Práce ve skladu Mall.cz začíná řízeným chaosem. Balík se zrodí za 30 minut

  5:00aktualizováno  5:00
Na začátku je chaos, na konci zalepení krabic a předání balíků dopravcům. Mezitím kilometry spletitých cest po pásech automatických linek. Obří sklad e-shopu Mall.cz u Prahy řídí lidé i počítače. Každá zásilka má být připravena do desítek minut.

Cesta balíků, které si lidé z Česka, ale i Slovenska a dalších zemí objednají z e-shopu Mall.cz, skutečně začínají chaosem. „Máme takzvaný systém chaotického uskladnění zboží. Vycházíme z toho, že lidé jsou líní a dávají zboží do nejbližší volné lokace, určené pro daný typ zboží,“ říká s jistou dávkou nadsázky ředitel logistiky Pavel Knap.

Jakmile kamiony vychrlí palety s bednami výrobků, které zákazník vidí v internetovém obchodu, vrhají se na ně pracovníci ve výstražných, žlutě zářících vestách. V přízemním bludišti regálů pak krabice otevírají a zboží nosí do regálů. Svou pevnou adresu zboží nemá. Jednou ho položí doleva, podruhé doprava, jindy o uličku dál. Na tom nesejde. 

Dost zvláštní začátek na to, že každá objednávka musí být na konci své pouti v balíčku vyskladněna v řádu desítek minut.

Fotogalerie

Přesto, systém, který celou logistiku řídí, dobře ví, do kterého skladu skladník krabici dal. A později pro ni pošle. 

Ať už jde o krabici stavebnice, pánev nebo mobilní telefon, další zastávka zboží bude ve vyšších patrech skladu. Ve spletité změti pojízdných pásů se tam zboží míjí nebo potkává, a nakonec kompletuje do konkrétních objednávek. Takzvaní „pickeři“ neboli operátoři přitom nevědí, co v balíčku bude. Se skenerem v ruce vybírají z regálu stejné položky pro objednávky více klientů. Umísťují je na pásy, aby se zboží jinde potkalo s další položkou ze stejné objednávky zákazníka.

„Umíme dát jednomu člověku objednávku jen pro jednoho zákazníka, ale bude lítat po celém skladu a efektivita půjde dolů,“ vysvětluje Martin Dušek, interní auditor a školitel. Zboží je totiž rozstrkáno po celém skladu o rozloze sedmi fotbalových hřišť. A není ho málo. V ceně peněz zhruba za 1,5 miliardy korun. V halách je skladem 160 tisíc druhů zboží, a to bez barevných variant a různých velikostí v případě módy.

Víc balíků, víc na výplatnici

Každou jednotlivou dávku (cesta, při níž skladník z regálů vybere zboží do více objednávek) by měl dotyčný zvládnout asi za 15 minut. Na některých pozicích jsou pracovníci skladu placeni podle úkolů.

„Fungujeme tady na bázi smlouvy o dílo. Lidé jsou placeni od počtu zabalených kusů,“ ukazuje Pavel Knap na stanoviště v horním patře skladu, kde už zboží ve frontě čeká na to, až je pracovníci zabalí do kartonové krabice a polepí adresou zákazníka. Odměna je odstupňována také podle toho, kolik kusů má objednávka,“ dodal. Podrobnosti o platech však nesdělil.

Poštovné zdarma po tři dny. E-shopy prodlužují předvánoční lákadlo

V průměru v každém balíčku končí zhruba 2,5 kusu zboží, ale historicky se najdou případy, kdy se v Jirnách pořádně zapotili. Pamatují si například na objednávku 720 pracích prášků. Objednávají totiž i firmy, přestože tvoří jen zlomek obratu. Knap tento podíl odhadl na 2 až 5 procent.

Kompletace jednokusové zásilky pro zákazníka trvá kolem půl hodiny, u komplikovanějších dodávek o více kusech se čas protáhne až na 1,5 hodiny.

Celoročně pracuje ve skladu 220 kmenových zaměstnanců a až 50 externistů. K nim se podle potřeby přidává dalších až 350 brigádníků. Vánoční špičku obstarává na 600 lidí, kteří v několika směnách zajišťují nonstop provoz.

Přestože chybí řidiči, dělníci, skladníci a řidiči vysokozdvižných vozíků, Mall.cz ujišťuje, že špičku zvládne. „To nejhorší, co může nastat, je, že se zaseknou dopravci a začne se nám tu hromadit zboží. Nechci ale malovat čerta na zeď,“ říká Knap. Firma však musí dopředu řešit i to, kam by hromadící se zboží v případě kolapsu dopravců dávala. Pomoci by mohly i návěsy.

Sklad v Jirnech u Prahy otevřel v roce 2015, loni se dočkal rozšíření a teď je jedním z největších skladů v ČR. Denně předá do rukou dopravců 60 tisíc kusů zboží, ve špičce kolem 30 tisíc balíčků. Míří odtud zboží domů ke klientům z Česka, Polska či Slovenska.

Počítač skladníkem

„Do budoucna máme v plánu podobné distribuční centrum otevřít i pro Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko, protože obrat našich zahraničních poboček letos poprvé překonal obrat České republiky, která je stále nejsilnějším hráčem ve skupině Mall,“ uvedl Knap.

Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

Množství zboží na skladě určuje řada faktorů. Kromě obchodníků, kteří někdy nakoupí výhodně zboží po kamionech, jsou to počítače. Nejrůznější algoritmy rozhodují o tom, kdy a co se objedná. Stroj sám zadá příkaz k nákupu od dodavatele třeba ve chvíli, kdy počet skladových položek spadne pod určitou hranici, třeba 50 kusů.

Automatizace linek nahradila ruční práci, kterou dříve vykonávaly stovky lidí, ale také umožnila rozšířit služby. Podle Knapa bylo díky tomu možné například garantovat doručení v den objednání. Firma si pochvaluje i sobotní doručování, které spustila poprvé loni. „Je tam zajímavý vývoj. Všichni velcí hráči na trhu říkali, že to nebude mít úspěch,“ dodal Knap.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Vlastní stravenky nestačí. Lidl chce ovládnout i bezkontaktní placení

Nová berounská prodejna Lidl je první svého druhu ve střední a východní Evropě.

V Lidlu si nakoupíte nejen jídlo nebo tričko či něco na zahradu, ale zaplatit můžete i jejich stravenkami. V budoucnu...

Drahé ozdravení. Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank dostanou 127 miliard

Sídlo Deutsche Bank ve Frankfurtu (25. dubna 2019)

Generální ředitel Deutsche Bank Christian Sewing spěchá s přípravou záložního plánu, kterým chce postavit na nohy...

Ošklivé je krásné. Crocsy berou na milost i nároční teenageři

Ilustrační snímek

Mladí spotřebitelé se chtějí odlišovat. Upouští od konvenční krásy a trendů a investují do pohodlných produktů. I díky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz