV GL, později...

Šéf německé automobilky Daimler Dieter Zetsche v květnu letošního roku ukončí po dlouhých 43 letech svou kariéru ve...

Další módní značka stahuje rasistický výrobek. Gucci se zbavuje svetru

Módní značka Gucci ve čtvrtek stáhla z prodeje svetr, který údajně připomínal...

Luxusní značka Gucci po rozsáhlé kritice na sociálních sítích ve čtvrtek stáhla z prodeje nejnovější model svetru...

Harleje u mladých nefrčí, preferují praktičtější dopravní prostředky

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidsonová

Slavná značka motocyklů Harley-Davidson se snaží udržet na hladině. Objem prodejů legendárních harlejů za poslední...

Najdete na iDNES.cz