Žebříček byl vydán pošesté. Po celých šest let se na prvních dvou místech pravidelně umísťují společnosti General Electric a Microsoft.
Toyota, IBM a Coca-Cola zase pokaždé byly v první desítce. Další čtyři společnosti - Wal-Mart, Dell, DaimlerChrysler a Sony, nikdy nespadly pod 30. místo.
Průzkum je založen na rozhovorech s 903 výkonnými řediteli ve 20 zemích. První otázka zní: Který podnik obdivujete nejvíce? Dále pak dotazovaní ještě říkají který podnik podle nich vytváří největší hodnoty pro akcionáře, nebo který z nich vykazuje nejvyšší integritu. Jedna z otázek se týká také efektivity řízení podniku.
Hlavní jsou akcionáři
Výsledek průzkumu ukázal, že největší váhu má stále schopnost podniku vytvářet hodnoty pro akcionáře. Fiasko řady internetových firem ze začátku desetiletí totiž ukázalo na nebezpečí důvěry v podniky, které většinou nemají šanci vytvářet větší zisky.
Velmi záleží rovněž na sociální zodpovědnosti, i když průzkum nedokázal přesně popsat, co se pod tímto termínem skrývá. Z průzkumů zcela jednoznačně nevyplynulo, že by lepší řízení podniku nutně muselo vést i k lepší finanční výkonnosti. Pověsti firem ale většinou příliš neprospívá, když jejich ředitelé berou neúměrně vysoké platy.
Jednoznačné závěry nicméně ukázala otázka integrity. Příliš mnoho firem už totiž v minulosti zažilo pád jen proto, že jim chyběla celistvost řízení.
General Electric a Microsoft si vysloužily nejvyšší známky ve většině okruhů otázek.
Nejobdivovanější podniky světa 2003 | |||
Pořadí | Podnik | Země | Odvětví |
1. | General Electric | USA | energetika |
2. | Microsoft | USA | software |
3. | Toyota | Japonsko | automobily |
4. | IBM | USA | počítače |
5. | Wal-Mart | USA | obchod |
6. | Coca-Cola | USA | nápoje |
7. | Dell Computer | USA | počítače |
8. | Berkshire Hathaway | USA | investice |
9. | DaimlerChrysler | Německo | automobily |
10. | Sony | Japonsko | elektronika |