Čtvrtek 26. listopadu 2020, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur

Před 100 lety Škoda vyrobila první vůz

  10:48
Nebýt rozbitého rámu a spadlého řetězu u jednoho starého jízdního kola, možná by dnes byli Češi o dost chudší. Když se v létě roku 1894 porouchal boleslavskému knihkupci Václavu Klementovi jeho německý bicykl, závada byla tak velká, že s tím nic nesvedli ani v místním Klubu českých velocipedistů Pojizeří.
L&K Voiturette

L&K Voiturette - L&K Voiturette | foto: Martin DvořákiDNES.cz

Klement poslal kolo do správky v Ústí nad Labem, kde měl německý výrobce filiálku. Jeho česky psaný dopis v Ústí rychle odbyli: "Chcete-li od nás odpověď, žádáme vaše sdělení v nám srozumitelném jazyce," napsali v odpovědi.

Takové jednání se zákazníkem Klementa přimělo k rozhodnutí založit v Mladé Boleslavi vlastní cyklistickou dílnu.

"Tak to všechno začalo," píší Petr Kožíšek a Jan Králík v úvodu knihy L&K – Škoda, která mapuje původ a historii dnes největší české firmy Škoda Auto.

Tento rok automobilka slaví 110 let od chvíle, kdy se jejich zakladatelé dali dohromady, a hlavně sto let od doby, kdy vyrobili první automobil.

Škoda zahájila oslavy na autosalonu ve švýcarské Ženevě, kde se schází elita automobilového světa, ale – jak říká šéf firmy Detlef Wittig – jen málokdo s tak dlouhou tradicí.

Začali jízdními koly
Spolu s obchodním partnerem Laurinem začal Klement vyrábět jízdní kola a motocykly. Od počátku 20. století se pokoušeli vyrábět také automobil. Výsledek nesl jméno Voiturette, francouzsky něco jako "vozítko", stál 1800 zlatých a na vyvýšené sedačce bez střechy odvezl dva lidi jako na kozlíku. První dva  dokončili v roce 1905, tedy přesně před sto lety.

Od kol ke zbraním
Podnik rostl a v roce 1907 se proměnil v akciovou společnost. Pak se však do cesty postavila první světová válka a po ní ztráta trhů v rozpadlé rakouské monarchii. V roce 1924 továrnu zachvátil velký požár. Rok nato tedy Václav Klement dojednal fúzi s plzeňským strojírenským koncernem Škoda, který za války patřil mezi přední zbrojovky monarchie a ve dvacátých letech hledal náplň pro civilní výrobu.

Souboj s Pragou
Ve 30. letech už v Boleslavi pracovalo přes čtyři tisíce lidí. Prvenství ve výrobě aut však v té době držela konkurenční Praga. Průlom pro Škodu přišel až v roce 1934, kdy po několika rozpačitých pokusech představila novou oblíbenou řadu Popular.

Do dvou let zvedla roční prodej nad tři tisíce vozů a stala se českou jedničkou. Továrna vyráběla také sanitky, autobusy a nákladní vozy.

Během války se Škoda přeorientovala na výrobu dílů do leteckých motorů, náprav pro tanky, nábojnice a jiný vojenský materiál. Po válce v říjnu 1945 prezident Beneš Škodu znárodnil. Zadáním plánovačů bylo vyvinout nové, lidové osobní auto.

V roce 1954 se veřejnosti poprvé ukázal model Spartak. O pět let později se spartak modernizoval a přejmenoval na známou octavii (oktáva je osmička – šlo o osmý vůz v jedné konstrukční linii), sportovní kabriolet Felicia měl svým jménem evokovat štěstí, felicita.

Octavia však byla pořád uvařena ze stejné vody, proto se vyvíjelo dál.

MB s motorem vzadu
V roce 1964 – po deseti letech práce – přišla na svět Škoda 1000 MB, vůz zcela nové konstrukce s motorem vzadu a s pohonem zadní nápravy. K němu také Škoda dostala novou továrnu. V Boleslavi se tehdy vyrábělo už skoro sto tisíc aut ročně v počtu 13 tisíc lidí.

Embéčko stálo 44 tisíc korun. V roce 1969 se modernizovalo na "stovku", s níž přišlo na svět také populární kupé 110 R.

Brežněv o škodovky nestál
"První dva vyrobené vozy byly zaslány známému sběrateli Leonidu Iljiči Brežněvovi do Moskvy, aby si vybral mezi bílým a modrým. Leonid Iljič si nevybral a oba vozy vrátil zpět," píší Kožíšek a Králík.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
100 LET AUT ŠKODA

články, foto, anketa

V druhé polovině 60. let zavelel nový progresivní šéf Josef Šimon k cestě za další novinkou – tentokrát  s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak diktoval hlavní proud ve světě.

Chystala se dvě auta a větší model 720 se dotáhl téměř do konce. Na karoserii si automobilka přizvala za 40 milionů korun designéra z Itálie a vyrobila několik velmi pohledných prototypů. V červnu 1972 padlo rozhodnutí, že se vývoj vrátí k osvědčené stovce a k motoru vzadu.

Semdesátá léta - krok zpátky
Škoda se tedy vrátila k motoru a pohonu vzadu, i když počátkem 70. let bylo jasné, že proti světu je to krok zpět a kompromis. Dlouho očekávaná Škoda 120  – dnes stále nejrozšířenější auto na českých silnicích – se objevila v roce 1976 a továrna dostala novou lakovnu a lisovnu.

Na začátku 80. let už slepou uličku motoru vzadu pochopili i plánovači a Škoda dostala v roce 1982 úkol připravit nové auto v šibeniční lhůtě dva a půl roku. Šéfové vyjeli na ženevský autosalon a dohodli se na bleskovém projektu s italským designérem Nucciem Bertonem, který tehdy právě  prohrál v soutěži o návrh Fiatu Uno.

Hranatý favorit
Bertone navrhl na české poměry revoluční model Favorit, přičemž si však užil řadu kuriózních zážitků s kolabujícím socialismem. Ital dostal do ruky obdélníkový plochý světlomet s vestavěným blinkrem (jiný v Česku neuměli vyrobit a dovoz byl příliš drahý), který významně ovlivnil charakteristiky celého vozu.

Nešlo kvůli němu zaoblit příď, tím pádem ani záď a vyloučena byla i jiná změkčující zaoblení. Unikátem byl také požadavek vystačit se zcela totožnými pátými dveřmi jak pro kombík, tak pro krátkou verzi.

I tak dostal favorit v roce 1984 zelenou a na podzim 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázal světu. Obchodně se premiéra ukázala jako předčasná, protože dva roky se výroba rozhýbávala, favoritů nebylo dost a staré stotřicítky už nikdo nechtěl.

Ani v politice to komunistický režim nezachránilo. Naplno se výroba favoritů rozběhla až po sametové revoluci, kdy Škoda díky mimořádné vládní péči prošla bleskovou transformací.

Už v prosinci 1990 vláda vybrala mezi dvěma finálními uchazeči, Renaultem a Volkswagenem. Strach z výprodeje průmyslu časem utichl pod tíhou výsledků. Škoda za posledních patnáct let přibrala 8 500 lidí, více než zdvojnásobila výrobu a místo jedné modelové řady vyrábí tři a chystá čtvrtou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

PŘEHLEDNĚ: Co mění daňový balíček. Spočítejte si úsporu

Sněmovna schválila balík daňových změn, který přináší nejzásadnější změnu ve zdanění výdělku od roku 2008, kdy se...

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Brusel si došlápl na Amazon. Hrozí mu gigantická pokuta za zneužití údajů

Evropská komise zahájila s americkou internetovou společností Amazon řízení kvůli porušování pravidel hospodářské...

Kellner pomůže rozjet turecké autobusy. Získal podíl ve výrobci Temsa

Skupina PPF, vlastněná miliardářem Petrem Kellnerem, nakupovala v Turecku. Získala poloviční podíl v podniku Temsa,...

Volkswagen na Slovensku investuje půl miliardy eur a vytvoří 2000 míst

Koncern Volkswagen investuje přibližně 500 milionů eur, tedy asi 13,2 miliardy korun ve své továrně v Bratislavě do...

Skupina PPF Petra Kellnera spadla v pololetí do ztráty 10,3 miliardy

Skupina PPF, kterou ovládá nejbohatší Čech Petr Kellner, vykázala za první pololetí letošního roku ztrátu 10,32...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Žena nemá ráda oblečení. Nudismus praktikuje všude, kde to je možné

Dvaatřicetiletá Molly Spocková z Los Angeles od mala nesnesla mít cokoli na kůži. V pubertě už začala chodit doma nahá...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....