Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Bez zásob nás vycucnou za dva dny, říká syn majitelů sodovkárny Koli

  7:00aktualizováno  7:00
Letos v červnu musel Pavel Vavruška, syn majitelů sodovkárny Koli, vyrazit poprvé na noční. Přes sezonu se jede na tři směny, a když někdo vypadne, je to problém. Nejhorší je to před začátkem prázdnin, kdy začnou všechny takzvané sezonky, tedy kempy, stánky a podobně, naskladňovat zboží. „Pokud bychom neměli zásoby, vycucnou nás za dva dny,“ popisuje Vavruška.

(ilustrační snímek)Syn majitelů sodovkárny Koli Pavel Vavruška | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyrábějí skoro čtrnáct set sudů limonád denně, prodeje jsou ale od půlky května ještě vyšší. Proto se na třísměnný provoz najíždí už v únoru, aby měli zásobu na sezonu.

Šílenství, které firmě vydělá peníze na zbytek roku, trvá tak do půlky srpna. „Září je většinou ještě dobré, ale říjen je už skok o polovinu dolů,“ popisuje vývoj prodejů.

Pavel Vavruška patří už do čtvrté generace, která v centru Kolína limonády vyrábí. „V roce 1912 pradědeček podnik koupil, během komunismu byla přestávka, ale pod pivovary Kutná Hora firma fungovala i nadále. Po revoluci tatínek závod odkoupil zpět, opravil a jedeme dál,“ popisuje ve zkratce rodinnou historii.

Díky dlouhé historii má Vavruška pod palcem podrobné srovnání, jak se například prodávaly limonády na začátku devadesátých let a nyní. „Dříve se skoro celá produkce stáčela do skla, byly vratné třetinky. Za dvacet pět let se vše změnilo a dnes padesát procent výstavu dělají sudy, čtvrtinu vratné sklo a čtvrtinu nápoje v petkách,“ popisuje obchodní šéf v kanceláři hned vedle výroby. Sklo každý rok o pár procent klesá, nahoru jdou sudy a půllitrové plastové lahve.

Nechtějí se tahat se sklem

Petky v Koli zaváděli před deseti lety jako poslední v Česku. Jak ale Vavruška připomíná, nedodávají do obchodů, ale jen do restaurací či hospod. I ty si ale zjednodušují život a nechtějí se tahat se sklem, a proto firma zavádí ve stále větší míře plastové lahve.

Fotogalerie

Linka na sklo v Koli vychrlí patnáct tisíc lahví za hodinu, tedy čtyři lahve za sekundu. Ve skle mají nejširší sortiment, včetně sodovky třináct příchutí. Největší jsou ale Kolíňáci v sudech. Poté, co do vlaku s malinovkou naskočily další tři desítky výrobců, začali se každý rok zaměřovat na jinou příchuť. Loni to byla bezinka, chystá se grep.

„Každý rok se snažíme preferovat nějakou novou příchuť, protože zákazníci už jsou podle mě přepití colových limonád a malinovek,“ popisuje Vavruška strategii. A jako příklad uvádí jejich věrné a dobré zákazníky z bufetů a bister, kam se chodí na chlebíček či rychlé hotovky. „Když tam chodíte celý rok na jídlo, tak dát si 200krát za sebou kolu nebo malinovku vás už nebaví. Dříve točili pět let oranž, dnes každý týden jinou příchuť – a prodeje mají vyšší,“ popisuje.

Linka na sudy je hned vedle lahvárny a jede tempem šedesát kusů za hodinu. „Je plně automatická, běží sedm dní v týdnu. Denní prodeje jsou v sezoně skoro sedmnáct set sudů, to znamená sto sedmdesát tisíc porcí limonády denně jen ze sudů,“ počítá Vavruška. Ukazuje přitom na sudy a paletami zastavěný dvůr. Není moc velký, což vzápětí vysvětluje tím, že jde jen o dvoudenní prodejní zásobu. Více se jim tam nevejde a zboží musí převážet ze dvou skladů v Kolíně zhruba o kilometr dále.

„Bohužel pradědeček, když to tu před sto lety pořizoval, nepočítal s tím, že se tu bude jednou expedovat šest návěsů denně. A hlavně v té době byla sodovkárna poslední budova v Kolíně,“ připomíná Vavruška. Měli sice pozemky i za továrnou, ale ty jim zabrali komunisté. Teď se nemají kam rozšířit, což je podle Vavrušky dnes jejich největší slabina.

Už zhruba pět let proto přemýšlí o nové továrně. Jde ale o investici asi za sto miliónů korun, což jsou zhruba i jejich roční tržby. A na trhu je těsněji než dříve. „Firma jde sice nahoru, ale nevíte, co se stane za týden, za rok,“ popisuje nejistoty do budoucna syn majitelů, pod nímž pracuje třicet pět lidí. „S maminkou, která má na starosti finance, si vždy v prosinci uděláme plán na další rok, který má rezervu minus pět procent, a nárůst nás pak mile překvapí,“ uzavírá.

Koronavirus

Nový typ koronaviru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění COVID-19 se z Čínského města Wu-Chan rozšířil do více než 40 dalších zemí.

  • Nejčtenější

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Panický nákup i o hmotnosti 600 kilo. Košík.cz proto omezuje objednávky

E-shop s potravinami Košík.cz omezuje maximální hmotnost nákupů, které zákazníkům dováží. Reaguje tak na paniku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky

Penny Market přidá zaměstnancům. Polepší si v průměru o pět procent

Obchodní řetězec Penny Market zvýší od 1. března mzdy všem svým zaměstnancům v průměru o pět procent. Pokladní...

Premium

Česká firma dostala miliony na rozvoj. Chce vyrábět protein z cvrčků

Před čtyřmi lety si Radek Hušek a Daniel Vach založili v Thajsku největší cvrččí farmu na světě, dnes z ní zásobují...

Křetínský dál posiluje v Německu. Elektrárna Schkopau bude patřit EPH

Společnost EP Power Europe (EPPE) z Energetického a průmyslového holdingu (EPH) podnikatele Daniela Křetínského se...

Módní řetězec Primark podepsal rozšíření do Brna, bude v Olympii

Populární irský řetězec s levnou módou Primark bude mít svůj druhý český obchod v Brně. Společnost oznámila, že s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz