Práce ve skladu Mall.cz začíná řízeným chaosem. Balík se zrodí za 30 minut

  5:00aktualizováno  5:00
Na začátku je chaos, na konci zalepení krabic a předání balíků dopravcům. Mezitím kilometry spletitých cest po pásech automatických linek. Obří sklad e-shopu Mall.cz u Prahy řídí lidé i počítače. Každá zásilka má být připravena do desítek minut.

Cesta balíků, které si lidé z Česka, ale i Slovenska a dalších zemí objednají z e-shopu Mall.cz, skutečně začínají chaosem. „Máme takzvaný systém chaotického uskladnění zboží. Vycházíme z toho, že lidé jsou líní a dávají zboží do nejbližší volné lokace, určené pro daný typ zboží,“ říká s jistou dávkou nadsázky ředitel logistiky Pavel Knap.

Jakmile kamiony vychrlí palety s bednami výrobků, které zákazník vidí v internetovém obchodu, vrhají se na ně pracovníci ve výstražných, žlutě zářících vestách. V přízemním bludišti regálů pak krabice otevírají a zboží nosí do regálů. Svou pevnou adresu zboží nemá. Jednou ho položí doleva, podruhé doprava, jindy o uličku dál. Na tom nesejde. 

Dost zvláštní začátek na to, že každá objednávka musí být na konci své pouti v balíčku vyskladněna v řádu desítek minut.

Fotogalerie

Přesto, systém, který celou logistiku řídí, dobře ví, do kterého skladu skladník krabici dal. A později pro ni pošle. 

Ať už jde o krabici stavebnice, pánev nebo mobilní telefon, další zastávka zboží bude ve vyšších patrech skladu. Ve spletité změti pojízdných pásů se tam zboží míjí nebo potkává, a nakonec kompletuje do konkrétních objednávek. Takzvaní „pickeři“ neboli operátoři přitom nevědí, co v balíčku bude. Se skenerem v ruce vybírají z regálu stejné položky pro objednávky více klientů. Umísťují je na pásy, aby se zboží jinde potkalo s další položkou ze stejné objednávky zákazníka.

„Umíme dát jednomu člověku objednávku jen pro jednoho zákazníka, ale bude lítat po celém skladu a efektivita půjde dolů,“ vysvětluje Martin Dušek, interní auditor a školitel. Zboží je totiž rozstrkáno po celém skladu o rozloze sedmi fotbalových hřišť. A není ho málo. V ceně peněz zhruba za 1,5 miliardy korun. V halách je skladem 160 tisíc druhů zboží, a to bez barevných variant a různých velikostí v případě módy.

Víc balíků, víc na výplatnici

Každou jednotlivou dávku (cesta, při níž skladník z regálů vybere zboží do více objednávek) by měl dotyčný zvládnout asi za 15 minut. Na některých pozicích jsou pracovníci skladu placeni podle úkolů.

„Fungujeme tady na bázi smlouvy o dílo. Lidé jsou placeni od počtu zabalených kusů,“ ukazuje Pavel Knap na stanoviště v horním patře skladu, kde už zboží ve frontě čeká na to, až je pracovníci zabalí do kartonové krabice a polepí adresou zákazníka. Odměna je odstupňována také podle toho, kolik kusů má objednávka,“ dodal. Podrobnosti o platech však nesdělil.

Poštovné zdarma po tři dny. E-shopy prodlužují předvánoční lákadlo

V průměru v každém balíčku končí zhruba 2,5 kusu zboží, ale historicky se najdou případy, kdy se v Jirnách pořádně zapotili. Pamatují si například na objednávku 720 pracích prášků. Objednávají totiž i firmy, přestože tvoří jen zlomek obratu. Knap tento podíl odhadl na 2 až 5 procent.

Kompletace jednokusové zásilky pro zákazníka trvá kolem půl hodiny, u komplikovanějších dodávek o více kusech se čas protáhne až na 1,5 hodiny.

Celoročně pracuje ve skladu 220 kmenových zaměstnanců a až 50 externistů. K nim se podle potřeby přidává dalších až 350 brigádníků. Vánoční špičku obstarává na 600 lidí, kteří v několika směnách zajišťují nonstop provoz.

Přestože chybí řidiči, dělníci, skladníci a řidiči vysokozdvižných vozíků, Mall.cz ujišťuje, že špičku zvládne. „To nejhorší, co může nastat, je, že se zaseknou dopravci a začne se nám tu hromadit zboží. Nechci ale malovat čerta na zeď,“ říká Knap. Firma však musí dopředu řešit i to, kam by hromadící se zboží v případě kolapsu dopravců dávala. Pomoci by mohly i návěsy.

Sklad v Jirnech u Prahy otevřel v roce 2015, loni se dočkal rozšíření a teď je jedním z největších skladů v ČR. Denně předá do rukou dopravců 60 tisíc kusů zboží, ve špičce kolem 30 tisíc balíčků. Míří odtud zboží domů ke klientům z Česka, Polska či Slovenska.

Počítač skladníkem

„Do budoucna máme v plánu podobné distribuční centrum otevřít i pro Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko, protože obrat našich zahraničních poboček letos poprvé překonal obrat České republiky, která je stále nejsilnějším hráčem ve skupině Mall,“ uvedl Knap.

Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

Množství zboží na skladě určuje řada faktorů. Kromě obchodníků, kteří někdy nakoupí výhodně zboží po kamionech, jsou to počítače. Nejrůznější algoritmy rozhodují o tom, kdy a co se objedná. Stroj sám zadá příkaz k nákupu od dodavatele třeba ve chvíli, kdy počet skladových položek spadne pod určitou hranici, třeba 50 kusů.

Automatizace linek nahradila ruční práci, kterou dříve vykonávaly stovky lidí, ale také umožnila rozšířit služby. Podle Knapa bylo díky tomu možné například garantovat doručení v den objednání. Firma si pochvaluje i sobotní doručování, které spustila poprvé loni. „Je tam zajímavý vývoj. Všichni velcí hráči na trhu říkali, že to nebude mít úspěch,“ dodal Knap.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

Zoot zavírá výdejny radosti. Zkusí klasické kamenné prodejny

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Internetový prodejce módy, česká společnost Zoot, má dluhy za půl miliardy a toho času je v tříměsíčním moratoriu,...

Pětina světové produkce. Coca-Cola ročně vyrobí 3 miliony tun plastu

Coca-Cola Zero Sugar

Nápojářský gigant Coca-Cola ve čtvrtek veřejnosti přiznal, kolik plastových lahví vyrobí. Ročně jich vyprodukuje tři...

Budvar dosáhl nové mety. Poprvé vyvezl přes milion hektolitrů piva

Ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák

Státní pivovar Budějovický Budvar dosáhl historického milníku. Loni poprvé vyvezl přes milion hektolitrů piva, přesně...

Najdete na iDNES.cz