V hlavách dělníků, kteří po směně pospíchají domů, se už usadily obavy z možného převzetí Fiatu americkým kolosem General Motors. "Budeme v ohrožení, pokud nakonec skončíme v rukou GM," říká jeden ze sedmnácti tisíc zaměstnanců továrny, který se představil jen jako Marco.
"Agnelliové stáli při firmě i v dobách krize, ale víme, že GM zavírá továrny, které nejsou ziskové. Jestli zavřou Mirafiori, změní Turín v mrtvé město," dodává Marco a míří na šestiproudý bulvár Corso Giovanni Agnelli, pojmenovaném po muži, jenž v 19. století Fiat zakládal.
Fiat byl kdysi největší evropskou automobilkou. V dobách největší slávy se Turín probouzel a chodil spát v rytmu továrních pracovních směn. Jak tvrdí místní historik Giovanni De Luna, dokonce tramvajová síť byla navržena okolo Fiatu.
Italská firma patří stále k největším světovým výrobcům automobilů s provozy od Brazílie až po Indii a Čínu.
Ale vytrvalý pokles prodejů, rostoucí ztráty a více než 30 miliard euro dluhu, nutí Fiat rozprodávat části podniku a propouštět.
O restrukturalizaci Fiatu |
Ztráty Fiatu včetně divizí Alfa Romeo a Lancia (ale s výjimkou sportovní odnože Ferrari), uvrhla automobilku jen v prvním čtvrtletí do minusu 529 milionů euro.
Nový šéf Fiat Auto se snaží tento nepříznivý trend zvrátit a slibuje do dvou let návrat k ziskovému hospodaření. Napomoci tomu má modelová řada, jež údajně nabourá zažitou představu, že vozy Fiat jsou levné.
Mnoho Turíňanů ale považuje za hlavní prioritu vedení Fiatu dostat podnik do slušné formy před odprodejem General Motors.
Jen v tomto roce už Fiat, který celkem dává práci sto tisícům lidí, oznámil téměř zrušení tří tisícovek míst. Z toho více než polovina připadla na Turín. A podle jednoho z průzkumů je v ohrožení i devět tisíc míst z celkem 73 tisíc mezi dodavateli Fiatu z řad malých firem.