Skupina Plzeňského Prazdroje, do které patří pivovary v Plzni, Nošovicích a Velkých Popovicích, loni utržila 14,42 miliardy korun, meziročně o 6,4 procenta více a fiskální rok trvající od dubna do března zakončila s čistým ziskem po zdanění 3,46 miliardy korun, vyšším o 2,6 procenta.
Skupina loni investovala přes 3,5 miliardy korun. Zvýšila kapacitu varny a peníze vložila i do výstavby stáčecí linky.
Prazdroji se dařilo především v zahraničí, kde prodal 2,8 milionů hektolitrů, meziročně o 15 procent více. Domácí export rostl meziročně o 12 procent na více než 800 tisíc hektolitrů, zbytek činila licenční výroba na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rusku.
„Na export se zaměřujeme především proto, že domácí trh je téměř nasycen. Roční spotřeba piva se téměř nemění. Už více než 30 let let se pohybuje kolem 160 litrů na hlavu. Mění se pouze způsob konzumace piva,“ řekl generální ředitel Prazdroje Mike Short.
„Export z České republiky vzrostl během sedmi let téměř dvojnásobně,“ dodal generální ředitel Prazdroje Mike Short.
Ležák v 56 zemích světa
Ležák Pilsner Urquell, který je vlajkovou značkou mateřské SABMiller, vyváží Prazdroj do 56 zemí světa a jeho prodeje rostly meziročně o 13 procent. V zahraničí se daří také Gambrinusu a Velkopopovickému Kozlu.
Mezi nejvýznamnější zahraniční trhy patří Německo, USA, Slovensko a skandinávské země. Prazdroj sem vyvezl přes 600 tisíc hektolitrů piv. Nejdynamičtěji rostoucími trhy je Austrálie, kde prodeje rostly meziročně o 60 procent, dále země bývalé SSR nebo Španělsko.
V Česku prodal Prazdroj 8,1 milionu hektolitrů piv, meziročně o jedno procento více. Na domácím trhu se zaměřuje především na prodeje prémiových značek.
„Ty zaznamenaly během roku uspokojivý nárůst, pokles naopak zaznamenaly prodeje levnějších značek,“ řekl Short.
Firma uvedla, že na českém trhu uspokojivě rostly prémiové značky, na které se Prazdroj zaměřuje. Naopak levnější piva se prodávala méně.
Především díky novému silničnímu zákonu si Prazdroj polepšil na trhu nealko piva. Prodeje značky Radegast Birell rostly o 48 procent.
Proti Prazdroji nedávno vystoupila skupina malých českých pivovarů, podle kterých si Prazdroj neoprávněně vysloužil státní dotaci. Podpora pivovarského kolosu prý malým pivovarům škodí.
Prazdroj i stát, ale zdůraznily, že se nejedná o hotové peníze, ale o daňovou úlevu, která je navíc vázána na hospodářské výsledky. - více zde
Plzeňský Prazdroj patří jihoafrické skupině SABMiller, která je jedním z největších výrobců piva na světě a má aktivity ve více než 60 zemích světa. Skupina loni prodala 216 milionů hektolitrů piva, meziročně o 23 procenta více.
Prazdroj v číslech | ||
---|---|---|
Rok do 3/2007 (mld. Kč) | Rok do 3/2006(mld. Kč) | |
Tržby | 14,418 | 3,549 |
Čistý zisk | 3,464 | 3,377 |
Zdroj: Prazdroj |