Papirius dodává zboží zákazníkům přímo do kanceláří. Ilustrační foto

Papirius dodává zboží zákazníkům přímo do kanceláří. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Papirius chystá vlastní obchody

  • 60
Říká se tomu americký sen. Vybudovat podnik s téměř prázdnou kapsou z nuly na jedničku v oboru, vydělávat slušné peníze a blízko vrcholu firmu výhodně prodat. V případě Jana Černého a Petra Sýkory to platí dvojnásob. Svůj Papirius, který před 13 lety založili na nápadu vozit papír a tužky přímo do kanceláří, totiž prodali do Ameriky.

"Nabídky na prodej chodily pořád. Tentokrát jsme na to kývli, protože můžeme dál rozvíjet firmu, a to i v regionu," vysvětluje Černý, proč souhlasili s prodejem do rukou amerického řetězce s kancelářskými potřebami Office Depot.

Svatba z rozumu se obejde bez pláče, oba ve firmě dál zůstávají a povedou se svou novou mateřskou společností expanzi do střední a východní Evropy. První na řadě je příští rok Polsko.

Navíc možná už brzy začnou znervózňovat kamenné obchody s elektronikou, počítači či tonery do tiskáren. S Američany v zádech přemýšlejí o vlastním řetězci v Česku. "Je to ve stadiu pokročilých úvah. Zatím nepadlo rozhodnutí, teď aktualizujeme plány a s touto variantou vážně počítáme," říká třiatřicetiletý Černý.

Společnost Office Depot má po světě skoro 1400 různě velkých obchodů od menších po velké hypermarkety, ve kterých prodává téměř vše od lepidla přes notebooky po nábytek.

Otevření vlastních obchodů by po ovládnutí firmy Papirius byl logický krok v jejich byznysu.

Celý Papirius, který má pobočky na Slovensku, v Maďarsku a Litvě, utržil loni 1,3 miliardy korun a skončil s mírným ziskem 9,5 milionu. To vše díky původní myšlence: Objednejte si z našeho katalogu co chcete a jak chcete, do druhého pracovního dne to máte na stole. Pokud to nestihneme, nic nám neplatíte.

Američané, kteří jsou podle tržeb 250krát větší než Papirius, dělají téměř polovinu tržeb v kamenných obchodech pod stejnojmennou značkou "Office Depot". Doposavad je nejsilnější v USA, ale obchody už postavil v jedenácti z 21 zemí, kde funguje.

Nejbližším příkladem je Maďarsko se zatím čtyřmi supermarkety. To je také jediná země, kde se pobočky spojených firem překrývají a kde se spojí.

Papirius má teď ve svém on-line katalogu přes čtyři tisíce položek od sponek po židle. Podle Petra Sýkory papír a toner tvoří zhruba polovinu obratu českého trhu. "Dál to je hodně roztříštěné," říká o byznysu kancelářských potřeb, který odhaduje na šest až osm miliard korun ročně bez započtení nábytku.

S příchodem Američanů se zřejmě nabídka ještě rozšíří. Pokud se rozhodnou jít i do vlastních obchodů, bude nárůst výrazný. Motorem růstu americké firmy je totiž v posledních letech elektronika a příslušenství k ní, jako jsou notebooky, tiskárny či paměťové karty.

Aby přilákal lidi do obchodu, s cenami dokáže jít hodně dolů. Minulý týden například začal prodávat ve Spojených státech stolní počítač Hewlett-Packard Pavilion včetně tiskárny a monitoru za 199 dolarů (4500 korun). Běžná cena je více než dvojnásobná.

Značka Papirius zmizí
Telefónica pohřbila Eurotel, Vodafone vymazal Oskara a stejný osud, tedy přemalování firemního štítu na Office Depot, čeká i Papirius. "Nebude to příští měsíc ani příští rok. Z dlouhodobého hlediska k tomu dojde a bude se to týkat všech zemí, kde je Papirius," říká Černý.

Známost a věrnost k obalu hraje roli i v pomůckách pro úředníky, americký Office Depot má vlastních značek řadu. Včetně vlastní řady nábytku. Pod hlavičkou Papirius se teď prodává třeba stejně pojmenovaný papír.

"Když se dá označkovat voda nebo banán, proč ne papír? Dá se s tím mírně, ale ne zázračně pracovat," říká s úsměvem Petr Sýkora.

Další změnou, která je čeká, je stěhování kanceláří a skladu z Rudné u Prahy o deset kilometrů blíž k letišti Ruzyně, do nového areálu v Hostivicích. Jednak se na novém místě můžou rozrůst na dvojnásobek, jednak se v novém skladu bude pracovat díky lepším postupům jen na jednu směnu místo současných tří.

"Nejdůležitější motiv (při výběru místa) byl, abychom kvůli stěhování neztratili zaměstnance kvůli dojíždění," říká Černý. Centra se sklady v blízkém okolí Prahy těžko shánějí lidi a vzájemně se o ně přetahují.

Z modernějšího skladu dosáhnou auta Papirius naložená zbožím do druhého dne do všech sousedních států včetně Rakouska a Německa. První výpravy na nové trhy povedou na sever. "Příští rok my jako Papirius s podporou nových vlastníků otevíráme Polsko," říká Černý.

V Polsku budou začínat téměř od nuly. Office Depot tam nemá pobočku, i když pod jeho značkou tam už funguje třináct licencovaných obchodů. Papirius tam také zřejmě získá do začátku některé nadnárodní zákazníky.

Jak jedná David s Goliášem
Přetahování o velké klienty je také jedním z hlavních důvodů, proč se rozhodli svoje "dítě" prodat právě teď. "Pár let by ještě šlo růst," říká Černý. "Ale vždycky jsme přemýšleli v horizontu deseti let a tam už jsme viděli, že bychom měli problém udržet globální zákazníky."

Pohled na mapu střední Evropy totiž ukazuje, jak si obří řetězce s kancelářskými potřebami začínají tuto oblast porcovat. Nadnárodní společnosti, které už v Česku zaměstnávají v kancelářích desetitisíce lidí, totiž chtějí kvůli nižším nákladům nakupovat z jednoho místa, a to nejlépe od jedné společnosti.

Loni vstoupil do Česka Corporate Express z holandské skupiny Buhrmann. Jeho zákazníky na základě smlouvy o strategické spolupráci obsluhuje česká Activa, která se s Papiriusem přetahuje o pozici jedničky.

Další velká společnost – francouzská Lyreco – zřejmě pomýšlela na Papirius velmi dlouho. V posledních několika měsících totiž horečně připravuje otevření poboček ve státech, které jsou v jeho dosahu. Letos otevřela pobočky na Slovensku a v Rakousku.

Na webových stránkách má připravené objednávky v maďarštině a v češtině. V obou zemích brzy otevře regulérní pobočku – do českého obchodního rejstříku zapsala před dvěma týdny svoji organizační složku.

Jednání s Američany si oba společníci, kterým patřilo ve firmě po padesáti procentech, pochvalují. "Necítili jsme se jako trpaslík, kterého kupuje obr. Měli jsme dostatečné sebevědomí," říká Černý.

Nezávislé firmy podobné velikosti a zaměření v regionu k nalezení nejsou. "Duševně jsme na to byli připraveni, protože jsme sami už nějaké akvizice udělali. Zpětně z toho mám dobrý pocit," doplňuje Sýkora.

Životní školou byl pro oba pokus o proniknutí s Papiriusem do Ruska. Pokročilá jednání ukončili a připravený katalog "hodili" do koše. I za cenu odpisu 5,4 milionu korun za neuskutečněnou investici, vyplývá z účetní závěrky.

"Na našem byznysu má cenu i to, že můžeme klidně spát," shrnuje Sýkora, proč se rozhodli z jednání s Rusy stáhnout.

Tajemstvím naopak zůstává cena, za kterou Papirius prodali. Ta je součástí smlouvy, která je údajně útlá jen díky přílohám vypáleným na několika CD a jednom DVD.

Závisti, často označované za českou národní vlastnost, se neobávají. "Jsem asi příliš velký optimista, abych to registroval. Ale nemám pocit, že by nám někdo záviděl," uzavírá Sýkora.