Kubíčkovy balony letí z Brna do USA

  9:12aktualizováno  9:12
Nad Spojenými státy se letos začaly vznášet první balony s nápisem Kubíček na výrobním štítku. Pocházejí z brněnské továrny firmy Balony Kubíček, která po měsících příprav, vyřizování licencí a investic do reklamy otevřela na konci loňského roku v USA své obchodní zastoupení.

Firma Aleše Kubíčka je třetí největší továrnou na horkovzdušné balony na světě. | foto: MF DNES

Ekonomická krize, která se právě ze Spojených států loni a letos rozlila do Evropy, však zatím plánům balonářů příliš nepřeje. "Čekali jsme, že prodáme kolem pěti balonů, zatím jsme prodali dva. Balony souvisí s reklamou, s využitím volného času. Na tom všem Američané šetří,“ říká vedoucí prodeje Michael Suchý.

Majitel společnosti Aleš Kubíček vstupu na americký trh nelituje. "Čekáme, že přijde nějaké oživení,“ říká zakladatel a majitel třetí největší továrny na horkovzdušné balony na světě.

Vstup do USA firmě navíc podle něj výrazně ulehčil loňský kurz dolaru kolem 15 korun, takže vybudování pobočky bylo mnohem levnější, než na kolik by přišlo nyní.

Továrna v Brně má kapacitu pro výrobu asi dvou set padesáti kompletních balonů ročně. Loni měli rekordní sezonu, vyrobili jich téměř stovku. Letos by chtěli tento počet překonat navzdory krizi, která zasáhla i balonářství. Stěžejní trhy, německý a rakouský, kam míří většina produkce, totiž mají stále o brněnské plátno, koše a hořáky zájem.

A dobře si vede i Česká republika. "Baloning je na vzestupu. Zatímco před pár roky jsme tu prodávali kolem pěti balonů ročně, teď je to čtyřnásobek,“ vypočítává Suchý.

Kdo jsou typičtí zákazníci

Zaprvé firmy, které nabízejí komerční lety. Na vlně obliby zážitkových dárků se vezou i horkovzdušné balony. Letenka na jedno "svezení“ sice stojí přes pět tisíc korun, přesto se do byznysu s balony pouští stále víc firem.

Obliba balonů roste i mezi českými manažery. Podle Aleše Kubíčka mají z jeho výrobků několikanásobný užitek. "Používají balon jako reklamní médium a zároveň ho používají jako způsob trávení volného času," tvrdí Kubíček. 

"Balon jim stabilizuje rodinný život, protože létá celá rodina, zároveň udělá reklamu a ještě sveze důležité obchodní partnery, takže manažer má pocit, že nemarní čas,“ říká s úsměvem průkopník českého balonového létání, který stál v osmdesátých letech u zrodu prvního českého balonu.

Zkušenosti s jeho výrobou získané doslova metodou pokus-omyl po revoluci přetavil do úspěšného podniku, kromě balonů a textilie nesou jeho jméno i nafukovací reklamní poutače.

Létání jako koníček

Poslední skupinou tuzemských zákazníků jsou nadšenci, kteří mají balonové létání jako koníček. "Dá se to přirovnat k jachtingu. Jen s tím rozdílem, že na jachtu jedete dvakrát za rok, zatímco s balonem můžete být při dobrém počasí venku každý víkend,“ popisuje Suchý.

Cena kompletního balonu začíná asi na půlmilionu korun. Většina z produktů Kubíčkovy továrny je vyrobena na zakázku, levněji firma nabízí omezený počet balonů v indiferentním designu, které má na skladu.

Aleš Kubíček

První horkovzdušný balon postavil Aleš Kubíček s nadšenci z brněnského Aviatik klubu už v roce 1983.

Do listopadu stihl pod záštitou společnosti Aerotechnik vyrobit pro východoevropský trh třicet balonů.

Na začátku 90. let založil firmu, která dnes vyrábí téměř stovku horkovzdušných balonů ročně a její divize se věnuje výrobě nafukovacích reklamních poutačů.

Brněnská továrna si vše vyrábí sama. Její textilní pobočka utká textilii, v přízemí továrny dva muži vyplétají kovovou konstrukci koše ratanem, v sousední dílně pracují obráběči na hořácích.

Finální cena je o něco nižší než u konkurenčních produktů dvou světových "balonářských velmocí“ - Španělska a Británie. "Rozdíl ale není velký a záleží hodně na kurzu. Když je nepříznivý, cena se skoro vyrovná,“ připouští Suchý.

Čína konkurenci nepředstavuje

O snižování nákladů, například nákupem textilií z Dálného východu, nechce Aleš Kubíček ani slyšet. "Uživili jsme se za komunismu, za kapitalismu, tak se snad uživíme, až přijde konkurent z Východu. Prostě musíme být lepší. Ve vývoji, v nabídce, v doplňkových službách, to je naše jediná obrana před východními cenami, evropská politika nás před invazí z Východu nechrání,“ říká podnikatel.

Přímé konkurence se neobává vůbec. "Číňané dokážou sice věc okopírovat, ale mají chyby v samé podstatě. Já jsem čínské balony viděl a upřímně říkám, že bych do něj člena své rodiny neposadil,“ tvrdí.

Opačným směrem zboží vozit chce. "V Číně neexistuje střední třída, ale je tam poměrně snobská vyšší třída. Sami sice vyrábějí plagiáty, ale nikdy by je nepoužívali. Pro nás je to velký potenciál,“ konstatoval.

Ve firmě funguje vývojové oddělení, které vede Kubíčkův syn. Kromě sportovních balonů se zaměřuje i na vývoj "komerčních“ prvků balonu. "Zavedli jsme výrobu košů s dveřmi se sedačkami pro invalidy, pro VIP. Děláme na vývoji speciálních velkých košů. Myslím, že konkurenti tomu nevěnují tolik pozornosti jako my,“ vypočítává Michael Suchý.

Aleš Kubíček dokonce optimisticky tvrdí, že třetí světová příčka v počtu vyrobených balonů není poslední metou.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Dáme jídlo nabouralo exkluzivitu Uberu. Začalo rozvážet pro McDonald’s

Společnost Dáme jídlo začala od listopadu v Česku zajišťovat rozvážku pro 73 tuzemských restaurací McDonald’s. Jde o...

Portál Booking.com zvýhodňoval sám sebe. Dostane pokutu 8,3 milionu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil portálu pro rezervaci ubytování Booking.com pokutu 8,3 milionu korun za...

Potraviny zdraží o deset procent, varuje šéf obchodů CBA před novelou

Zdražit potraviny zejména v menších obchodech může podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka chystaná novela zákona o...

Mittal couvl z koupě italského rivala, kvůli němuž prodal ostravské hutě

Ocelářská skupina ArcellorMittal překvapivě couvla z převzetí italského ocelářského giganta Ilva. Kvůli obchodu přitom...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz