Vida, nové auto! Pošťáci si mají všímat majetku lidí a nabízet pojištění

  16:31aktualizováno  16:31
Poštovní doručovatelé by měli být ve střehu a všímat si majetku lidí. Invalidní vozík, auto na zahradě i ruka v sádře mohou být totiž signálem k nabídce pojištění. Pošťáci, kteří nesplní měsíční cíle na prodej pojistek, spoření nebo zboží, jako jsou losy a SIM karty, totiž mohou přijít o 600 korun z platu i víc.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Česká pošta, která dlouhodobě přichází o zisky v oblasti listovních zásilek a doručování balíků, se už delší dobu snaží vydělat jinde. Jednou z cest je prodej produktů a služeb, které se základní činností pošty nijak nesouvisí. Mnozí zaměstnanci si na tuto novou náplň práce dodnes nezvykli.

Prodej produktů od takzvaných aliančních partnerů (například bank i pojišťoven) tvoří ve výnosech pošty přes miliardu korun, z toho drtivý podíl připadá na produkty Poštovní spořitelny, patřící ČSOB. „Trh je už v těchto produktech dost nasycený, a tak stoupá i tlak na poštovní doručovatele,“ říká zdroj z České pošty, který si nepřál být jmenován.

Kůň = pojištění

„Přiznávám, že jsem zaujatý, protože na poště pracuje má žena a styl, respektive jednání s doručovatelkami, narušuje i náš rodinný život. Poslední kapkou je získávat od lidí informace ve svém rajónu o tom, co všechno mají, prostě soupis o majetku a stavu obyvatel. Pokud toto není minimálně nad rámec dobrých mravů, tak to připomíná sčítání lidu a na to má právo snad jen stát,“ stěžoval si redakci manžel jedné z doručovatelek.

Zaměstnanci České pošty si mají kromě včasného doručování dopisů a balíků všímat také toho, kdo má bazén, garáž, hospodářská zvířata nebo invalidní vozík a tomu pak nabídnout konkrétní finanční produkt, třeba pojištění. O provizi se pak dělí s pracovníkem pošty na přepážce, pokud ten s klientem uzavře smlouvu.

Pošta si podobné informace zjišťuje i pro marketingové účely. “Mají veliký potenciál v lidech, chodí všude a mohou zaznamenat, kdo má bazén, kdo má velkou zahradu a tak dále. Když potom třeba Mountfieldu nabízí pošta roznos letáků, má konkurenční výhodu v tom, že může poskytnout databázi lidí s velkou zahradou, bazénem a podobně. Nikam ale nelezou, zapisují jen to, co vidí,“ řekl zdroj obeznámený se situací ve státním podniku.

Neprodají pojistky, přijdou až o tisíce korun

Z interních dokumentů jedné z doručovatelek, které má iDNES.cz k dispozici (viz fotogalerie), také vyplývají některé detaily o odměňování na této pozici, kterou vykonávají tisíce pracovníků České pošty. 40 procent motivační části mzdy například může zaměstnavatel nevyplatit, pokud doručovatel nesplní cíle na prodej produktů a služeb, tedy například pojištění, úvěrů, nebo stavebního spoření.

Předák největších odborů na České poště Karel Koukal (v podniku působí sedm odborových svazů), který zastupuje 17 tisíc zaměstnanců, cíle v konkrétním případě hodnotit nechce. „Z anonymu nebudu dělat výrazné závěry. V každém regionu se situace liší. Každý zaměstnanec má stanoven svá procenta výkonové mzdy od 10 do 30 procent,“ říká.

Fotogalerie

Průměrná měsíční mzda poštovního doručovatele je zhruba 15 tisíc korun. V krajním případě by se tak podle Koukala při nesplnění cílů na prodej produktů mohlo stát, že zaměstnanec přijde o zhruba 600  korun na mzdě.

Česká pošta se k obchodní činnosti příliš nevyjadřuje a konkrétní smlouvy komentovat nechce. „Součástí práce každého pracovníka přepážky nebo listovního doručovatele je také obchodní činnost, která zahrnuje i nabídku aliančních partnerů,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík. Ubezpečil, že oproti roku 2014 nedošlo k žádnému navýšení ročních cílů.

Česká pošta, která má 32 tisíc zaměstnanců s průměrným platem 21 271 korun, od dubna navýší tarifní mzdy o 3,85 procenta a přidá další benefity - například prodlouží dovolenou a zkrátí týdenní pracovní dobu (více čtěte zde).

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Šéfové Vodafonu si snížili bonusy. Chtějí zabránit vzpouře investorů

Šéf Vodafone Group  Nick Read

Vrcholoví manažeři Vodafonu požádali o snížení svých akciových bonusů o pětinu. Tímto krokem chtějí zabránit...

Drahé ozdravení. Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank dostanou 127 miliard

Sídlo Deutsche Bank ve Frankfurtu (25. dubna 2019)

Generální ředitel Deutsche Bank Christian Sewing spěchá s přípravou záložního plánu, kterým chce postavit na nohy...

Státní Čepro kvůli Babišovi prověří postavení Agrofertu v tendrech

Velkokapacitní sklad pohonných hmot společnosti Čepro v Hněvicích na Litoměřicku

Státní distributor paliv Čepro prověří kvůli návrhu auditní zprávy Evropské komise o údajném střetu zájmů premiéra...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz