Obchodní řetězec Lidl.

Obchodní řetězec Lidl. | foto: Lenka Hamšíková, MF DNES

Lidl chce otřást Amerikou. Budeme levnější až o polovinu, láká zákazníky

  • 120
Američané se učí vyslovovat Lidl. Německá síť s pověstí diskontního dravce otevírá ve čtvrtek své první obchody v zámoří. Vybudovat jich chce stovky. Konkurence je ve střehu, v Británii totiž vedou německé diskonty cenovou válku s tradičními řetězci a USA mohou podobný boj čekat už zanedlouho.

Svou premiéru má Lidl v Americe ve čtvrtek 15. června. Prvních patnáct prodejen otevře v Severní i Jižní Karolíně a ve Virginii, za rok už jich má být stovka a v dalších letech dokonce šest set. Lidi nabírá v desítkách měst.

Řetězec, který v Evropě platí za cenově agresivního hráče, už slíbil, že nabídne zákazníkům zboží ve srovnatelné kvalitě, ale až o polovinu levněji. I na největším trhu světa mu má úspěch zajistit široká nabídka privátních značek. Pod vlastním logem bude v portfoliu devět z deseti výrobků.

„Po třech letech výzkumu víme, že američtí spotřebitelé nechtějí nakupovat potraviny ve slevách,“ citoval list Business Insider z prezentace Lidlu. Diskont, který dobře znají i Češi, na jednu stranu slibuje velmi nízké ceny, na druhé straně ale říká, že chce jít i cestou kvality, prémiových značek a nabídky lokálních specialit.

Vstup do USA bude zajímavé sledovat z hlediska dopadu na konkurenci jako je Wal-Mart či Kroger. „Růst Aldi a Lidlu dovede stávající řetězce s potravinami k úvahám o tom, co dělat jinak, aby kontrolovaly náklady od marketingu po provoz a logistiku,“ řekl agentuře Reuters Bill Bishop, spoluzakladatel konzultační firmy Bricks Meets Clicks. Příští rok plánuje Lidl v USA utržit miliardu dolarů, v roce 2020 čtyřnásobek.

Pozici tradičních hráčů v USA kromě Lidlu znepříjemní masivní expanze dalšího německého diskontu - Aldi. Hráč, který je na americkém trhu přítomen už od roku 1976, v těchto dnech ohlásil velké plány. Do roku 2022 hodlá investovat 3,4 miliardy dolarů (téměř 80 miliard korun) do otevření nových 900 prodejen. Jejich počet se tím zvýší na 2 500.

Britské déja vu

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkcniCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Zavedenou konkurenci tak čekají hned dva problémy naráz. Leccos naznačuje scénář minulých let z Británie, kde právě Lidl a Aldi začali zásadně měnit tradiční pořádky a dodnes získávají na úkor ostatních.

Podle statistického portálu statista.com od ledna 2015 do března 2017 rostl tržní podíl Lidlu ve Velké Británii z 3,5 procenta na 4,9 procenta a podíl Aldi z 4,9 procenta na 6,8 procenta. Velký čtyřlístek zavedených hráčů, do kterého patří Tesco, Asda, Sainsbury’s a Morrisons přitom ztrácel.

Zaběhnutý nákupní folklór v Británii se začal měnit po ekonomické krizi ruku v ruce s tím, jak Britové přišli na chuť levnějším potravinám. Řetězce se rázem ocitly v cenové válce. Podle portálu statista.com se v Británii před dvěma lety prodávala polovina zboží ve slevových akcích, což je nejvíce ze sledovaných zemí v Evropě. Průměr činil 27,7 procenta.

Klesající tržby vedly tradiční řetězce k uzavírání ztrátových prodejen a propouštění. Morrisons v předchozích dvou letech uzavřel přes dvě desítky obchodů a propustil stovky zaměstnanců. Tesco nepříznivou bilanci vyvažovalo například prodejem jihokorejského diskontního řetězce Homeplus.

„Lidl a Aldi nejsou úspěšní jen proto, že jsou levní, ale proto, že jsou levní, ale stále zaručují kvalitu,“ řekl dříve BBC Hermann Simon z konzultační firmy Simon-Kucher & Partners. „Kvalita je o deset procent nižší než u tradičních značek, ale zboží je levnější o třicet procent,“ dodal a respekt na úspěch přirovnal a nízkonákladovým aerolinkám jako EasyJet a Ryanair.

I rivalové připouštějí, že konkurence jejich byznys ohrožuje. „Diskontní řetězce získají podíl na trhu 15 procent, je to nevyhnutelné,“ řekl podle serveru Marketing Week ředitel sítě Sainsbury’s Mike Coupe. Čelit tomu chce investicemi do online a nepotravinářského zboží.