A je to tu zas. Miliarda Indů si podle továrny bude moci ode dneška malé a úsporné auto koupit. I když ne tak docela. Od naprosté většiny lidí se budou objednávky přijímat až od druhého dubnového týdne a první pasažéry sveze pravděpodobně až někdy v létě.
Auto s motorkou pod kapotou Tata Nano, jak se skromný vůz se spíše motocyklovým motorem jmenuje, má zájemce přijít na sto tisíc rupií, což v přepočtu není ani čtyřicet tisíc korun.
Nano bude pohánět dvouválec o výkonu 33 koní, jehož maximální rychlost bude dosahovat 105 kilometrů za hodinu. S dieselovým motorem výrobce počítá až později. Zákazníci budou muset navíc oželet základní výbavu, která je u ostatních vozů běžná, jako je třeba rádio nebo klimatizace.
O vozidlo bude podle expertů velký zájem. Důkazem může být i to, že již nyní srazilo ceny ojetin v Indii až o pětinu, čemuž se mezi odborníky začalo přezdívat „Nano efekt“.
Firma Tata chce letos v Indii vyrobit a prodat padesát tisíc těchto modelů. A slibuje si, že v dalších letech jich prodá více než desetkrát tolik – půl milionu až milion kusů. Doufá, že tím spustí lavinu zájmu, jaký v padesátých a šedesátých letech nastartovaly Volkswagen a Fiat s modely Brouk a Fiat 500 a 600.
Nano je určené jen pro indický trh. Například Evropané se dočkají obdobného modelu, nazvaného Europa, který bude přizpůsoben evropským emisním a bezpečnostním normám, až později. Navíc si za něj budou muset připlatit – zřejmě bude stát až třikrát tolik.
Přeřadit na osobní auta, a k tomu ještě na extralevná, se v ochladlé globální ekonomice může vyplatit. Nejlepší vyhlídky na automobilovém trhu mají podle nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG v následujících letech Čína a právě Indie, kde je Tata trojkou na trhu.
Zákazníci podle průzkumu budou při koupi auta klást mnohem větší důraz na nízkou spotřebu (96 procent dotázaných) a cenu vozu (83 procent). Relativně nejméně je pak zajímají pobídky ke koupi nového vozu a servis.