Ferrari netáhnou jen auta, ale i trička a čepice. Vydělává na značce

  4:35aktualizováno  4:35
Maranello (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Uznávané světové značky nevydělávají jen na produktech, kterými se proslavily. Velkou část příjmu firem tvoří doplňkové předměty s jejich logem. Kromě speciálních kolekcí oblečení jsou to třeba i trička, čepice, nebo parfémy. Firma Ferrari připravuje plán, jak příjmy z vedlejšího byznysu ještě zvýšit.

Značka Ferrari nevydělává jen na autech. Naopak. Zaměřit se chce na doplňkové předměty. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Než dočtete tento článek, prodá se na světě zhruba tři sta různých druhů zboží, které na sobě ponese slavného černého skákajícího koně "Cavallino rampante" ve žlutém poli - značku Ferrari. Italský výrobce supersportovních aut, jehož majoritně ovládá skupina Fiat, se může pochlubit tím, že si každou minutu najde zákazníky 95 položek s jeho logem.

A zatímco u vozů se automobilka pro letošek rozhodla brzdit, hodlá jich vyrobit méně, aby udržela jejich exkluzivitu, v takzvaném merchandisingu neboli využití značky pro další zboží šlape na plyn. Ročně jí přináší přímé tržby ve výši 100 milionů eur, v přepočtu přes 2,5 miliardy korun, na nichž má zhruba poloviční marži.

Další peníze firmě plynou z propůjčených licencí na použití loga. Pokud se sečte vlastní a licencované zboží se znakem Ferrari, které proteče světovým trhem, dostanou se roční prodeje přes dvě miliardy dolarů.

Různé ferrari pro různé ferraristy

"Na hrubých maržích celé automobilky se loni merchandising podílel zhruba 17 procenty," uvedl pro MF DNES šéf značky Ferrari Andrea Perrone s tím, že podíl by měl dál růst.

Podle něj je připravený agresivní plán, jak značku ještě více přiblížit zákazníkům. Řídit se přitom bude heslem "Různé ferrari pro různé ferraristy". Poprvé v historii začne firma přesně cílit na dvě základní skupiny zákazníků: na fanoušky týmu Ferrari ve formuli 1, jichž je údajně půl miliardy, a na majitele a sběratele samotných vozů.

Přístup k oběma skupinám se pochopitelně hodně liší. Například nejluxusnější kolekce oblečení Prima Collezione, kterou Ferrari představilo na počátku května, je na internetovém obchodě přístupná ke koupi pouze majitelům exkluzivních sporťáků. Kožená bunda stojí v přepočtu více než padesát tisíc korun. Pokud by někdo chtěl koupit stejný kousek oblečení bez toho, aby vlastnil klíče od ferrari, musí si zajet do vlajkového obchodu v italském Maranellu. Jinde není k mání.

Za desetitisíce si koupíte píst či ventily ze Schumacherova vozu

Naproti tomu jde nabídka nejrůznějšího a levnějšího zboží pro ostatní fanoušky, kteří se rekrutují obvykle ze světa formule. Jedno, zda jde o trička, čepice, angličáky, brýle či stavebnice pro děti, Ferrari se v těchto případech vydalo na cestu snižování počtu licenčních partnerů. To mu má přinést nižší náklady a vyšší zisky.

"Každá značka, za kterou je unikátní idea, může hledat cesty nad rámec svého stěžejního fyzického produktu, kterými tuto ideu a přínos zhmotní. Skvělým příkladem může být Disney," říká stratég z komunikační agentury McCann-Erickson Aleš Vyhlídal. Zároveň připouští, že si to mohou dovolit jen opravdu silné a u zákazníků pozitivně vnímané značky. Přesto riskují, že pokud se přidružený obchod nepovede, poškodí si pověst hlavního cíle podnikání.

Velikost Ferrari v merchandisingu potvrzuje i to, že bylo po vzoru zmiňovaného Disney schopno otevřít svůj zábavní park Ferrari World v Abú Zabí. Další by měl následovat, o přesné lokalitě ještě není rozhodnuto.

Firma přitom s mírnou nadsázkou zužitkuje téměř vše. Prodává i součástky z rozebraných motorů vítězných formulí. Lze si koupit například použitý píst za 800 eur (20 tisíc korun) nebo sadu čtyř vypálených ventilů za 400 eur. Vše na stylovém podstavci a s potvrzením originality, že jde například o vůz, s nímž Michael Schumacher vyhrál šampionát v roce 2003.

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Zisk ČEZ stoupl o polovinu na 11 miliard. Pomohla drahá elektřina

Ilustrační snímek

Polostátní energetický gigant ČEZ zvýšil v prvním pololetí čistý zisk o 45 procent na 11,2 miliardy korun. Důvodem jsou...

Křetínský nedostal akcie německé firmy Metro. Nabídl za ně 150 miliard korun

POD DOHLEDEM. Spolumajitel fotbalové Sparty Daniel Křetínský sleduje na Letné...

Hlavní akcionáři německé obchodní společnosti Metro, firmy Meridian Stiftung a Beisheim Holding, nenabídli své akcie...

Prodejny tabáku jsou náš ring, říká ředitel tabáčnického giganta

Štěpán Michlíček, marketingový ředitel British American Tobacco pro trhy...

Tabákový průmysl objevil potenciální nový zlatý důl. Zahřívání tabáku místo jeho pálení. Na vývoj těchto zařízení se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz