Další česko-čínský obchod: Penta prodala továrny na žrádlo pro psy

  1:00aktualizováno  1:00
Česko-slovenská finanční skupina Penta Investments prodala německého výrobce psího a kočičího krmiva Gimborn. Kupujícím je čínský fond Hillhouse Capital Management, který má podíly mimo jiné i v největších internetových start-upech současnosti.

Ilustrační foto. | foto: Hobby.cz

Transakcí, jejíž hodnotu nechtěla Penta komentovat, společnost opustila svou investici z roku 2008. Tehdy skupina pěti partnerů koupila německé továrny na krmiva v balíku se sítí zverimexů. Právě maloobchodní část PetCenter potom Penta už v létě 2014 prodala svému exmanažerovi Vladimíru Pelánovi (potažmo jeho fondu MVM Invest).

Nyní se tak uzavírá celý příběh, jehož součástí je i nedávno proběhnuvší restrukturalizace německého podniku. „Gimborn je jednoznačně úspěšným projektem Penty. Patří však k několika firmám, které nechceme dlouhodobě rozvíjet,“ okomentoval prodej spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Výrobce krmiv z Porýní

Původně rodinnou firmu založil Heinrich von Gimborn v roce 1855 v městečku Emmerich am Rhein nacházejícím se na německo-nizozemské hranici. Z počátku šlo o farmaceutický závod, na prémiová krmiva pro zvířata se začal zaměřovat v roce 1965. Aktuálně provozuje dvě továrny a zaměstnává přes 150 lidí.

Tržby firmy rostly v posledních letech pod Pentou o jednotky procent ročně. Loni Gimborn generoval tržby z prodeje ve výši 46,7 milionu eur (1,2 miliardy korun) a provozní zisk EBITDA ve výši 4,2 milionu eur (113 milionů korun). Hlavními trhy Gimbornu a jeho značek Biokat’s, Gim Cat a Gim Dog jsou Německo, Nizozemsko, Rusko nebo právě Čína, odkud pocházejí noví majitelé.

V roli bohatého čínského ženicha v Česku zatím vystupuje hlavně Jaroslav Tvrdík zastupující průmyslový konglomerát CEFC. Ten v posledních letech získal podíly v J&T Finance Group, pivovarech Lobkowicz, fotbalové Slavii Praha nebo naposledy strojírenský ŽĎAS. Na jaře se spekulovalo, že plánuje vstoupit právě i do Penty (více jsme psali zde).

Penta Investment ale nakonec svůj první čínský obchod pojala jinak. A sice jako prodej Gimbornu pekingskému fondu Hillhouse. Ten zahraniční média označují za navenek téměř nekomunikující. To co je o něm známo ale budí respekt. Spravovat má prostředky - převážně čínských a amerických univerzit, nadací, penzijních fondů a jiných institucionálních investorů - v hodnotě 20 miliard dolarů (přes 480 miliard korun).

Čínští investoři mají podíly v Uberu i v AirBnB

A zajímavé jsou zejména investice, které mají v portfoliu čínští správci vedení třiačtyřicetiletým absolventem Yaleovi univerzity Lej Čangem. Ať už ty řadící se mezi private equity, tak i ty venture kapitálové. Tedy riskantní investice do rozvíjejících se technologických firem.

S téměř 11% podílem jsou největším akcionářem obřího čínského e-shopu JD.com, který je kótovaný na americké burze Nasdaq. Podle údajů na svém webu drží podíly také v internetových gigantech Tescent a Baidu.

Kromě toho investuje do segmentu taxiaplikací, kde má podíl v několika lokálních hráčích i jednom globálním - nejhodnotnějším start-upu světa Uberu. Loni v létě byl potom Hillhouse také podle The Wall Street Journal jedním z trojice hlavních investorů skládajících se na investici v hodnotě 1,5 miliardy dolarů do další kalifornské firmy - AirBnB.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Najdete na iDNES.cz