Avia má naději na záchranu. Zajímají se o ni ruští investoři

  6:24aktualizováno  6:24
I když tento týden ve středu odešlo z automobilky Avia zhruba 140 jejích zaměstnanců a výroba v Česku tak oficiálně skončila, v areálu zůstalo ještě dvacet vývojářů a naděje pro firmu žije. O převzetí výrobního areálu včetně značky Avia totiž jednají indičtí majitelé s ruskými investory.

Budova automobilky Avia Ashok Leyland Motors v Praze | foto: ČTK

Pro MF DNES to uvedl bývalý výkonný ředitel podniku Tomáš Jiřička, jenž je teď mimo jiné externím poradcem indického vlastníka Avie – firmy Ashok Leyland (AL).

"Zájem z Ruska logicky vychází z možností značky. Do automobilky musí přijít buď někdo, kdo zajistí výrobu, nebo trhy," vysvětluje Jiřička. Jde o skupinu ruských finančních investorů, která nemá přímý vztah k výrobě nákladních vozů, ale hledá investiční příležitosti. Jméno nechce prozradit kvůli probíhajícímu jednání.

To by mělo být podle odhadů ukončeno do konce srpna. "Pokud by se rozhodli do továrny vstoupit, má Avie reálnou šanci na pokračování výroby," dodává. Ta se s ubíhajícím časem pochopitelně zmenšuje, ať už kvůli odchodu zaměstnanců, nebo kvůli prohlubující se nedůvěře na trhu nejen mezi zákazníky, ale i distributory.

Za ukončením výroby jsou mimo jiné problémy mateřské skupiny Ashok Leyland, která se potýká s poklesem poptávky na domácím trhu. Třetí největší indický výrobce náklaďáků, jehož převážně z Londýna kontrolují miliardáři bratři Hindujové, prodělal jen za druhé čtvrtletí letoška v přepočtu téměř půl miliardy korun.

Chce proto propouštět, snižovat mzdy a šetří i na svých zahraničních investicích včetně Avie, kterou v uplynulých letech téměř stále dotoval. Indové letňanskou automobilku koupili v roce 2006 od Daewoo a do černých čísel se od té doby dostala jen v roce 2009. Její kumulovaná ztráta činila na konci loňského roku 1,2 miliardy korun.

Nejcennější je značka

Pokud se obchod s ruskými investory nepodaří, je možné, že se náklaďáky pod značkou Avia budou vyrábět v závodech mateřského AL. Podle Jiřičky by se část z nich mohla ve formě kitů dodávat i do Evropy včetně ČR. Značka je aktuálně patrně nejcennějším dědictvím továrny a je pochopitelně známá hlavně v postsocialistických zemích.

Fotogalerie

I proto podle něj stále funguje v Avii vývojové oddělení, které se zabývá například přechodem vozů na emisní normu Euro6. Dalších třicet zaměstnanců zajišťuje obsluhu zhruba devítihektarového areálu, který také může zamířit do prodeje.

Avia letos vyrobila jen čtyři hotové vozy, přičemž loni byla rentabilita její výroby nastavena na zhruba tři tisíce vozů ročně. Tak vysokých výrobních čísel však nedosahovala, loni měla nejlepší rok za deset let, když vyprodukovala 1 003 aut. Fabrika vyráběla také například podvozky pro nákladní elektromobily mířící do USA.

Po uzavření Avie z výrobců nákladních vozů zbyla v Česku jen Tatra. I ta má těžkosti, byť v uplynulém týdnu oznámila zajímavý kontrakt pro Blízký východ. A proč se u nás daří výrobě osobních aut, ale náklaďákům nikoli? "Důsledek privatizace automobilového průmyslu. Zatímco mladoboleslavská Škoda získala renomovaného vlastníka, který přitáhl i další výrobce, u nákladních vozů přispěla privatizace spíše k živoření či zániku jejich výroby," říká analytik České spořitelny Jan Jedlička.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Potvrzená legenda. Propady na burze zvyšují počet sebevražd, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Velké propady na burze a ekonomické krize způsobují nárůst počtu sebevražd nejen v roce, kdy se stanou, ale i v roce...

Podnikatel roku vrcholí, Česko v Monaku zastoupí výrobce sanitární techniky

Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic, majitelé břeclavského výrobce...

V Monaku startuje již devatenáctý ročník celosvětové soutěže EY Podnikatel roku. Česko na něm jako vítězové národního...

Agrofert má svolení koupit United Bakeries. Musí však prodat závody

Sídlo společnosti Agrofert na pražském Chodovci.

Holding Agrofert může prostřednictvím své firmy Penam koupit pekárny United Bakeries. Aby však nebyla narušena...

Najdete na iDNES.cz