Mühl: Najít v Indii dodavatele je úspěch

  11:44
Mladoboleslavská automobilka chce letos zdvojnásobit v Indii montáž škodovek. Její šéf výroby a logistiky hovoří o tom, jak je těžké cokoli v druhé nejlidnatější zemi dohodnout a organizovat. "Zájmů různých skupin je mnoho, na rozvoj země chybějí peníze," říká Horst Mühl.

Představení nové Škody Fabia na autosalonu v Dillí. | foto: Škoda AutoiDNES.cz

Kdy budete dělat auto za sto tisíc rupií, tedy 45 tisíc korun, stejně jako indická automobilka Tata Motors?
Nikdy. Škoda dělá technicky vyspělé a bezpečné vozy, které za sto tisíc rupií prostě nejde vyrábět.

Co zamýšlené koncernové mini auto UP! a Indie? Není to cesta, jak na trhu uspět?
UP! je velmi dobrý nápad, ale pořád je to koncept, jehož výroba nebyla odsouhlasena. Já myslím, že to auto potřebujeme, jak Volkswagen, tak Škoda. Potřebujeme vůz pro všechny segmenty trhu. A možná může být základem nabídky i na rozvíjejících se trzích, jako je Indie, Čína nebo Rusko. Ale stále se detailně zkoumá, zda je jeho výroba ze všech hledisek vhodná.

Dostáváte při montáži automobilů v Indii pobídky od místní vlády?
Kromě sníženého cla na dovoz dílů, z nichž auta montujeme, žádné pobídky nečerpáme. Čím více tady ale výrobu lokalizujeme, tím víc budeme moci žádat. Na konci tohoto roku by Volkswagen měl otevřít novou svařovnu a lakovnu ve městě Puna, kde se budou vyrábět také nové fabie, což produkci zase více "poindičtí“. Továrna by mohla vyrábět až 120 tisíc vozů ročně, takže máme v prodejích kam růst.

Jak daleko jsou továrna v Puně a škodovácká montovna v Aurangabádu od sebe vzdáleny?
Asi tři sta kilometrů. Na první pohled to není daleko, ale cesta je mezi nimi hrozná. Infrastruktura je teď pro indickou ekonomiku téma číslo jedna. Musí se podstatně zlepšit. Silnice mají malou kapacitu, jsou rozbité a nefunguje ani železnice. Mezi Punou a Aurangabádem nám jezdí asi padesát velkých kontejnerů, což by normálně byla výborná zakázka pro dráhy. Ale všechno musíme vozit náklaďáky.

Kolik místních dodavatelů máte?
Teď to nevypadá úplně dobře a jejich počet musíme podstatně zvětšit. Zatím máme z Indie jen pneumatiky, kola, baterii a několik drobných dílů, například klakson. Ten tady musí něco vydržet (smích). V Indii ale máme teď tým lidí, jejichž úkolem je navázat spolupráci s dalšími dodavateli. To je zásadní předpoklad úspěchu. Ale není snadné dobré firmy najít. U fabie bychom se do dvou let chtěli dostat na více než třicetiprocentní podíl dílů, které budou pocházet z Indie.

Máte zkušenosti také s výrobou v Číně. Je to v Indii horší?
Ano. V Číně vše řídí centrální vláda. Když naplánuje silnici, do roka se po ní dá jezdit. Indická demokracie je sice dobrá, ale zájmů různých skupin je tolik, že se těžko něco dohodne. Zorganizovat tady cokoli je opravdu těžké. Silnou pozici mají navíc lokální vlády a na potřebnou infrastrukturu chybí "centrální“ peníze.

V Indii začínáte prodávat novou fabii. Na jaký segment trhu míří?
Fabia je tady střední třída, pracovně jsme kategorii pojmenovali super hatchback. Na indickém trhu jsme s octavií dosud byli jen ve velmi úzkém segmentu luxusních vozů. Jenže v Indii je všechno orientované na cenu. Pro představu: auto, které tady stojí dva miliony rupií (asi 850 tisíc korun, pozn. red.), si může dovolit přibližně dva tisíce lidí. Z více než miliardy Indů!

Kolik Indů by si mohlo koupit fabii, která na místní trh míří za přibližně 230 tisíc korun?
Příští rok chceme prodat přes 15 tisíc vozů. Trh je pochopitelně větší, ale chvíli bude trvat, než se na něm fabie zažije. Celý segment zdejší střední třídy představuje příležitost prodat asi dvě stě tisíc vozů ročně. A o toto množství se musí podělit všechny automobilky.

Některé statistiky ale tvrdí, že v Indii žije asi 300 milionů lidí patřících ke střední třídě. Proč je tedy prostor prodat jen 200 tisíc aut?
Jenže co je střední třída? Tu indickou rozhodně nemůžete vidět třeba jako českou nebo německou. I když je cena fabie pro indický trh maximálně snížena, člověk ze zmiňované třídy na ni mít nebude.

Jací jsou přímí konkurenti fabie na indickém trhu?
Ford Fiesta a Tata Indica. Sedan střední třídy má na trhu také Toyota.

Proč v Indii neprodáváte kombíky?
Nikdo je nekupuje. Zkusili jsme to s octavií typu kombi, ale neúspěšně. Teď si necháváme dělat studii na prodej fabie typu kombi a třeba se tady za rok objeví.


Kdo je Horst Mühl (60)

Člen představenstva a šéf výroby a logistiky Škoda Auto sbíral zkušenosti s výrobou po celém světě. Před svým příchodem do mladoboleslavské automobilky v roce 2005 působil jako technický viceprezident továrny FAW-Volkswagen v čínském Changchunu, řídil továrnu také v Sarajevu. V roce 2005 vystřídal Mühl ve funkci Karla-Güntera Büschinga a zároveň se vrátil do známého prostředí. V Mladé Boleslavi totiž pracoval již v době, kdy se tam vyráběly modely Favorit a Felicia. V letech 1992 až 1996 byl vedoucím logistiky a následně výroby. Mühl začínal v plánování výroby ve Wolfsburgu, pracoval v továrně TAS Sarajevo a vedl také závod na výrobu agregátů v Salzgitteru. Je vyučeným nástrojařem a po následném večerním studiu nastoupil do Volkswagenu. Mühl je ženatý a má dvě děti.


Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si s hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Palubní personál rakouských aerolinek stávkuje, dotýká se to i spojů s Prahou

28. března 2024  16:39

V Rakousku ve čtvrtek začala 36hodinová stávka palubního personálu aerolinek Austrian Airlines...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...