Před 100 lety Škoda vyrobila první vůz

  10:48aktualizováno  10:48
Nebýt rozbitého rámu a spadlého řetězu u jednoho starého jízdního kola, možná by dnes byli Češi o dost chudší. Když se v létě roku 1894 porouchal boleslavskému knihkupci Václavu Klementovi jeho německý bicykl, závada byla tak velká, že s tím nic nesvedli ani v místním Klubu českých velocipedistů Pojizeří.
L&K Voiturette

L&K Voiturette - L&K Voiturette | foto: Martin DvořákiDNES.cz

Klement poslal kolo do správky v Ústí nad Labem, kde měl německý výrobce filiálku. Jeho česky psaný dopis v Ústí rychle odbyli: "Chcete-li od nás odpověď, žádáme vaše sdělení v nám srozumitelném jazyce," napsali v odpovědi.

Takové jednání se zákazníkem Klementa přimělo k rozhodnutí založit v Mladé Boleslavi vlastní cyklistickou dílnu.

"Tak to všechno začalo," píší Petr Kožíšek a Jan Králík v úvodu knihy L&K – Škoda, která mapuje původ a historii dnes největší české firmy Škoda Auto.

Tento rok automobilka slaví 110 let od chvíle, kdy se jejich zakladatelé dali dohromady, a hlavně sto let od doby, kdy vyrobili první automobil.

Škoda zahájila oslavy na autosalonu ve švýcarské Ženevě, kde se schází elita automobilového světa, ale – jak říká šéf firmy Detlef Wittig – jen málokdo s tak dlouhou tradicí.

Začali jízdními koly
Spolu s obchodním partnerem Laurinem začal Klement vyrábět jízdní kola a motocykly. Od počátku 20. století se pokoušeli vyrábět také automobil. Výsledek nesl jméno Voiturette, francouzsky něco jako "vozítko", stál 1800 zlatých a na vyvýšené sedačce bez střechy odvezl dva lidi jako na kozlíku. První dva  dokončili v roce 1905, tedy přesně před sto lety.

Od kol ke zbraním
Podnik rostl a v roce 1907 se proměnil v akciovou společnost. Pak se však do cesty postavila první světová válka a po ní ztráta trhů v rozpadlé rakouské monarchii. V roce 1924 továrnu zachvátil velký požár. Rok nato tedy Václav Klement dojednal fúzi s plzeňským strojírenským koncernem Škoda, který za války patřil mezi přední zbrojovky monarchie a ve dvacátých letech hledal náplň pro civilní výrobu.

Souboj s Pragou
Ve 30. letech už v Boleslavi pracovalo přes čtyři tisíce lidí. Prvenství ve výrobě aut však v té době držela konkurenční Praga. Průlom pro Škodu přišel až v roce 1934, kdy po několika rozpačitých pokusech představila novou oblíbenou řadu Popular.

Do dvou let zvedla roční prodej nad tři tisíce vozů a stala se českou jedničkou. Továrna vyráběla také sanitky, autobusy a nákladní vozy.

Během války se Škoda přeorientovala na výrobu dílů do leteckých motorů, náprav pro tanky, nábojnice a jiný vojenský materiál. Po válce v říjnu 1945 prezident Beneš Škodu znárodnil. Zadáním plánovačů bylo vyvinout nové, lidové osobní auto.

V roce 1954 se veřejnosti poprvé ukázal model Spartak. O pět let později se spartak modernizoval a přejmenoval na známou octavii (oktáva je osmička – šlo o osmý vůz v jedné konstrukční linii), sportovní kabriolet Felicia měl svým jménem evokovat štěstí, felicita.

Octavia však byla pořád uvařena ze stejné vody, proto se vyvíjelo dál.

MB s motorem vzadu
V roce 1964 – po deseti letech práce – přišla na svět Škoda 1000 MB, vůz zcela nové konstrukce s motorem vzadu a s pohonem zadní nápravy. K němu také Škoda dostala novou továrnu. V Boleslavi se tehdy vyrábělo už skoro sto tisíc aut ročně v počtu 13 tisíc lidí.

Embéčko stálo 44 tisíc korun. V roce 1969 se modernizovalo na "stovku", s níž přišlo na svět také populární kupé 110 R.

Brežněv o škodovky nestál
"První dva vyrobené vozy byly zaslány známému sběrateli Leonidu Iljiči Brežněvovi do Moskvy, aby si vybral mezi bílým a modrým. Leonid Iljič si nevybral a oba vozy vrátil zpět," píší Kožíšek a Králík.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
100 LET AUT ŠKODA

články, foto, anketa

V druhé polovině 60. let zavelel nový progresivní šéf Josef Šimon k cestě za další novinkou – tentokrát  s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak diktoval hlavní proud ve světě.

Chystala se dvě auta a větší model 720 se dotáhl téměř do konce. Na karoserii si automobilka přizvala za 40 milionů korun designéra z Itálie a vyrobila několik velmi pohledných prototypů. V červnu 1972 padlo rozhodnutí, že se vývoj vrátí k osvědčené stovce a k motoru vzadu.

Semdesátá léta - krok zpátky
Škoda se tedy vrátila k motoru a pohonu vzadu, i když počátkem 70. let bylo jasné, že proti světu je to krok zpět a kompromis. Dlouho očekávaná Škoda 120  – dnes stále nejrozšířenější auto na českých silnicích – se objevila v roce 1976 a továrna dostala novou lakovnu a lisovnu.

Na začátku 80. let už slepou uličku motoru vzadu pochopili i plánovači a Škoda dostala v roce 1982 úkol připravit nové auto v šibeniční lhůtě dva a půl roku. Šéfové vyjeli na ženevský autosalon a dohodli se na bleskovém projektu s italským designérem Nucciem Bertonem, který tehdy právě  prohrál v soutěži o návrh Fiatu Uno.

Hranatý favorit
Bertone navrhl na české poměry revoluční model Favorit, přičemž si však užil řadu kuriózních zážitků s kolabujícím socialismem. Ital dostal do ruky obdélníkový plochý světlomet s vestavěným blinkrem (jiný v Česku neuměli vyrobit a dovoz byl příliš drahý), který významně ovlivnil charakteristiky celého vozu.

Nešlo kvůli němu zaoblit příď, tím pádem ani záď a vyloučena byla i jiná změkčující zaoblení. Unikátem byl také požadavek vystačit se zcela totožnými pátými dveřmi jak pro kombík, tak pro krátkou verzi.

I tak dostal favorit v roce 1984 zelenou a na podzim 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázal světu. Obchodně se premiéra ukázala jako předčasná, protože dva roky se výroba rozhýbávala, favoritů nebylo dost a staré stotřicítky už nikdo nechtěl.

Ani v politice to komunistický režim nezachránilo. Naplno se výroba favoritů rozběhla až po sametové revoluci, kdy Škoda díky mimořádné vládní péči prošla bleskovou transformací.

Už v prosinci 1990 vláda vybrala mezi dvěma finálními uchazeči, Renaultem a Volkswagenem. Strach z výprodeje průmyslu časem utichl pod tíhou výsledků. Škoda za posledních patnáct let přibrala 8 500 lidí, více než zdvojnásobila výrobu a místo jedné modelové řady vyrábí tři a chystá čtvrtou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

První továrna Tesly v Evropě vyroste v okolí Berlína, oznámil Musk

Americký výrobce elektromobilů Tesla hodlá postavit novou továrnu v blízkosti Berlína. Oznámil to ve středu podle...

Potraviny zdraží o deset procent, varuje šéf obchodů CBA před novelou

Zdražit potraviny zejména v menších obchodech může podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka chystaná novela zákona o...

Rohlík.cz poprvé míří za hranice. Potraviny začne rozvážet v Budapešti

Internetový prodejce potravin Rohlík od prosince začne rozvážet zboží v maďarské Budapešti. Konkurovat zavedeným firmám...

Mittal couvl z koupě italského rivala, kvůli němuž prodal ostravské hutě

Ocelářská skupina ArcellorMittal překvapivě couvla z převzetí italského ocelářského giganta Ilva. Kvůli obchodu přitom...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz