Středa 28. července 2021, svátek má Viktor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. července 2021 Viktor

OKD má kampaň v televizi. Má zlepšit image a zvýšit sílu pro lobbing

  16:16aktualizováno  16:37
Černouhelná společnost OKD rozjela masivní reklamní kampaň. Chce v ní přesvědčit lidi o tom, že je důležitou firmou, díky níž mohou lidé nejenom topit, ale hrát například golf, jezdit autem či si krášlit obličej rtěnkou. Uhlí se totiž využívá při výrobě oceli, slitin, plastů, ale i barviv. Firma zároveň doufá, že jí reklama pomůže lépe prosazovat její zájmy.

Reklamní spot nasadila ostravská firma, kterou vlastní Zdeněk Bakala, do televizí minulou středu. Běží v hlavním vysílacím čase a její důležitost dokazuje to, že "sousedí" například s reklamami na prací prášek či zubní pastu.

"Pan Uhlí" se v dramaticky stupňovaném klipu mění na železný poklop kanálu, po němž přebíhají lidé, aniž mu věnují pozornost, v temném podchodu se z něj stává světlo a nakonec se transformuje na ocelový most se slovy: "Nemusím být vidět, prostě sloužím."

"Cílem je ukázat, že průmyslové firmy prospívají ekonomice a přinášejí lidem každodenní užitek, aniž si to uvědomují. Průmysl si totiž nezaslouží tak špatnou pověst, jakou má, naopak, dává lidem práci, odvádí vysoké daně do státní pokladny a v podobě rekultivací vrací krajině to, co jí vzal," vysvětluje mluvčí OKD Vladislav Sobol.

Spot podle něj poběží v televizích asi do konce října a kampaň pak bude až do konce roku pokračovat na internetu, v tisku či v podobě takzvaných outdoorových aktivit (například uhelnou tramvají nebo neobvykle vyzdobenými zastávkami). Cenu kampaně firma nezveřejnila. "Je to interní informace," uvedl mluvčí.

Reklamní expert: kampaň se povedla

Kampaň se podle odborníka na reklamu těžařské firmě povedla. "Reklama OKD je z mého pohledu kreativně i exekučně velmi zdařilá. Výpravný televizní spot nepracuje jen s racionálním sdělením, ale velmi sugestivní formou posouvá vnímání 'studené' značky do emocionální roviny," řekl Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK).

Podle něj se jedná se o ryze brandovou kampaň, jejímž cílem není zvyšovat prodej žádného konkrétního produktu, nýbrž pozitivně ovlivnit vnímání značky OKD. "Otázkou je, z jakého důvodu tak vlastník značky činí?" ptá se Němec.

Brandové kampaně totiž podle něj nejsou u značek těžkého průmyslu příliš běžné ani u nás, ani ve světě. Nicméně čas od času se objevují. V Česku například běžela už na konci 90. let emotivní image kampaň na sokolovské uhlí.

OKD potřebuje po nepříjemných kauzách vylepšit image

"Obecně může být záměrem zadavatele zvýšení hodnoty značky na akciových trzích, prosazování zájmů značky na trhu práce nebo pozitivní ovlivnění veřejného mínění o značce, pokažené například ekologickými aspekty výroby a podobně," dodává viceprezident AČRA MK.

Televizní klip

Klip vznikl rychle. Výběrové řízení bylo vypsáno v srpnu 2011 a první spot se na televizních obrazovkách objevil 12. října.

Hlavní roli "pana Uhlí" získal Srb Daniel Vivian. Firma si vybrala "charizmatického cizince" záměrně, aby tvář herce nebyla spojena s jinou tuzemskou reklamou. Vedle Viviana si v klipu zahrálo i 9 zaměstnanců OKD. Jejich angažmá "rozčililo" patrně jednoho ze zaměstnanců firmy. Pod klip na YouTube totiž napsal, že v "komparzu hrají lidi, o nichž se nedá mluvit jako o poctivých a těžce pracujících hornících, protože to jsou vedoucí, kteří většinou sedí v kanclu a jen rozkazují a brání ostatním lidem v rozvoji". Mluvčí OKD však prohlásil, že herci byli skuteční horníci.

Klip režíroval režisér Jiří Hanych a celou kampaň provedla firma Beef Brothers.

OKD si také možná "žehlí" svou pověst kvůli kauze nájemních bytů OKD, které si lidé nemohli koupit do osobního vlastnictví, ačkoliv měli při privatizaci těžařské firmy za to, že to je jejich právo. Sdružení nájemníků obývajících ostravské byty chce dokonce hnát celý případ k Evropskému soudnímu dvoru. (viz předchozí článek)

Černouhelné firmě také neprospívají zprávy o úmrtí horníků. Loni v dolech zemřeli tři, letos už pět, naposledy na začátku října v závodě Lazy Dolu Karviná. (více čtěte zde) Lidé jsou také neštvaní kvůli odstřelům, které jim znepříjemňují život. (více zde)

Mluvčí OKD připustil, že cíl zlepšit image firmy může společnosti v budoucnosti vylepšit pozici při vyjednávání s obcemi, obyvateli či zákonodárci. "Kampaň nám určitě nepřinese nárůst prodeje uhlí, ale je to dlouhodobá investice, která nám může pomoci jednat s občany například při těžbě v nových oblastech," uvedl Sobol.

Firmě také podle něj může pomoci přilákat nové odborníky, kterých má například na pozicích elektrikářů, horníků či zámečníků nedostatek. "Když se zlepší povědomí o průmyslu, mohlo by to mít vliv například i na vyjednávání o horním zákoně," prohlásil mluvčí OKD.

Novela horního zákona totiž zatím počítá s tím, že nepůjde vyvlastnit půdu kvůli důlní činnosti (více zde) . "Vyvlastňovací paragraf bychom znovu rádi vrátili do hry, protože slouží jako pojistka proti korupci," dodal Sobol.

  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

Funguje to. Služba Zapomenuté miliardy našla stamiliony z privatizace

Prostřednictvím služby Zapomenuté miliardy brněnského startupu Stock Convertor získali Češi za měsíc fungování 320...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové bytovky budou mít dobíječky pro auta. Ke každému parkovacímu místu

Premium Změť prodlužovaček visících z balkonů panelových sídlišť jako dystopický obraz budoucnosti elektromobility v Česku....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Bitcoinem se u nás do konce roku platit nebude, vyvrátil Amazon spekulace

Technologická společnost Amazon v průběhu pondělí popřela, že se snaží do konce letošního roku povolit přijímání plateb...

O skladníky je zájem. Amazon v Česku zvedá nástupní mzdy o třináct procent

Internetový obchod Amazon ve středu oznámil navýšení mezd v Česku pro zaměstnance distribučního centra v Dobrovízi....

VIDEO: Speciální brambory, řepkový olej. Vyráběli jsme Strážnické brambůrky

Z 50 tun brambor vyrobí ve Strážnici na Moravě denně 16 tun brambůrek. Záměrně používáme slovo brambůrka, protože...

Nejhorší krach dekády. Věřitelé skupiny Arca požadují 12 miliard korun

U pražského soudu skončilo minulý týden přihlašování pohledávek za Arca Investments, podle předběžných údajů chtějí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Herec oznámil, že je transgender žena. Manžel i celebrity ho chválí

Herec Tommy Dorfman (29), který se proslavil rolí v seriálu Proč? 13x proto, oznámil, že je transgender. Celý minulý...