Obchodní centra bojují s krizí. Přilákat lidi je čím dál těžší

  1:22aktualizováno  1:22
Některým obchodním centrům se nedaří. Začalo to v roce 2009, kdy muselo zavřít nákupní centrum v pražských Stodůlkách, postupně se krize přesouvá i na další nákupní kolosy v zemi. Naučit lidi chodit nakupovat jinam, než byli dosud zvyklí, je čím dál těžší.

Obchodní centrum Olomouc City bylo prodáno v nedobrovolné dražbě. | foto: Naxos

Šetření, vyvolané nejprve krizí a nyní i daněmi, dopadá i na obří obchodní centra. "Tržby někde rostou, někde klesají, na celkové úrovni jsou pravděpodobně blízko nulové změny," přibližuje poslední vývoj partner poradenské společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.

Zatímco většina center se drží, některá musí o své místo bojovat. Nejvíc ta, která na tom nebyla dobře už za časů, kdy Češi ještě utráceli. Dnes mají problém se špatnou polohou či skladbou prodejen.

A tak procházejí léčbou naordinovanou vlastníky a jejich poradci. S prázdnými prostory se dlouhodobě potýká například pražská Galerie Butovice či Šestka, Futurum v Brně, Plaza v Liberci či Oaza v Kladně. Naposledy se minulý týden v nedobrovolné dražbě prodalo Olomouc City (o dražbě čtěte zde).

S problémy se ze začátku potýkali i na Novodvorské. V malém centru na sídlišti se před lety nájemci bouřili, odcházeli, a dokonce zde jako v jediném centru v zemi zavřelo i multikino. Dnes je podle Davida Pažitky, šéfa společnosti Ségécé, jež centrum vlastní, až na "dvě zakleté jednotky" centrum Novodvorská pronajaté, místo po multikinu upravené a zaplněné.

"Zásadní změny na Novodvorské jsou skoro u konce. V tuto chvíli vybouráváme bowling v prvním patře a přesunujeme jednotku Deichmann v rámci přízemí tak, abychom otevřeli na jaře 2013 dvoupodlažní H&M," upřesňuje.

Základem jsou kvalitní obchody a velký počáteční kapitál

Jedna ze strategií "nakopnutí" strádajícího centra je sehnat dostatečně kvalitní nájemce, kteří přitáhnou zákazníky. Těm se ale do neúspěšných center většinou nechce. Majitelé se pak musí podílet na riziku velkých, kotevních nájemců. To znamená pobídky, jako je čistě obratové nájemné, kdy obchodník platí pouze určité procento z měsíčního či ročního obratu, a nikoliv fixní nájemné, nebo to, že vlastník centra zaplatí část vybavení prodejny.

Nynější neúspěch obchodních center má své kořeny už před několika lety. Je to dáno tím, jak centrum funguje. Na počátku je ohromná investice do výstavby, dnes většinou v řádu miliard korun. Ty si s sebou nese původní či budoucí majitel centra do vínku v podobě dluhu, většinou u banky, případně zčásti u mateřské společnosti. Dluhu, který musí splácet z tržeb získaných z pronájmu míst obchodníkům. Nejprve je třeba místo zaplnit a pak se snažit, aby do centra chodili lidé a prodejce mohl platit nájem.

"Nová centra už dnes nepotřebují rok na to, aby se zaběhla, ale tři roky a možná déle. A to udýchají jen velmi silní hráči," potvrzuje Martin Machač odpovědný za nemovitosti společnosti Foot Locker ve střední Evropě, dříve šéf Unibail Rodamco, vlastníka nákupních center na Černém Mostě či na Chodově v Praze.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Američanovi po užívání léku narostla prsa. J&J zaplatí miliardy

Americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) má zaplatit osm miliard dolarů (bezmála 188...

Oživení retro značky nevyšlo. Značka kol Favorit opět zkrachovala

V Rokycanech už potřetí skončila výroba legendárního českého kola Favorit. Po dvou předchozích bankrotech zkrachovala...

Krach cestovky Thomas Cook vylekal hotely. Nevědí, co bude dál

Někdo byl připraven, ale jiné krach britské cestovní kanceláře Thomas Cook zaskočil. Hotely na celém světě se teď...

České sázky v Řecku. Sazka odstartovala úplné převzetí řecké firmy

Skupina Sazka začala přebírat řeckou sázkovou společnost OPAP. Záměr české firmy schválila řecká komise pro kapitálové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz