Izraelská firma je lídrem v chytré navigaci. Nyní chce silnice bez řidičů

  14:00aktualizováno  14:00
Ještě před deseti lety se o izraelské technologické firmě Mobileye mluvilo jako o startupu. Koncept chytrých kamer profesora Šašuy se však ujal a společnost se stala lídrem na trhu v navigačních systémech pro osobní vozy. Před dvěma roky ji za 15,3 miliardy dolarů koupil americký Intel a její expanze tak pokračuje. Nyní pracuje na systémech pro kompletně samořiditelná auta.

Testovací vůbec pro chytré systémy společnosti Mobileye. | foto: Profimedia.cz

Z kufru bílého vozu ve vývojovém centru izraelské technologické společnosti Mobileye trčí kabely napojené na počítače, které zaplnily celý zavazadlový prostor. Na zadním sedadle to vypadá podobně a prostor po řidičově pravé ruce obsadila LCD obrazovka. Opravdu s tímhle autem člověk může na silnici?

Skutečnost je taková, že tenhle vůz se bez člověka obejde. Řídí totiž sám. „Pokud chceme eliminovat dopravní nehody, musíme se řidičů zbavit úplně,“ sebejistě prohlašuje obchodní ředitel Mobileye pro východní Evropu Raz Peleg. „Hned to nepůjde, ale blížíme se k cíli a jednou k tomu dojde,“ dodává obklopen tuctem vozů, z nichž jedním je česká škodovka.

Stamiliardový obchod: Intel koupí lídra samořiditelných technologií

„Profesor Amnon Šašua přišel v roce 1999 s nápadem, že prostor lze snímat pouze jednou kamerou, do té doby to byla teoretická věda,“ popisuje Peleg začátky firmy, kterou před dvěma lety koupil americký Intel za 15,3 miliardy dolarů.

Vozovku dnes prostřednictvím kamer a chytrých čipů EyeQ od Mobileye pozoruje 32 milionů aut po celém světě, firma je tak lídrem ve svém oboru. Svůj produkt dodává do nových automobilů značek BMW, Volvo či Audi.

Pro Opel či Volvo navrhla před lety systém udržující vozidlo v jízdním pruhu. Pro nové BMW řady 7 vyvinula automatické přepínání dálkových světlometů. Kamerový systém, který za jízdy vyhodnocuje stav a okolí silnice, lze však instalovat i do starších vozů.

Fotogalerie

Pro auta i pro autobusy

Poslední generace čipových kopilotů sdílí data s ostatními moderně vybavenými vozy a v reálném čase vyhodnocují zácpy, kolony i blížící se překážky na plánované trase. Na ty v případě kolize upozorní ne zrovna příjemným pípáním.

Pokud hrozí srážka s překážkou či člověkem, umí vůz zcela zabrzdit. Systémy od Mobileye také dokážou napodobit lidské chování – jeho vzorce zaznamenají matematickou formulí, kterou si pamatují. Reakce systému od Mobileye se tak trh od trhu liší podle návyků tamních řidičů. O vše se stará umělá inteligence a její záznam lze případně použít i u soudu.

Pro případ, kdy kamerové oči od Mobileye hůře vidí – třeba za hustého deště nebo mlhy, systém využívá neustále aktualizované mapy. Od té doby, co chytrého kopilota využívají miliony vozů na evropských silnicích, nehodovost podle společnosti klesá. Jen v Evropě odhadují snížení počtu nehod během let 2010 až 2020 na polovinu.

Po Jeruzalémě, kde vývojové centrum Mobileye sídlí, se šušká, že s lidskými řidiči se do budoucna nepočítá. Německá automobilka BMW chce svůj první automobil bez řidiče ve spolupráci s firmou Mobileye uvést na trh v roce 2021. Volkswagen o dva roky později představí autonomní taxi s izraelskou technologií.

BMW přitom technologie Mobileye využívá již od roku 2007. Společně s americkým koncernem General Motors a švédským Volvem je začala do svých vozů instalovat jako první. „Trvalo nám osm let, než jsme prodali svůj první výrobek,“ vzpomíná na začátky Mobileye Peleg. Dnes má jeho firma 90 procent trhu.

Další projekt společnosti Mobileye s názvem Shield+ je určen pro autobusy pohybující se ulicemi. „Kamery neupozorňují na chodce, kteří se pohybují dále od vozovky, ale systém o nich ví. A v okamžiku, kdy hrozí jejich střet s vozidlem, před nimi varují,“ pokračuje Peleg.

Zakladatel Mobileye Šašua poznatky svého výzkumu rozšiřuje ve své mladší firmě OrCam. I ona zpracovává data pořízená kamerou, nicméně ta je umístěna na speciálních brýlích. Popis toho, co snímá, vzápětí reproduktor šeptá do ucha majiteli brýlí. Náhradní oči tak díky ní dostanou lidé, kteří mají problémy se zrakem. Díky čtečce se zabudovanou umělou inteligencí od stejné firmy si již dnes mohou přečíst noviny nebo elektronickou poštu.

Akrichní video: Systém varuje řidiče před srážkou

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Další z rubriky

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Najdete na iDNES.cz