Polovina multikin mění majitele

  • 18
Téměř polovinu z jedenácti multikin v České republice ovládnou dvě mocná filmová studia z USA. Paramount Pictures a Universal Studios kupují pět multiplexů nesoucích logo Ster Century v Praze a Brně. Prostřednictvím společného podniku United Cinemas International se snaží rozšířit svou síť ve střední Evropě.

Za 18,5 milionu dolarů kupují od dosavadních hlavních akcionářů Ster Century Europe, jihoafrické společnosti Primedia a investiční firmy Kersaf Investments, celkem osm multikin. Kromě pěti českých také jedno slovenské a dvě maďarská.

"Smlouva o prodeji byla podepsána po půlročním jednání, novým majitelem se stává UCI, jeden z největších evropských kinooperátorů, sídlící v Budapešti," potvrdil David Horáček, ředitel Ster Century v ČR.

A proč Primedia a Kersaf Investments pracně vybudovanou síť multikin prodávají? Žádný oficiální důvod zatím nebyl zveřejněn.

"Dostali jsme podle našeho názoru dobrou nabídku a chceme se nyní soustředit na naše další řetězce v Evropě," uvedl pouze podle Prague Business Journal šéf Ster Century Europe David Coutts-Trotter. Multikina v Řecku, Irsku, Británii, Španělsku a Polsku si proto firma zatím ponechává.

Někteří odborníci však vidí důvody prodeje jinde. Je jasné, že za prodejem multikin ve střední Evropě stojí finanční obtíže Ster Century. Firma podle nich příliš expandovala a nízká ziskovost firmy příliš zatěžovala její akcionáře. Ti pak nebyli schopni splácet své závazky tak rychle, jak si představovali.

Část z expertů se dokonce domnívá, že v Evropě začíná být podobná situace jako v USA, kde v posledních letech zkrachovalo několik velkých řetězců multikin.

Český trh (a zároveň i maďarský a slovenský) nyní ovládnou Američané. Zřejmě však není třeba se začít bát, že by obě studia začala do těchto kin tlačit pouze filmy natočené ve svých ateliérech.

"Ze žádné země západní Evropy či Polska, kde UCI působí, nemáme zprávy, že by tam snad tato studia zvýhodňovala své filmy. Nemáme ani obavy, že by byla potlačena domácí tvorba. Majitelé dobře vědí, že čtyři z pěti divácky nejúspěšnějších filmů loňského roku byly české. Z pohledu diváka by se tedy v nabídce nemělo nic měnit," tvrdí Horáček.

Souhlasí s ním i Jan Bradáč, distributor spolupracující s konkurenční sítí multiplexů CineStar: "Riziko, že by snad spolumajitelé kinosítě dávali přednost jen vlastní produkci, prakticky neexistuje. Bylo by to krátkozraké a nikde na světě se toho nedopouštějí, neboť v důsledku toho by byly nadnárodní řetězce samy proti sobě."

Zdá se tedy, že nehrozí, že by Češi měli na multikina zanevřít a přestat do nich chodit v tak hojné míře jako doposud. Multikina stála podle odborníků za tím, že Češi začali na konci 90. let znovu chodit do kina. Hlavně v Praze a dalších velkých městech začala růst jako houby po dešti.

Zatím jich je u nás 11 a jsou finančně úspěšná. Brzy proto mají být otevřena další.
Michal Janeček, šéf společnosti RMB Czech Arcoma, která s většinou provozovatelů multikin v ČR spolupracuje, vidí možnosti dalšího růstu: "V Bruselu nebo Mnichově existuje zhruba 20 multikin. Praha je menší, takže na tuto úroveň se asi nedostaneme, ale okolo deseti by se jich v hlavním městě mohlo uživit."