Tradiční český maloobchod prošel během pandemie znovuzrozením. Zákazníci zůstávali častěji doma, začali více vařit, a proto pro ně bylo pohodlnější nakupovat průběžně v blízkosti jejich bydliště, tedy v menších obchodech.
Síť maloobchodních prodejen Můj obchodfunguje na celém území České republiky již od roku 2012. |
Velkoobchod Makro, který má zhruba dvacetiprocentní podíl na tradičním trhu, vnímá, že má tato změna v nákupním chování trvalejší charakter.
„Český maloobchod má na trhu své nezastupitelné místo, z toho důvodu stojí za to ho dále rozvíjet. Naše řešení pro podporu tradičního maloobchodu v ČR je partnerská aliance Můj obchod. Díky tomu jsou menší obchody schopné lépe konkurovat modernímu retailu svým vzhledem i kvalitou služeb,“ vysvětluje Miroslav Pácl, vedoucí aliance Můj obchod.
Koncept Můj obchod neustálé rozšiřuje nabídku služeb, jež velkoobchod svým partnerům v rámci aliance nabízí. Kromě běžného zboží může zákazník využít také služeb cash back, možnost zaplatit složenku, zapojení do výdejní sítě Zásilkovny nebo sortiment léků a výživových doplňků.
Rychlé občerstvení v prodejně
Kromě přidávání nových doplňkových služeb patří mezi další aktuální trendy v českém maloobchodě také prodlužování otevírací doby či velmi rychlý rozvoj kategorie takzvaných „Ready to eat“ a „Ready to heat“ artiklů.
Příkladem jsou hotová chlazená jídla a polévky, mražené pokrmy, instantní jídla v kelímku, která se pouze zalijí vodou a jsou připravená ke konzumaci, a taktéž konzervovaná jídla, jež se jen ohřejí.
Můj obchod |
„Budoucnost městských obchodů vidíme ve spojení maloobchodní prodejny s fastfoodem. Růst bude počet artiklů, jako jsou sendviče, obložené bagety, saláty, a budou se objevovat i teplé pulty. V menších městech a na venkově budou změny pozvolnější a sortiment bude více zaměřen na základní suroviny. Ale i zde počítáme s přibýváním polotovarů a hotových jídel jak v mraženém sortimentu, tak v čerstvém,“ popisuje Pácl budoucnost českého maloobchodu.
Partnerům nyní Makro nabízí dvě formy zapojení do aliance Můj obchod – základní zelenou úroveň a od roku 2020 nově představenou černou úroveň spolupráce.
Loni skončilo nejméně vesnických prodejen, pomohla modernizace |
„Obě varianty se od sebe liší nastavením obchodních podmínek, které jsou ve vyšší úrovni pro partnery výhodnější jak z hlediska nákupních podmínek, tak například v oblasti investic Makro do brandingu obchodu,“ doplňuje Pácl.
Nyní je součástí sítě Můj obchod celkem 585 prodejen po celé České republice. A makro očekává, že na podzim tohoto roku jejich počet překročí hranici 600.