Podle předsedkyně dozorčí rady Řízení letového provozu (ŘLP) Magdalény Faltýskové konečné výsledky předčily očekávání. „Letečtí dopravci především na dálkových tratích, kde jsou nasazovány letouny s nejvyšší hmotností, začali preferovat tratě mimo český vzdušný prostor,“ uvedl státní podnik. V roce 2019 bylo v českém vzdušném prostoru zaznamenáno 906 666 pohybů, tedy přeletů startů a přistání, což v meziročním srovnání představuje pokles zhruba o 12 tisíc letů.
Snížení počtu přeletů u největších a tedy i nejlukrativnějších strojů se projevilo poklesem tržeb ŘLP. Ty meziročně poklesly o zhruba 140 milionů korun na 4,18 miliardy korun.
Koronavirus zatne ještě větší sekeru
Ve srovnání s nynější situací se však loňské problémy státního podniku zdají být marginální. Kvůli razantnímu omezení letů, kdy létá především cargo a jen minimum spojů pro cestující, prakticky vyschl hlavní zdroj příjmu leteckých dispečerů.
Fotogalerie |
„Splatnost faktur za únor byla odložena na prosinec. Od března pak letecké společnosti budou za navigační služby platit až v polovině příštího roku,“ řekl mluvčí podniku Richard Klíma. Pro Řízení letového provozu to představuje měsíční ztrátu na příjmech za navigaci zhruba ve výši dvou set milionů korun. Ročně tak podnik očekává, že přijde až o dvě miliardy korun.
Téměř tři čtvrtiny příjmu tuzemských dispečerů tvoří navigování strojů, které českým vzdušným prostorem pouze prolétají. Šestnáct procent pak připadá na navádění letounů na tuzemská letiště a asistenci při startech a přistáních. Zhruba 230 milionů korun pak podnik vloni utržil za komerční aktivity, jako je výcvik zahraničních řídících provozu nebo posádek letadel a další služby.