Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW zvažuje prodej evropských fabrik čínským automobilkám. Ty by se vyhnuly clům

  13:15
Čínské firmy se podle informací agentury Reuters zajímají o fabriky německého koncernu Volkswagen. Číně by továrny mohly otevřít cestu k prosazení se na německém trhu, který se řadí mezi kolébky automobilového průmyslu. Právě z Německa totiž pochází ty nejstarší i nejprestižnější značky. Vedení koncernu VW podle dostupných informací nemá mít s čínskými investicemi problém.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Síla čínského automobilového průmyslu každým dnem roste a tlak jeho značek začíná pociťovat i Evropa. Řada čínských společností navíc má s investicemi v Evropě již zkušenosti. Podniky totiž už nyní drží důležité podíly v mnoha průmyslových odvětvích, a to včetně telekomunikací či robotiky. Nyní by se zájem mohl propsat i do automobilového sektoru, píše Reuters.

Přitom koncern Volkswagen je dlouhodobě jakýmsi celosvětovým německým symbolem. Firma ale v posledních měsících bojuje s klesající poptávkou i skřípajícím přechodem od spalovacích motorů k elektromobilitě. I proto se Volkswagen v kontextu nutného snížení nákladů momentálně zaobírá tím, jak do budoucna využít své továrny v Drážďanech i Osnabrücku. Zájem čínských kupců se může jevit jako vhodná příležitost.

Propouštění nebude, slíbil Volkswagen. I tak zruší 35 tisíc pracovních míst

„Pro některé naše závody hledáme optimální využití. Cílem ale musí být životaschopná řešení, která zohlední zájmy společnosti Volkswagen i zaměstnanců,“ uvedl na dotaz agentury Reuters tiskový mluvčí automobilky a odmítl konkrétně komentovat spekulace o možném prodeji Číně.

Pro Čínu příležitost, pro ostatní značky komplikace

Pro ostatní značky aut by však čínská výroba v Německu mohla znamenat další komplikaci a ohrožení pro jejich konkurenceschopnost. Řada čínských výrobců totiž koncovým zákazníkům nabízí oproti německé či třeba francouzské konkurenci o mnoho přívětivější ceny.

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

Vztah Německa a Číny byl při pohledu do minulosti dlouhá léta poměrně pozitivní. Ekonomiky obou zemí se výrazně propojily během funkčního období kancléřky Angely Merkelové. Řada německých firem před lety využívala obrovský čínský trh pro svůj export. I dnes je čínský trh pro německé podniky důležitý. Týká se to právě i německého Volkswagenu, který se v Číně léta těší obrovské popularitě, jež ale začíná pozvolna uvadat.

Výrazně napovědět mají i únorové volby

V posledních měsících se i vztahy obou států ochladily. Současná německá koalice totiž tlačí na to, aby se německá závislost na čínském trhu a Číně obecně co možná nejvíce zredukovala. Německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková kupříkladu označila čínského prezidenta Si Ťin-pchinga za diktátora a Čínu obecně za obrovského soupeře.

VeRuna skončila. Volkswagen po 34 letech zastavil výrobu svého cik-cak motoru

Agentura Reuters ale píše, že konečné rozhodnutí se bude mimo jiné odvíjet od voleb, které se v Německu odehrají již během letošního února. Čínské firmy se ale mají zároveň obávat toho, jak by je přijaly německé odbory.

Mluvčí čínského ministerstva zahraničí zároveň uvedl, že doufá, že čínským firmám bude umožněno v Německu investovat, pokud o to budou mít zájem. „Doufáme, že německá strana bude poskytovat spravedlivé a nediskriminační podnikatelské prostředí, aby čínské podniky mohly v případě zájmu investovat,“ uvedlo v komentáři pro Reuters čínské ministerstvo zahraničí.

Čína se o investice v evropském automobilovém průmyslu v posledních měsících zajímá i proto, aby se úspěšně vyhnula vysokým clům. I proto se již některé čínské automobilky rozhodly v některých levnějších ekonomikách nové fabriky na výrobu čínských aut postavit.

Týká se to třeba Maďarska či Turecka. Čínská firma Leapmotor zároveň plánuje výrobu v Polsku, a ještě letos má čínská společnost Chery Auto vyrábět elektromobily ve španělském závodě, který dříve patřil Nissanu. Dosud se ale čínské investice zaměřovaly spíše na ekonomicky slabší státy a přímo o Německu se ještě před několika měsíci spíše neuvažovalo.

Mzdové náklady VW už nyní převyšují konkurenci. Odbory přesto chtějí víc

Prodej továren čínským firmám by podle agentury Reuters pro automobilku mohlo přívětivější a finančně výhodnější řešení než jejich úplné uzavření. Za každou uzavřenou továrnu by koncern mohl získat zhruba 100 až 300 milionů eur, uzavírá Reuters.

Autor:

Vrátíme EET a bude pro všechny, říká Schillerová

Nejčtenější

Dvouúrovňové sezení v letadlech opět budí emoce. Jen varianta, brání se designér

Evropský výrobce letadel Airbus se společně se startupem Chaise Lounge zabývá myšlenkou dvouúrovňového sezení v letadlech. Někteří oceňují, že by tato konfigurace mohla přinést více pohodlí. Další...

Hordy tiktokerů následovaly influencerku do hor, úřady zalarmovaly i armádu

Spor mezi influencerkou a malými italskými lyžařskými resorty musela řešit policie a úřady zalarmovaly do pohotovosti i armádu. Středisko ve střední Itálii obvinilo neapolskou influencerku Ritu De...

Česká ekonomika je v nejlepší desítce zemí Evropské unie, ukázala analýza

Po utlumení inflace se Česko vrátilo do desítky nejzdravějších ekonomik Evropské unie. Aktuálně obsadilo devátou příčku, kde bylo naposledy v roce 2022, ukázal Index prosperity a finančního zdraví....

Brusel couvá po bouři vyvolané plány na regulaci kotlů. Jednání odložil na neurčito

Evropská komise odložila jednání o zpřísněných emisních požadavcích na kotle, kamna a krby na dřevo, dřevěné brikety a pelety. Původně k němu mělo dojít v Bruselu již tuto středu. Evropská komise ji...

Reklamy Super Bowlu se odklonily od diverzity a inkluze, ceny lámaly rekordy

Reklamy při finále play off ligy amerického fotbalu (NFL) Super Bowl byly letos charakteristické návratem na bezpečnou, známou a nostalgickou půdu. Značky se odklonily od zdůrazňování diverzity a...

Co nového na evropských kolejích. Cestující vyhlížejí jednotné jízdenky

Premium

Evropská osobní železniční doprava se stále rozšiřuje, otevírá se řada nových vlakových spojů a na klíčových trasách, včetně železniční tratě vedoucí pod Lamanšským průlivem, sílí konkurence....

16. února 2025

Nesmíme otevřít dveře dalšímu solárnímu tunelu, říká viceprezident komory

Evropské a potažmo české firmy doplácejí na přeregulovanost, byrokracii a nekonkurenční ceny na vstupech. „Ceny energií se zdaleka nevrátily na úroveň před krizí. Jsou zhruba dvojnásobné,“ říká v...

16. února 2025

Vybrali jsme si špatnou školu, lituje na konci střední školy třetina studentů

Podávání přihlášek na střední školy výrazně ovlivní budoucnost žáků a jejich potenciální kariérní směřování. Více než třetina jich na konci studia střední školy své volby lituje, odhalilo šetření...

15. února 2025

Na práci v Jihoafrické republice se stojí dlouhé fronty, místa nejsou

Jihoafrickou republiku sužuje nezaměstnanost, která patři k nejvyšším na světě. Vláda sice boj s ní označuje za jeden ze svých hlavních cílů, Jihoafričané, kteří dlouhodobě čekají na pracovní...

15. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Shodila jsem 23 kilo. Táta říkal, že se na to nedá koukat, přiznala Cibulková

Bývalá slovenská profesionální tenistka Dominika Cibulková (35) po narození dětí výrazně přibrala. V rozhovoru pro...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Kanye West a Bianca Censori se rozešli, raper zveřejnil podivný vzkaz

Raper Kanye West (47) a jeho žena Bianca Censori (30) se podle zdrojů blízkých páru rozešli a směřují k rozvodu....