Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firma vyvinula „náramky štěstí“. Nadřízení poznají, jak se zaměstnanec cítí

Šťastný zaměstnanec platí za základ prosperující firmy. Práce z domova však mentálnímu zdraví člověka příliš nepřidává. Technologické firmy proto vyvíjejí způsoby, jak překonat fyzickou vzdálenost zaměstnavatele a zaměstnance. Jedním z nich je jednoduchý náramek se „šťastným a smutným“ tlačítkem.
Fotogalerie3

Náramek Moodbeam | foto: moodbeam.co.uk

Na první pohled lze silikonový náramek firmy Moodbeam zaměnit za ten, který sleduje srdeční tep člověka při fyzické námaze, píše BBC. Technologie společnosti však neměří fyzické zdraví, ale to mentální.

Základem je jednoduchý princip. Pokud se zaměstnanec cítí v určitý den šťastný, stiskne žluté tlačítko na náramku, pokud je naopak smutný, zmáčkne modrý knoflík.

Produkt je určený pro společnosti, které chtějí pravidelně sledovat psychické rozpoložení zaměstnanců pracujících z domova. Nošení náramků je ve firmách dobrovolné. Manažeři si zpětně mohou projít nashromážděná data, aby zjistili, jak se vyvíjel psychický stav pracovníka během pracovního týdne.

V kancelářích mají nadřízení možnost sledovat a částečně i vydedukovat, co se „uvnitř zaměstnance“ odehrává za myšlenkové pochody. Jsou schopni více méně rozpoznat, jak se pracovník cítí. Home office však tento typ kontroly znemožňuje. A to je podle firmy Moodbeam důvod, proč náramek vznikl.

„Podniky se snaží dostat do kontaktu se zaměstnanci pracujícími z domova. Tímto způsobem se mohou zeptat třeba pěti set zaměstnanců, ‚jsi v pořádku?‘ aniž by u toho museli nadřízení zvedat telefon,“ říká spoluzakladatelka Moodbeam Christina Colmer McHugh.

Jak bylo ve škole?

McHugh přišla s nápadem tohoto produktu ve chvíli, kdy zjistila, že se její dceři nedaří ve škole. Chtěla zkrátka vytvořit něco, čím by jí dítě mohlo rychle sdělit, jak se cítí.

Šéf volá o víkendu i na dovolenou. Europoslanci navrhují právo odpojit se

BBC však zmiňuje jedno konkrétní úskalí „šťastného náramku“, které souvisí právě s prvotní myšlenkou zakladatelky Moodbeamu. Věta „Jak bylo ve škole?“ patří mezi teenagery k těm méně oblíbeným. Stejně jako se člověk v pubertě nerad dělí o své pocity se svou matkou či otcem, tak nejspíš ani zaměstnanec neříká zaměstnavateli vše, co má na srdci.

Ti zaměstnanci, kteří již měli možnost produkt vyzkoušet, ho podle McHugh ocenili. Mimo jiné má náramek podle zakladatelky firmy nahradit anonymní ankety mezi zaměstnanci. „Od anonymních údajů jsme přešli k těm identifikovatelným poté, co studie zjistily, že lidé v tomto ohledu chtějí být identifikováni,“ uvádí McHugh.

Úzkost brzdou úspěchu

Mezi společnosti, které produkt Moodbeam využívají, je i britská charitativní organizace Brave Mind. „Jeden člen týmu se nacházel na nepohodlném místě, potýkal se s obrovským pracovním vytížením, byl rozčarovaný z toho, co se děje,“ říká za společnost Brave Mind Paddy Burtt. „Není to něco, na co by si sám od sebe stěžoval. Nevěděli bychom o tom, pokud bychom neměli k dispozici data.“

Nejste ve své práci šťastní? Najděte si novou na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz

O psychických dopadech práce z domova se čím dál častěji mluví jako o možné brzdě hospodářství. Podle Světové zdravotnické organizace stojí deprese a stavy úzkosti globální ekonomiku jeden bilion dolarů za rok. Nutno říct, že toto číslo vychází z dat z předpandemického období. Předpokládá se, že lockdowny a home office problém ještě zhoršily.

Město chytré jak horákyně. Moderních technologií se nemusíme bát

Podle dat průzkumu Život během pandemie agentury P&Q Research a iniciativy IDEA AntiCovid se výskyt příznaku alespoň středně těžké deprese či úzkosti stabilně drží na úrovní deseti procent dospělých Čechů a Češek už od května. Hůř jsou na tom těžce ekonomicky zasažení lidé, ale třeba i ženy s dětmi na distanční výuce. „U nich působí aktuální nastavení výuky, protože v dobách návratu k prezenční výuce se jejich stav zlepšuje,“ uvádí k tomu autor průzkumu Daniel Prokop.

Virtuální dojíždění

Moodbeam není jedinou firmou, která se snaží vymyslet způsob, jak lépe propojit zaměstnance se zaměstnavateli během pandemie. Například sanfranciskou mobilní aplikaci Modern Health používá již 190 společností na světě. 

Aplikace funguje tak, že v ní zaměstnanec vyplní krátký dotazník o svém psychickém zdraví. Výsledky dotazníku ho dovedou k personalizovanému plánu duševní péče. Ten může zahrnovat videohovor s expertem, nebo sestavení digitálního meditačního plánu. Společnost Microsoft zas do své videokonferenční aplikace Teams nastavila možnost „virtuálního dojíždění“.

Velké americké řetězce zaplatí zaměstnancům za očkování proti koronaviru

Toto nastavení má lépe oddělit pracovní a osobní život člověka. Když se den chýlí ke konci, obdrží uživatel oznámení. Software ho zároveň vyzve, aby prošel řadou aktivit, jako je přidání nevyřízených úkolů do seznamu úkolů na další den. Součástí je i krátká rekapitulace toho, jak se zaměstnanec daný den cítil, a řízená meditace pomocí aplikace.

„Nikdo nemá rád dojíždění, ale v našem průzkumu jsme zjistili, že si lidé cení kognitivního oddělení práce a soukromého života,“ popisuje za Microsoft Kamal Janardhan.

Mluvit o duši s počítačem

I přes podobné iniciativy mnoho problémů práce z domova přetrvává. Odborníci na lidské zdroje varují před domněnkou, že by technologie mohly jednoduše zalepit všechny díry, které home office způsobuje. Člověk zkrátka nemůže mluvit o svém duševním rozpoložení s počítačem. 

„Zaměstnavatelé se musí snažit snižovat pocit izolace zaměstnanců, kteří pracují domova, tak, že budou budovat pocit sounáležitosti a komunity,“ uvádí Chris Rowley, profesor řízení lidských zdrojů z londýnské univerzity.

Autor:

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Ekologická noční můra. V Česku vznikají zařízení na maření přebytečné energie

V Česku v budoucnu mají vzniknout zařízení na maření přebytečné energie. Distributoři za poslední rok evidovali výrazný nárůst počtu žádostí o jejich připojení do distribučních sítí, uvedl server...

Minus dvanáct milionů. Majitel Brašnářství Tlustý nakonec dovedl firmu ke krachu

To, co majitel pražského Brašnářství Tlustý Ivan Petrův předvídal v srpnu, se nyní naplnilo. Firma míří do insolvenčního řízení, vyplývá z dokumentů zveřejněných v insolvenčním rejstříku. Starou...

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

16. ledna 2025  18:59,  aktualizováno  19:15

Nová zelená úsporám pro domácnosti je diskriminační, tvrdí komora

Nové nastavení dotací programu Nová zelená úsporám (NZÚ) na pořízení obnovitelných zdrojů energie pro domácnosti v Česku je podle oborových zástupců diskriminační, nevyvážené a špatně nastavené....

16. ledna 2025  11:15,  aktualizováno  17:06

Záloha petek nanečisto. Lidé vrátili do Kauflandu a Lidlu více než 1,4 milionu obalů

Během necelých dvou let fungování pilotního projektu zpětného odběru PET láhví a plechovek přinesli zákazníci do prodejen Kaufland a Lidl více než 1,4 milionů obalů. Plošné zálohování v Česku chystá...

16. ledna 2025  16:20

Mironet chce zpátky svůj slogan. Zahájil soudní spor s polským Allegrem

Společnost Mironet žaluje polské Allegro za nekalé soutěžní jednání kvůli reklamnímu sloganu. Ve čtvrtek začalo první stání u městského soudu na Praze 2. Předmětem sporu je reklamní slogan, který...

16. ledna 2025  15:19,  aktualizováno  15:45

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...

Sebevraždu jsem měl naplánovanou do detailů, líčí lékař Tomáš Šebek

Premium Kdyby nešel na medicínu, možná by letěl chirurg Tomáš Šebek na Mars. Tvrdí, že si umí zorganizovat čas, baví ho...