I když má automobilka TPCA naplněnou kapacitu, kvůli vysoké fluktuaci stále nabírá nové dělníky. Ilustrační foto

I když má automobilka TPCA naplněnou kapacitu, kvůli vysoké fluktuaci stále nabírá nové dělníky. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podniky si hýčkají dělníky rostoucími platy

  • 64
Operátor výroby, v překladu dělník na montážní lince, začíná být v Česku velmi cenná profese. Proto si je firmy předcházejí čím dál vyššími platy. Dělníci kolínské automobilky TPCA si letos polepší v průměru o celých jedenáct procent.

Šikovné ruce za nadprůměrnou mzdu
Živit se rukama v továrně nepříliš nápaditou prací začíná být poměrně lukrativním zaměstnáním a příkladem toho, že i bez velkého vzdělání si lidé mohou vydělat nadprůměrné mzdy.

Ukazuje to i nová kolektivní smlouva, kterou uzavřela kolínská automobilka TPCA s odboráři. Zaměstnancům v průměru zaručuje růst platů nejméně o 7,5 procenta.

Dělníci si však polepší v průměru o jedenáct procent, v nejnižších platových třídách o třináct procent. „Nástupní plat bude od 1. dubna začínat na dvacet tisících korunách,“ řekl viceprezident TPCA Jiří Černý.

Kolínská automobilka, která začala s výrobou přesně před dvěma lety, chce lepšími odměnami snížit fluktuaci zaměstnanců. Ta je podle odborového předáka Miroslava Janča na nejnižších pozicích až padesátiprocentní.

Automobilka zaměstnává 3,5 tisíce lidí. I když má naplněnou kapacitu, kvůli vysoké fluktuaci stále nabírá nové dělníky.

Nedávno kvůli tomu otevřela například náborovou kancelář v Mostě. (více zde) „Naším cílem je, aby většina zaměstnanců byla z nejbližšího okolí. Chceme tu zapustit kořeny,“ vysvětlil prezident TPCA Yasuhiro Takahashi.

Japonsko-francouzská automobilka přidala k navýšení platů i podstatně štědřejší rozpočet na další odměny. Například zaměstnanci mohou využít velké slevy na leasing aut vyrobených v Kolíně.

Měsíčně za nové auto zaplatí jen tisícikorunu, takže za pět let leasingu je auto jejich dohromady za šedesát tisíc korun.

Velkého růstu platů v Kolíně chtějí použít jako argumentu pro zvýšení platů i odboráři v mladoboleslavské Škodě. Po navýšení mezd v Kolíně tu totiž stoupnou průměrné dělnické platy z 20,5 tisíce na 23 tisíc korun, ve Škodě Auto jsou podle šéfa tamějších odborů Jaroslava Povšíka kolem 22 tisíc.

Vedení Škody přitom slibuje, že chce být v platech na špici. „Je to pro nás dobrý argument, aby se platy výrazně zvýšily,“ řekl Povšík.

Ve Škodě Auto už obě strany odkryly karty: firma chce přidat na dva roky šest procent, odboráři požadují téměř čtvrtinový nárůst. Hlavní jednání budou pokračovat příští čtvrtek.

Majitelé chystají pro Kolín nový vůz
Kolínská automobilka slaví v těchto dnech pět let od svého založení, vyrábět se tu začalo před dvěma lety. Její majitelé, francouzský výrobce aut PSA a japonská Toyota, už teď připravují následníky nynějších tří modelů, které se v Kolíně vyrábějí.

„Už jsem návrhy viděl,“ potvrdil viceprezident Černý. Nechtěl však upřesnit, kdy by se mohly nové vozy začít vyrábět.

Nevyloučil ani, že se v Kolíně začnou montovat i další modely. „Může se to stát,“ dodal.

Podle prezidenta Takahashiho je možné, že brzy doznají změn i stávající modely. V automobilovém průmyslu je běžné, že po třech až pěti letech automobilky lehce změní vzhled svých modelů.

Kolínská TPCA, největší zahraniční investice v Česku, měla loni obrat 1,8 miliardy eur (padesát miliard korun), firma patří mezi pětici největších českých exportérů, za hranice jde 99 procent vyrobených aut.

Firma skončí za loňský rok ještě ve ztrátě kvůli vysoké počáteční investici, její výši nechtěli představitelé firmy uvést. Za rok 2004 byl propad přes dvě miliardy korun. Letos by už měla být v zisku.