Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Avia má naději na záchranu. Zajímají se o ni ruští investoři

  6:24aktualizováno  6:24
I když tento týden ve středu odešlo z automobilky Avia zhruba 140 jejích zaměstnanců a výroba v Česku tak oficiálně skončila, v areálu zůstalo ještě dvacet vývojářů a naděje pro firmu žije. O převzetí výrobního areálu včetně značky Avia totiž jednají indičtí majitelé s ruskými investory.

Budova automobilky Avia Ashok Leyland Motors v Praze | foto: ČTK

Pro MF DNES to uvedl bývalý výkonný ředitel podniku Tomáš Jiřička, jenž je teď mimo jiné externím poradcem indického vlastníka Avie – firmy Ashok Leyland (AL).

"Zájem z Ruska logicky vychází z možností značky. Do automobilky musí přijít buď někdo, kdo zajistí výrobu, nebo trhy," vysvětluje Jiřička. Jde o skupinu ruských finančních investorů, která nemá přímý vztah k výrobě nákladních vozů, ale hledá investiční příležitosti. Jméno nechce prozradit kvůli probíhajícímu jednání.

To by mělo být podle odhadů ukončeno do konce srpna. "Pokud by se rozhodli do továrny vstoupit, má Avie reálnou šanci na pokračování výroby," dodává. Ta se s ubíhajícím časem pochopitelně zmenšuje, ať už kvůli odchodu zaměstnanců, nebo kvůli prohlubující se nedůvěře na trhu nejen mezi zákazníky, ale i distributory.

Za ukončením výroby jsou mimo jiné problémy mateřské skupiny Ashok Leyland, která se potýká s poklesem poptávky na domácím trhu. Třetí největší indický výrobce náklaďáků, jehož převážně z Londýna kontrolují miliardáři bratři Hindujové, prodělal jen za druhé čtvrtletí letoška v přepočtu téměř půl miliardy korun.

Chce proto propouštět, snižovat mzdy a šetří i na svých zahraničních investicích včetně Avie, kterou v uplynulých letech téměř stále dotoval. Indové letňanskou automobilku koupili v roce 2006 od Daewoo a do černých čísel se od té doby dostala jen v roce 2009. Její kumulovaná ztráta činila na konci loňského roku 1,2 miliardy korun.

Nejcennější je značka

Pokud se obchod s ruskými investory nepodaří, je možné, že se náklaďáky pod značkou Avia budou vyrábět v závodech mateřského AL. Podle Jiřičky by se část z nich mohla ve formě kitů dodávat i do Evropy včetně ČR. Značka je aktuálně patrně nejcennějším dědictvím továrny a je pochopitelně známá hlavně v postsocialistických zemích.

Fotogalerie

I proto podle něj stále funguje v Avii vývojové oddělení, které se zabývá například přechodem vozů na emisní normu Euro6. Dalších třicet zaměstnanců zajišťuje obsluhu zhruba devítihektarového areálu, který také může zamířit do prodeje.

Avia letos vyrobila jen čtyři hotové vozy, přičemž loni byla rentabilita její výroby nastavena na zhruba tři tisíce vozů ročně. Tak vysokých výrobních čísel však nedosahovala, loni měla nejlepší rok za deset let, když vyprodukovala 1 003 aut. Fabrika vyráběla také například podvozky pro nákladní elektromobily mířící do USA.

Po uzavření Avie z výrobců nákladních vozů zbyla v Česku jen Tatra. I ta má těžkosti, byť v uplynulém týdnu oznámila zajímavý kontrakt pro Blízký východ. A proč se u nás daří výrobě osobních aut, ale náklaďákům nikoli? "Důsledek privatizace automobilového průmyslu. Zatímco mladoboleslavská Škoda získala renomovaného vlastníka, který přitáhl i další výrobce, u nákladních vozů přispěla privatizace spíše k živoření či zániku jejich výroby," říká analytik České spořitelny Jan Jedlička.

  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Žalujte Mall.cz za únik dat, vyzvala firma, zaštiťuje se charitou

Tuzemská společnost LitFin se pouští do právní bitvy s internetovým obchodem Mall.cz s cílem vymoci odškodnění za únik...

Příplatek za příruční zavazadlo v Ryanairu je přehnaný, rozhodl soud

Poplatek za to, že si cestující vezme na palubu zavazadlo do deseti kilogramů, je přehnaný. Ve čtvrtek v neprospěch...

Od ledna bez plastu. Gambrinus ukončí prodej piva v PET lahvích

Pivovar Gambrinus se rozhodl ke změně v balení svého piva. Od ledna příštího roku přestane prodávat pivo v PET lahvích....

Prodej Pilsen Steel se odkládá. Rozhodnutí by mohlo padnout v prosinci

Podle původního plánu věřitelského výboru měl být v pondělí vybrán nový majitel zkrachovalých hutí a kováren Pilsen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz