Švédské názvy nábytku rozesmály Thajce. IKEA nabízela orální sex

  15:23aktualizováno  15:23
IKEA opět za hranicemi Švédska rozesmála nakupující. Po českém faux pas, hnědém koberci Hoven, musela tentokrát firma v Thajsku zmírnit několik názvů svých výrobků. Například postel Redalen nese název norského města, ale v thajštině zároveň znamená orální sex.

Nejeden obyvatel Thajska se při pohledu do katalogu Ikea zarděl nebo zasmál. Na snímku Ikea v Bangkoku. | foto: Profimedia.cz

O pár stránek dál v thajském katalogu zase IKEA klientovi nabízela pohlavní styk, a to velmi vulgárním pojmenováním. Měl podobu květináče s názvem Jättebra.

Nábytkář se rozhodl, že tyto neplánové žerty překročily míru slušnosti, a zakročil. Podobně se to stalo před lety v Česku, kde IKEA prodávala koberec Hoven. Když byl o něj malý zájem, opatřila ho cedulkou "Doprodej Hoven" (čtěte o neslušném hnědém koberci).

IKEA má tisíce výrobků a zároveň trvá na zachování svého originálního jazyka, při expanzi do ciziny proto někdy k únikům vulgarismů dojde. Švédštinu IKEA používá, protože ji odlišuje od ostatních. "Švédská slova jsou důležitá, značka tím získává unikátní charakter," řekla Natthita Opaspipat z týmu IKEA v Thajsku listu Wall Street Journal, který o přešlapech v této zemi informoval. IKEA otevřela první prodejnu v Thajsku loni. Obchod v Bangkoku je zároveň pátou největší prodejnou IKEA na světě.

V některých nevhodných názvech stačí, když firma v cizině v příslušném názvu změní jednu souhlásku nebo samohlásku, aby se výslovnost neshodovala s nějakou z místních nadávek. "Musíme být opatrní, některé z názvů mohou být, řekněme, trochu urážlivé," dodala Natthita.

Kuriozit bylo víc. Uprděný stolek a zásuvka Koppla

Podle marketingového odborníka české firmy Provocado Tomáše Bučiny si však IKEA s názvy výrobků ve světě zase tolik hlavu neláme. Dokladem toho je celá řada kuriózních názvů. Například v roce 2005 působil firmě obtíže při prodeji v USA stolek Fartfull (v češtině uprděný).

Fotogalerie

"Zajímavé je, že fart sice znamená švédsky jízda, ale fartfull je spíše slovní hříčka a novotvar než nějaké konkrétní slovo, ačkoliv sami Švédové mu nemají problém porozumět. Nejbližší odpovídající slovo je v tomto případě fartfylld, znamenající rychlý," řekl iDNES.cz Bučina.

"Vzhledem k tomu, že asi 90 procent Švédů rozumí anglicky, šlo v případě Fartfullu buď o naprosté přehlédnutí, nebo vtípek kohosi v marketingovém oddělení nábytkářského obra," dodal.

Legrace s názvy ale nebyla jen v USA. Češi si mohli koupit zásuvku Koppla, Dánové zase skříňku Knep, což znamená soulož. Přitom Švédové a Dánové si poměrně dobře rozumí. "Nelze se proto ubrá­nit dojmu, že někdo v mar­ke­tingu IKEA musel tušit, že skříňka Knep může způ­so­bit v Dán­sku problém," myslí si šéf Provocada.

Jiná firma, stejný mrav...

S podobnými problémy s názvy se však v době globálního obchodu nepotýká jen IKEA. Wall Street Journal upozornil, že když například britská firma Sharwood's začala v Indii prodávat novou kari omáčku Bundth, zaplavily ji telefonáty Indů, které omáčka s názvem "pr..l" zaujala. Na problém zadělalo množství jazyků v Indii, kterých je několik desítek. V tomto případě je bundth slangovým výrazem pro pozadí v pandžábštině, kterou užívá několik desítek milionů lidí. Nepomohlo ani to, že pandžábština je v Dillí jen jedním z úředních jazyků.

Historicky jsou známé i další případy. Třeba když automobilka Mitsubishi začala prodávat svůj model Pajero, nepočítala s tím, že slovo ve španělštině znamená blbec. Bing, tedy název vyhledávače od Microsoftu, zase v čínštině připomíná slovo nemoc, ale také palačinku, záleží na výslovnosti. Společnost proto předělala název na Biying, což je zkratkou čínského "you qui bi ying", neboli hledej a najdeš.

Honda v roce 2001 uvedla na trh nový automobil pod názvem Fit na asijských trzích a Fitta na evropských trzích. Jenomže ve švédštině a norštině je fitta hrubým výrazem pro ženský pohlavní orgán. Automobil se tak musel přejmenovat na Honda Jazz. Pee Cola z africké Ghany, kde se mluví mimo jiné i anglicky, by se dala slušněji přeložit jako "čůrací kola".

Některé přešlapy zřejmě jsou, nebo alespoň tak vypadají, úmyslné. Například Australané už od roku 1960 úspěšně prodávají zmrzlinu Golden Gaytime, která naráží na homosexuály. V tomto duchu ladí i televizní reklamy. Také americký McDonald's si byl v roce 2005 jistě vědom toho, že ve sloganu "Double cheeseburger? I'd Hit It," je dovětek I'd Hit It slangovou frází, která říká, že někdo někoho dostane do postele.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Lidé jsou na slevách závislí jak na cukru, řekl šéf H&M. Omezí je

Logo H&M

Zboží švédského oděvního řetězce H&M si Američané zvykli často nakupovat ve slevách. Nový šéf v USA Martino Pessina to...

Zdravotní péče od Bezose. Amazon nabízí nemocniční pokoj za 6,5 milionu

Zdravotní pokoj MedModular od společnosti EIR Healthcare

Elektronický obchod Amazon dál rozšiřuje své pole působnosti. Kromě elektroniky, vánočních dárků nebo třeba malých...

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

Najdete na iDNES.cz